Shimano återkallar 750000 vevpartier. Hoppsan! 2,8 miljoner…

Märker att jag själv drar öronen åt mig när jag är inne och slösurfar på K&S och ser att en hoj har Ultegra eller DA, trots att jag bara ”fönstershoppar”. Trist med ännu en osäkerhetsfaktor i samband med begagnatköp, och såklart trist för alla säljare. Än så länge har jag inte sett någon skriva in huruvida deras vevparti är kollat/bytt eller inte.
Hej.. DA eller Ultegra vevparti/vevarm under "köpes" är väl en ny favorit, eller?? mvh borano20

Varför oroa sig när man fönstershoppar? Det finns gott om DA- och Ultegra-vevarmar som över huvud taget inte berörs av problemet. Det är också jättelätt att kolla upp om en specifik vevarm står med på listan som Shimano har publicerat innan man köper något. Nemas problems med andra ord.

Är man ängslig finns det gott om tillverkare och produkter att oroa sig över. Canyon, Pirelli, Bromton, SRAM, Open, Hunt, Scott, Cervelo, Trek, Lapierre, BMC, Cannondale, Merida och Specialized är några exempel på tillverkare som har utfärdat recalls under de senaste åren.
Hej.. Har dessa tillverkare i din lista OCKSÅ fortsatt att tillverka skit i åratal trots alarmklockor som ringer?? mvh borano20

Hej.. Har dessa tillverkare i din lista OCKSÅ fortsatt att tillverka skit i åratal trots alarmklockor som ringer?? mvh borano20
Ingen aning. Jag vet inte varför du tror att jag skulle kunna känna till alla tillverkares smutsiga hemligheter. Du får gärna berätta själv om du sitter på den kunskapen.

Jag försvarar inte Shimano agerande på något sett. Däremot kan jag konstatera att flera av tillverkarna jag nämnde ovan har utfärdat flera recalls Oavsett är det bra att omvärldsbevakare och hålla sig lite uppdaterad.

Märker att jag själv drar öronen åt mig när jag är inne och slösurfar på K&S och ser att en hoj har Ultegra eller DA, trots att jag bara ”fönstershoppar”. Trist med ännu en osäkerhetsfaktor i samband med begagnatköp, och såklart trist för alla säljare. Än så länge har jag inte sett någon skriva in huruvida deras vevparti är kollat/bytt eller inte.
Två-tre inlägg upp…?
Lämnade in cykeln till Bikefixx pga klickande ljud från vevpartiet. Klickandet härledde de inte till vevpartiet utan vevlagret, däremot hittade de en annan liiten spricka när de inspekterade. Skickade vevpartiet till Shimano, som nu svarat att de kommer byta ut det. Material kommer i November.

Varför oroa sig när man fönstershoppar? Det finns gott om DA- och Ultegra-vevarmar som över huvud taget inte berörs av problemet. Det är också jättelätt att kolla upp om en specifik vevarm står med på listan som Shimano har publicerat innan man köper något. Nemas problems med andra ord.

Är man ängslig finns det gott om tillverkare och produkter att oroa sig över. Canyon, Pirelli, Bromton, SRAM, Open, Hunt, Scott, Cervelo, Trek, Lapierre, BMC, Cannondale, Merida och Specialized är några exempel på tillverkare som har utfärdat recalls under de senaste åren.
Därför att fönstershoppa ofta innebär ett "tänk om man skulle köpa den där", vilket numera följs av ett "uh-uh den har Ultegra, isf skulle man även behöva kolla delamineringsstatusen (nytt ord?)", utöver de andra potentiella riskerna, varav du nämnde ett gäng i ditt inlägg.

Eller mer kontkret: Det lär ju inte ha blivit LÄTTARE att kränga ultegrahojar nu när felet är ett erkänt fakturm.

Ingen aning. Jag vet inte varför du tror att jag skulle kunna känna till alla tillverkares smutsiga hemligheter. Du får gärna berätta själv om du sitter på den kunskapen.

Jag försvarar inte Shimano agerande på något sett. Däremot kan jag konstatera att flera av tillverkarna jag nämnde ovan har utfärdat flera recalls Oavsett är det bra att omvärldsbevakare och hålla sig lite uppdaterad.
Hej.. Du skriver om små tillverkare som, mig veterligen, har gått ut med recalls på EGEN begäran, UTAN påtryckningar utifrån, UTAN personskador. Det kan inte vara speciellt svårt att dra paralleller med Shimano om man gör det i en tråd som handlar om världens största tillverkare av cykeldelar som också visar sig vara branschens största rövhål. Jag hoppas att stämningen i USA går igenom och att Shimano/branschen lär sig att rövhåla kostar stora pengar. Hoppashoppashoppashoppas.... mvh borano20

Det kan inte vara speciellt svårt att dra paralleller med Shimano om man gör det i en tråd som handlar om världens största tillverkare av cykeldelar som också visar sig vara branschens största rövhål. Jag hoppas att stämningen i USA går igenom och att Shimano/branschen lär sig att rövhåla kostar stora pengar. Hoppashoppashoppashoppas.... mvh borano20
Har du drabbats av ett defekt vevparti eller skadat dig pga ett defekt vevparti?

Ja, det skall bli intressant att se utfallet i USA. I Sverige tror jag inte ens att fallet skulle tas upp i domstol. Inga av målsägande har drabbats av fysisk, materiel eller ekonomisk skada.
De nämner 22 kända fall med skador från skrapsår till fraktur. Jag tycker fallet ser lite magert ut nu, men om personer som drabbats av skada träder fram kanske de har bättre möjligheter.

Hej.. Du skriver om små tillverkare som, mig veterligen, har gått ut med recalls på EGEN begäran, UTAN påtryckningar utifrån, UTAN personskador. Det kan inte vara speciellt svårt att dra paralleller med Shimano om man gör det i en tråd som handlar om världens största tillverkare av cykeldelar som också visar sig vara branschens största rövhål. Jag hoppas att stämningen i USA går igenom och att Shimano/branschen lär sig att rövhåla kostar stora pengar. Hoppashoppashoppashoppas.... mvh borano20
Mitt inlägg var ett svar angående en fullt berättigad ängslan vid köp på K&S här på Happy av begagnade cyklar med DA och Ultegra-vevpartier. Det var ett sett att nyansera och balansera upp det hela. Många verkar redan ha plockat fram högaffeln och tänt facklan och vevar nu runt hejvilt och gottar sig i eländet. Shimano ska skämmas, men det finns gott om andra företag som också ska skämmas p.g.a. undermåliga produkter som aldrig borde ha kommit ut på marknaden.

Har du drabbats av ett defekt vevparti eller skadat dig pga ett defekt vevparti?

Ja, det skall bli intressant att se utfallet i USA. I Sverige tror jag inte ens att fallet skulle tas upp i domstol. Inga av målsägande har drabbats av fysisk, materiel eller ekonomisk skada.
De nämner 22 kända fall med skador från skrapsår till fraktur. Jag tycker fallet ser lite magert ut nu, men om personer som drabbats av skada träder fram kanske de har bättre möjligheter.
Hej.. Vad jag har läst så är det 6 fall med allvarlig skada. Minst 5 för många. Shimano har känt till problemen i 11 år. Och, tills nu, vidtagit nada åtgärder. Jag kan nog inte låta bli att tänka på vad Shimano sade för runt 20 år sen när de första kolfibervevarna kom, jag tror att FSA var först. "Nä, kolfiber är inget bra material till vevar. Det ska vara aluminium som vi använder och ska fortsätta med". 1. De fick kröka rygg och tillverka, eller köpa in, 500 vevpartier till DA 10delat. Det sved nog. 2. Deras eminenta teknik med att limma ihop två aluminiumplåtskållor visade sig vara ett ordentligt bojsänke jämfört med de kolfibervevarmar som andra, de flesta, har använt och använder. Det sved nog. Japansk stiff upper lip ska svida fett i plånboken, 11 år för sent. Och nej, jag har inte drabbats själv, har inget Shimano på mina seriösa cyklar och det är inte nödvändigt för mig att jag ska drabbas för att kalla rövhål för rövhål. mvh borano20

Shimano och Canyon i ett joint venture?
IMG_1418.jpeg

Lämnade in cykeln till Bikefixx pga klickande ljud från vevpartiet. Klickandet härledde de inte till vevpartiet utan vevlagret, däremot hittade de en annan liiten spricka när de inspekterade. Skickade vevpartiet till Shimano, som nu svarat att de kommer byta ut det. Material kommer i November.
Jag demonterade min 6800-vev och lämnade in till SCS i Stockholm tidigt i oktober, gissar jag (ville inte göra det onödigt jobbigt för Jesper), jag hade själv inte sett någon delamination på veven, men det hittade Jeppe, och Shimano accepterade det som en recall. Igår kom det nya, tur det varit off-season (och att jag har en annan vardagscykel). Inte SCS fel.

Usch då, jag som köpte ett begagnat r8000. Man kanske ska orka gå förbi med det, men drygt att vara utan vevparti i några månader. Tur att jag har fler cyklar i alla fall.

Jag lämnade in mitt Ultegra 6800, men de hittade inget fel. Jag är väl för klen.
Var glad över det.
Ersättningsveven jag fick var, kom jag på så småningom, av den nya f08-sorten, som inte har samma utskärning för klingorna som 8000, fast båda står som Ultegra.
Så nu har jag en Sora-vev, en Ultegra 8000 och en Ultegra f08, alla med samma hålmönster, men alla med olika form för utsidesklingorna....

Var glad över det.
Ersättningsveven jag fick var, kom jag på så småningom, av den nya f08-sorten, som inte har samma utskärning för klingorna som 8000, fast båda står som Ultegra.
Så nu har jag en Sora-vev, en Ultegra 8000 och en Ultegra f08, alla med samma hålmönster, men alla med olika form för utsidesklingorna....

Jag lutar starkt åt att nedgradera till 105 nästa gång jag behöver byta storklinga. Jag har inte gjort någon ordentligt marknadsundersökning, men vid en snabbkoll på BD så kostar en 6800 storklinga 90 euro och ett 105 vevparti 130.

Har inspekterat mitt ultegra vevparti och kan inte se några konstigheter. Tagit bort veven från cykeln och skruvat bort klingorna. Borde jag ändå lämna in hos handlare för en kontroll? Gör de något mer än visuell inspektion?

Eftersom allt ligger i delar så tar det ju ingen direkt tid i anspråk förutom att jag måste ta mig till en butik i så fall...

Butik i västerort/kungsholmen/vasastan som man kan vända sig till i så fall?

Senast ändrad:
Min lbs kollade lite snabbt på vevpartiet och konstaterade att allt såg bra ut. Tog ett par minuter, men då hade jag skruvat av klingorna i förväg.

Har inspekterat mitt ultegra vevparti och kan inte se några konstigheter. Tagit bort veven från cykeln och skruvat bort klingorna. Borde jag ändå lämna in hos handlare för en kontroll? Gör de något mer än visuell inspektion?

Eftersom allt ligger i delar så tar det ju ingen direkt tid i anspråk förutom att jag måste ta mig till en butik i så fall...

alla shimano service center skall kunna göra det. och tämligen motiverade till det då jag har för mig det är typ en 700kr dem får för varje korrekt inspektion. om det inte syns något eller knakar så görs inget utöver den visuella inspektionen.

Här är, vad jag kan förstå, den officiella inspektionsinstruktionen.

Jag lämnade in min vev på Sigge cykel i vinsta, eftersom jag bor nära. I stan tror jag att Jarla Cykel är Shimanocenter.

Låter som jag lika gärna kan skippa att åka förbi service då mina vevar inte uppvisar några tecken på skada enligt shimanos bilder (hör till sista batchen med problemet).

Finns det nån bortre gräns för hur länge den här "kampanjen" i Europa gäller?
För det känns ju som det bara är en tidsfråga innan det händer.

Shimano lär ju få byta alla ändå så småningom, kanske hade varit billigare att byta i det sura äpplet direkt istället för att betala ut en massa pengar för inspektioner.

Shimano lär ju få byta alla ändå så småningom, kanske hade varit billigare att byta i det sura äpplet direkt istället för att betala ut en massa pengar för inspektioner.
Hej.. En vacker tanke, men har Shimano NÅNSIN gjort en callback när de har goofat?? mvh borano20

Finns det någon förväntad livslängd bortom vilken en tillverkare inte behöver ersätta produkter som går sönder? Allt som är gjort av aluminium kommer ju med tillräckligt mycket användning dö utmattningsdöden, och inte håller väl företag som tillverkade aluminiumsaker på 60-talet på att återkalla saker som spricker?

Nu rör väl detta iofs tillverkningsfel. Som jag har förstått det läcker det in vatten och efter en tid så släpper sammanfogningen

Finns det någon förväntad livslängd bortom vilken en tillverkare inte behöver ersätta produkter som går sönder? Allt som är gjort av aluminium kommer ju med tillräckligt mycket användning dö utmattningsdöden, och inte håller väl företag som tillverkade aluminiumsaker på 60-talet på att återkalla saker som spricker?
Konsumentköplagen ger tre år reklamationsrätt. Så det ger väl en övre gräns. Sedan behöver du visa att det är ett ursprungsfel också, förutom första tiden efter köpet (6 mån?) då säljaren har bevisbördan.

Hej.. En vacker tanke, men har Shimano NÅNSIN gjort en callback när de har goofat?? mvh borano20
Ja:

"Last year, Shimano recalled 760,000 Hollowtech II road cranks in the USA and Canada after a reported 4,519 incidents of cranksets separating, resulting in six reported injuries, "including bone fractures, joint displacement and lacerations", according to the United States Consumer Product Safety Commission."

Ja:

"Last year, Shimano recalled 760,000 Hollowtech II road cranks in the USA and Canada after a reported 4,519 incidents of cranksets separating, resulting in six reported injuries, "including bone fractures, joint displacement and lacerations", according to the United States Consumer Product Safety Commission."
Hej.. Du noterade att den bara gäller i USA och Kanada?? Kan det ha att göra med de juridiska processer som lurar bakom hörnet i just dessa länder? Eller har det med Shimanos totala ansvarstagande att göra, alltså en callback som gäller alla kunder?? mvh borano20

Köpte ett 105-parti, nytt, här på Happy. Billigt. Ultegra-veven får ligga på hyllan. Den är "godkänd" men tänker "godkänna" den igen och återmontera om jag säljer hojen. 105-veven behåller jag.

Tillbaka
Topp