Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Shimano är bäst, men tack för att du rapporterade! ?Till en början i USA. EU väntas följa inom kort.
![]()
Shimano recall | 2.8 million cranks affected globally
Global 'inspection and replacement' process confirmed for affected 11-speed Dura-Ace and Ultegra crankswww.bikeradar.com
Tur man inte kör Shimano. ?
Av bilderna att döma verkar det som att vevarmen delar sig i limningen och sedan knäcks/bryts i varierande grad.Om limmet släpper, kan veven då ramla bort?
Det låter ju rimligtvis som något man borde märka innan det blir katastrofalt, iaf som motionär med väldigt blygsamma effektsiffror.Av bilderna att döma verkar det som att vevarmen delar sig i limningen och sedan knäcks/bryts i varierande grad.
Enligt Hambini-länken ovan kan det märkas i form av knak/biljud och knäsmärta (p g a flex).Det låter ju rimligtvis som något man borde märka innan det blir katastrofalt, iaf som motionär med väldigt blygsamma effektsiffror.
Hambini i februari förra året:
![]()
Shimano Crankset Failures: An Engineering Analysis - Hambini Engineering
Shimano have had some issues with their high end cranksets in recent times. It seems as though the Ultegra and Dura Ace cranksets are the primary unitswww.hambini.com
Hambini släppte en youtubefilm i går och kommenterade händelsen.Wow, en riktigt bra analys av Hambini! Och, helt otroligt, utan svärord.
The recall will have a massive impact on retailers.Cykelbutikerna borde vara glada åtminstone.
Här står lite om de förändringar Shimano har gjort - de har förmodligen arbetat internt med problemet samtidigt som man officiellt (fram till nu) inte velat medge att det finns problem.Vet någon vad skillnaden mellan de berörda vevpartier och gamla och nyare Ultegra och DuraAce vevpartier är?
Jag VET inte men har för mig att tidigare HT-vevarmar var ihåliga genom en gjutprocess. Dagens är uppenbart två skal slarvigt hoplimmade med Karlssons.Vet någon vad skillnaden mellan de berörda vevpartier och gamla och nyare Ultegra och DuraAce vevpartier är?
Cykelbutikerna borde vara glada åtminstone.
Här står lite om de förändringar Shimano har gjort - de har förmodligen arbetat internt med problemet samtidigt som man officiellt (fram till nu) inte velat medge att det finns problem.
What’s going on with Shimano's road cranks?
Shimano snuck in a few key changes with Dura-Ace and Ultegra cranks that should improve their reliability.velo.outsideonline.com
Blir en ännu värre deal om man blir tvungen att ta in dem hojarna istället för jobb man faktiskt kan ta betalt för. Man tröttnar rätt snabbt på att städa upp efter tilverkarnas misstag.Tjena!
Om man bara får ersättning för de vevpartierna som man får igenom reklamation så är det inte alls kul. Vilket är det troliga, annars skulle det bli extrema kostnader för Shimano.
Det blir en jäkla massa vevpartier som man ska montera av klingor på, rengöra och sen inspektera och lär vara rätt få som kommer bytas ut. Så det är inget att vara glad för.
Blir en ännu värre deal om man blir tvungen att ta in dem hojarna istället för jobb man faktiskt kan ta betalt för. Man tröttnar rätt snabbt på att städa upp efter tilverkarnas misstag.
Kika på länken jag postade. ?Jag tycker hela grejen är lite konstig dock. Det är rätt stora krafter involverade där limningen sitter, det kan knappast ha varit ett snabbt slarvigt beslut att limma där, såvida det inte var chefens son som tyckte att "asch, vi limmar skiten".
Det jag undrar lite över är, har andra tillverkare liknande lösningar? Har Shimano haft liknande lösningar tidigare som inte haft problem?
Eftersom det sitter på ett så utsatt ställe så måste det rimligtvis ha föregåtts av beräkningar och tester. Används samma metod inom andra områden, t.ex. bilindustrin? Brister det i själva limprocessen? Inte uppnår rätt temperatur?
Nä, känns konstigt om dom skulle ge sig på en helt oprövad teknik, "Vad säger ni grabbar, ska vi köra med Casco textillim?"
Kika pä länken jag postade. ?
Du måste väl mena topsa?…och "polera".
Alla bilder på trasiga vevpartier jag sett ser ut som skit. Använda i dåligt väder och underhåll.
Har man fina grejer så måste dom skötas. Skall man träna och pendla i skitvänder, använd billigare prylar. Easy peasy.
Även det har Shimano tänkt på minsann.Nu tror jag du tänker fel. Om du vill undvika ett strulande vevparti bör det vara större risk att effektmätaren på vevpartiet strular om du har en effektmätare i vevpartiet än om du inte har en effektmätare i vevpartiet. ?
Du kan hålla dig till Tiagra. ?Bör ej användas vid regn, damm eller annan risk för smuts. Ska helst bara användas på trainer inomhus i kontrollerad miljö, men inte om man svettas.
Ja när man inte kommer åt med något annat än med en Tops kan det vara bra. Jag hpppas du håller ditt diagonalrör rent med en Tops? ?Du måste väl mena topsa?
Jo, fast lite sunt förnuft skadar ju inte. Jag har sett dyra Porschar i snömodden och har alltid undrat hur ägren är funtad.
När det gäller lätta cykelkomponenter så har det gjorts en kompromiss på vägen.
Det finns en anledning till att jag ej använder Extralite-styrstam och kolfiberklingor...
Proffsen får sina prylar kontrollerade hela tiden.
Ey, 105 är väl den optimala gruppen?Du kan hålla dig till Tiagra. ?
Inga problem. Klaga inte när den är på verkstaden bara.OBS! Min "gilla" gällde inte första stycket "Jo, fast lite sunt förnuft skadar ju inte. Jag har sett dyra Porschar i snömodden och har alltid undrat hur ägren är funtad."
Hade jag haft en Porsche hade jag kört runt bland pöbeln oavsett väder.
hopes lvg/cx vevar är limmade vill jag minnasJag tycker hela grejen är lite konstig dock. Det är rätt stora krafter involverade där limningen sitter, det kan knappast ha varit ett snabbt slarvigt beslut att limma där, såvida det inte var chefens son som tyckte att "asch, vi limmar skiten".
Det jag undrar lite över är, har andra tillverkare liknande lösningar? Har Shimano haft liknande lösningar tidigare som inte haft problem?
Eftersom det sitter på ett så utsatt ställe så måste det rimligtvis ha föregåtts av beräkningar och tester. Används samma metod inom andra områden, t.ex. bilindustrin? Brister det i själva limprocessen? Inte uppnår rätt temperatur?
Nä, känns konstigt om dom skulle ge sig på en helt oprövad teknik, "Vad säger ni grabbar, ska vi köra med Casco textillim?".
Inga problem. Klaga inte när den är på verkstaden bara.
Jaja. Ändra till Kööönicksägg då. ?Tjena!
Skulle inte ha några problem att köra runt med en 911 i snöslask. Oerhört välbyggda bilar och inte rostbenägna.
En bekant har en 991 Carrera 4S som bör ha gått runt 20.000 mil idag, han kör 2000 mil per år, året runt. Har inte haft några problem alls med den under tiden.
Som du har på din Äthos? ?Du kan hålla dig till Tiagra. ?
Troligtvis inte i sol.....Bör ej användas vid regn, damm eller annan risk för smuts. Ska helst bara användas på trainer inomhus i kontrollerad miljö, men inte om man svettas.
Ja precis. Har du också en?Som du har på din Äthos? ?
Nej, en Tarmac och med ålderns rätt nyss köpt en Domane till övernattningsbostaden…Ja precis. Har du också en?
Hej.. Vid "Recall" tas alla tillbaka. Detta är en "Extended Warranty". mvh borano20Det är ju det som är en recall, vevpartiet återkallas för att bli bedömt av någon med Relevant Utbildning (TM). Recall är inte samma sak som Replace.
Hej.. Visst, du står där med ett flångnytt vevparti!! Plus det som du köpte för egna, skattade stålar för att inte vara utan... Grattis, tacka med pannan mot Sakai City.. mvh borano20Om du har den kvar skulle jag tänka att svaret är ja.