Shimano 105 växelreglage problem...!?

roefv

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nu monterat mina växel/broms reglage på crossen. Det högra var det inga problem med att ställa in växlar och så, men det vänstra / framväxeln!

Jag kör två-delat och det är när man har växlat upp på stora och ska ner på lilla som problemet börjar. När jag trycker in det lilla handtaget för att växla ner, så får man ta i lite på slutet av rörelsen för att den skall växla ner, och det smäller och har sig så man tror att cykeln ska gå sönder.

Om jag fatta rätt så är mitt reglage bara för tvådelat, och det går hur fint som helst att växla när man inte har vajern ikopplad...

Vad gör jag för fel!? Inte ska det väl låta så mkt när man växlar... Eller är reglaget trasig, har läst lite på nätet men har inte kunnat lista ut hur men ser vilka modeller som är påverkade.

Tack på förhand / Joakim

Så gör den på min också...låter lite mer än vanligt, vill säga, smäller gör det väl inte direkt. Men det räcker för att folk ska flytta på sig.

Börja med att ta bort vajern och torka rent den, smörj sedan in vajer och hölje med en tunn olja, montera vajern och följ sedan Shimano's instruktionerna: http://www.shimano-benelux.com/medi...01/SI-5LW0A-001-ENG_v1_m56577569830671268.pdf
Var noga med måtten/clearance 0-0.5mm, om det fortfarande inte fungerar tillfredsställande så följ punkt 5. Troubleshooting.
Jag hade samma problem på min lvg, efter att ha justerat allt enligt Shimano så fungerar allt helt perfekt.

Du har tre lägen på framväxelreglaget även om det är för tvådelat, mittenläget är för att kunna ge lite mer möjlighet att använda hela kassetten utan att det skrapar emot framväxeln. Det kan smälla ganska rejält om man växlar direkt från stora till lilla fram men det blir inte lika mycket om man först klickar i mittenläget på växeln för att sedan lägga i lilla. Så är det iaf på mina ultegra grejjer.

Tillbaka
Topp