Shimano återkallar 750000 vevpartier. Hoppsan! 2,8 miljoner…

Pfaff

Aktiv medlem
Senast ändrad:
Jag som var lite småsur över att jag fick en nedgradering av vevpartiet från Ultegra till ett "no-name" FC-RS510 på min cykel jag köpte 2021. Ska kanske vara glad över det nu.

De bästa årgångarna både på landsvägs- och mtbsidan är från runt mitten av åttiotalet, sen har det succesivt blivit sämre. Om vi talar om kvalitet, livslängd och robusthet alltså. Även utseende skulle jag säga men det är såklart en individuell fråga.

Edit. Det är inget att skratta åt, kolla vilka som går högst på auktionssiter, det är fler än jag som anser samma.

Senast ändrad:
Ja, det vore ju kanon att få sitt 8 år gamla Ultegra 6800 utbytt mot ett helt nytt!
Sram skulle säkert bara ha skitit i det!
De hade inte gjort felet från början. Smart va?!
Skulle vara fint med ett nytt R8000-parti nu när man ändå skall sälja det.

De bästa årgångarna både på landsvägs- och mtbsidan är från runt mitten av åttiotalet, sen har det succesivt blivit sämre. Om vi talar om kvalitet, livslängd och robusthet alltså. Även utseende skulle jag säga men det är såklart en individuell fråga.

Edit. Det är inget att skratta åt, kolla vilka som går högst på auktionssiter, det är fler än jag som anser samma.
Vet inte om jag håller med dig överlag, men när det kommer till Shimanos vevpartier så har de definitivt blivit sämre med åren.

Ah, var hittar jag bedömningar/tester av kvalitet, livslängd och robusthet på auktionssajter? Jag trodde att det på sin höjd gick att hitta pris där.

Äntligen har de tagit till sig av åratal av kritik alltså. Bra Shimano. Tur man kör Shimano.

760000 är en rätt maffig recall alltså. Bara i Nordamerika :)

Edit. Man kan ju läsa artikeln också. Det är antalet sålda vevparti före 2019, vilket är det som omfattas. Men bara vevparti som efter inspektion uppvisar "symptom" som byts ut. (som också citerats ovan).

Så ett år senare när ens idag felfria vevparti (enligt mekanikerns bedömning) kraschar, då står man där? Är Shimanos bedömning att om det inte börjat delaminera på 4 år så är man säker? ? Kass Shimano

Senast ändrad:
Äntligen har de tagit till sig av åratal av kritik alltså. Bra shimano. Tur man kör shimano.

760000 är en rätt maffig recall alltså . Bara i Nordamerika :)

Edit. Man kan ju läsa artikeln också. Det är omfattningen av sålda vevparti före 2019, vilket är de som omfattas. Sen är det inte en recall utan det är bara vevparti som efter inspektion uppvisar "symptom". Så då ett år senare när ens idag felfria vevparti kraschar? ? Kass Shimano
Det är ju det som är en recall, vevpartiet återkallas för att bli bedömt av någon med Relevant Utbildning (TM). Recall är inte samma sak som Replace.

Mina vevar ska tydligen kollas. Undrar vart man måste åka/skicka, nån som vet?

På: https://bike.shimano.com/en-EU/info...owtech-road-cranksets-inspection-program.html
Står det:
"If your crankset has one of these production codes, we will inspect your crankset without charge, and if your crankset shows bonding separation, you will be provided with a free replacement crankset.

The timing of the inspection and other details will be announced on this website in the near future. We sincerely apologize for any inconvenience this may cause you, and we thank you for your patience and cooperation."

Lär få vänta då det inte gäller i europa än

Jo, länken ovan gäller EU. De räknar med att ÅF ska kunna börja från 1 okt.

Men, om vevpartiet klarar inspektionen, ska man fortsatt vara uppmärksam på ändat ljud osv... :oops: Och det är klart. Det ska man ju alltid, men känns ju sådär...

Jag har ett vevparti som är inkluderat i recall...

Det jag undrar över är hur inspektionen kommer gå till. Kommer Shimano skicka ut ett specialtillverkat mynt att knacka på vevpartiet med till alla återförsäljare?

Ja. Till en standardiserad EU inspektion borde Euro mynt användas, så då behöver Shimano skicka mynt till Sverige.

Nyfiken på hur många som faktiskt kommer följa recallen och få vevarna inspekterade. Bara 10% vore en prestation

Nyfiken på hur många som faktiskt kommer följa recallen och få vevarna inspekterade. Bara 10% vore en prestation
Ja det går nog många förbi. Helt klart

Har man i åtanke att det ändå är 5000 bekräftade haverier (med gissningsvis ett hygglig mörkertal) så kan man nog tycka att Shimano kunde gjort lite mer för de som faktiskt omfattas. Ex kunde man erbjudit ny vev till de som faktiskt tar sig till myntknackaren för en bedömning oavsett "skick", kanske till ett kraftigt reducerat pris om inte annat. Oron är ju befogad att det finns en risk att veven havererar ett år efter bedömingen.

Senast ändrad:
Undra om man kan få ett nytt som ersätter det som rasade för tre år sedan?
20201121_093933.jpg
20201121_093933.jpg

Är Shimanos recall tidbegränsad? Även om vevarna är okej nu kan de rasa nästa år eller längre fram.

Är Shimanos recall tidbegränsad? Även om vevarna är okej nu kan de rasa nästa år eller längre fram.
Står kanske någonstans på internet men om de har erkänt felet, gjort en recall, inspekterar ens vevparti och säger att det är bra, men sen rasar det längre fram. Då får man väl förutsätta att deras "recall" gäller. Men då är ju olyckan redan skedd. ?‍♂️

Så funkar inte en återkallelse. Man meddelar vad och hur utbyte eller reparation skall göras. Sen finns det ett fönster där man avslutar ersättningen i de fall konsumenten inte väljer att byta ut varan, om den sedan går sönder så täcks inte skadan av någon ersättning.

Som tillverkare har man skyldigheter att publikt annonsera och få ut återkallelsen via tex de åf som sålt produkten. Men om den enskilda konsumenten sedan inte agerar har man inte ansvar att i all evighet byta ut saker.

Ajajaj, den perfekta anledningen att köpa nytt vevparti med effektmätare till en av cyklarna..
Nu tror jag du tänker fel. Om du vill undvika ett strulande vevparti bör det vara större risk att effektmätaren på vevpartiet strular om du har en effektmätare i vevpartiet än om du inte har en effektmätare i vevpartiet. ?

Så funkar inte en återkallelse. Man meddelar vad och hur utbyte eller reparation skall göras. Sen finns det ett fönster där man avslutar ersättningen i de fall konsumenten inte väljer att byta ut varan, om den sedan går sönder så täcks inte skadan av någon ersättning.

Som tillverkare har man skyldigheter att publikt annonsera och få ut återkallelsen via tex de åf som sålt produkten. Men om den enskilda konsumenten sedan inte agerar har man inte ansvar att i all evighet byta ut saker.

Tjena!

Skulle säga att dom har inga skyldigheter alls i Sverige när garantitiden är över. Men i USA handlar det om stämningar och då agerar man. Självklart när det gäller en sånhär grej så gör man de globalt. Annars blir det en shitstorm utan dess like.

Tror dom kommer ha ett extremt långt fönster för åtgärd.

Inte lika långt som Takatas airbags kanske. Dom är på recall för många år framöver.

Ja, men Shimano nämner inget slutdatum därav frågan.

Tjena!

Skulle säga att dom har inga skyldigheter alls i Sverige när garantitiden är över. Men i USA handlar det om stämningar och då agerar man. Självklart när det gäller en sånhär grej så gör man de globalt. Annars blir det en shitstorm utan dess like.

Tror dom kommer ha ett extremt långt fönster för åtgärd.

Inte lika långt som Takatas airbags kanske. Dom är på recall för många år framöver.
Jo, en sk safety recall finns det skyldigheter att genomföra.

Garanti är en utfästelse av tillverkaren. Reklamationsrätt är lagstadgad. En safety recall styrs av riskhantering, den lägre nivån är en field safety notice. Att meddela marknaden vid upptäckt risk/fara är inte något man ”kan välja bort”.

Tillbaka
Topp