Shimano återkallar 750000 vevpartier. Hoppsan! 2,8 miljoner…

Hellimmade vevpartier, lite extra lim, hur svårt kan det vara?
Hej.. Extra lim?? De 12delade vevpartierna är 35gram tyngre än de 11delade så limfaktorn är nog redan körd i botten. Nu ska tydligen ersättningsvevarna vara 12delade med 11delade kedjehjul. Spänningen stiger inför framtiden!! mvh borano20

Hej.. Extra lim?? De 12delade vevpartierna är 35gram tyngre än de 11delade så limfaktorn är nog redan körd i botten. Nu ska tydligen ersättningsvevarna vara 12delade med 11delade kedjehjul. Spänningen stiger inför framtiden!! mvh borano20
Så det går tydligen att göra 11-och 12-delat med samma vevar och hålmönster ?? ??

Va, kommer det att gå att sälja ens?

Här är en handlare som inte vill ta beslut i frågan om vevarna är okej eller ej. Skickar vevarna till Shimano så får de avgöra.

Helt rätt. Han är en av de bästa jotubarna faktiskt.

Det var en av hans filmer jag länkade till i början.

https://si.shimano.com/en/dm/RAFC012

Inspektionen fixar alla som monterat ett ht2 vevparti och demonterat klingorna.
Kan förstås ändå vara fel på vevpartiet, men risken är betydligt mindre att det skall gå sönder i närtid.

De nämnda vevpartierna tycks vara direkt olämpliga att använda på en gravelbike i svenska skitiga förhållanden.

Jag har det där klickljudet som finns som exempel på länken ovan. Men mitt vevparti är inte tillverkat under den aktuella perioden. Hmm
Kanske är mitt pressfit vevlager istället som klickar och knakar

https://si.shimano.com/en/dm/RAFC012

Inspektionen fixar alla som monterat ett ht2 vevparti och demonterat klingorna.
Kan förstås ändå vara fel på vevpartiet, men risken är betydligt mindre att det skall gå sönder i närtid.

De nämnda vevpartierna tycks vara direkt olämpliga att använda på en gravelbike i svenska skitiga förhållanden.
Hej.. Om du läser första hälften av din andra mening så är det självklart att vare sej verkstäder eller handlare ska ta något som helst ansvar för att Shimano har fetgoofat. Nästa gång vi har vad som skulle ha blivit en callback på t.ex. framgafflar, ska verkstäder kontrollera dessa också? Eller felaktiga nav?? Shimano kan sätta en ny standard på vad kunder får acceptera vid fel, gobaj callbacks, hejsan extended warranty. Shimanos åtgärder hittills i den här frågan har blivit en katastrof för företaget, hur det än blir så har de tappat ansiktet, valt helt fel väg att gå. mvh borano20

Hej.. Om du läser första hälften av din andra mening så är det självklart att vare sej verkstäder eller handlare ska ta något som helst ansvar för att Shimano har fetgoofat.
Ja, du tror inte att Shimano har ett avtal som stipulerar vad som skall utföras och vilket ansvar respektive part har för denna tjänst?

Jag gissar att kontrollen skall minska kunders oro samt bara ersätta de vevpartier som behöver ersättas.
Shimano säger att vevpartier som klarar inspektionen kan användas, men att de kan gå sönder i framtiden. I princip säger de att kunder skall kunna få sina vevpartier kontrollerade regelbundet.

Ja, du tror inte att Shimano har ett avtal som stipulerar vad som skall utföras och vilket ansvar respektive part har för denna tjänst?

Jag gissar att kontrollen skall minska kunders oro samt bara ersätta de vevpartier som behöver ersättas.
Shimano säger att vevpartier som klarar inspektionen kan användas, men att de kan gå sönder i framtiden. I princip säger de att kunder skall kunna få sina vevpartier kontrollerade regelbundet.
Hej.. Toppen, livstidsgaranti på Shimanos vevpartier, mao!! Funkar det verkligen så?? Helt säkert??????? mvh borano20

Hej.. Toppen, livstidsgaranti på Shimanos vevpartier, mao!! Funkar det verkligen så?? Helt säkert??????? mvh borano20
Shimano har säkert livscykelplaner för sina produkter. Planer kan ändras.
Med tanke på att de ansvar för FC-9000 från 2012 bör yngre vevpartier rimligtvis ha minst lika lång supporttid.

Tjena!

Om man bara får ersättning för de vevpartierna som man får igenom reklamation så är det inte alls kul. Vilket är det troliga, annars skulle det bli extrema kostnader för Shimano.
Det blir en jäkla massa vevpartier som man ska montera av klingor på, rengöra och sen inspektera och lär vara rätt få som kommer bytas ut. Så det är inget att vara glad för.
Cykelbutiks telefonsvarare:
- ”Du kommer nu att få tre val, välj 1 för utbytesprogram av Shimano vevparti.
- [1]
- ”Samtalet kommer nu att avslutas”
- Klick

Finns i grunden inget skäl för en verkstad att prioritera inflödet från detta program jfr med deras vanliga, mer lönsamma inflöde (läs: punktering à 400kr). Det de kan göra är att satsa på merförsäljning, framförallt på de vevpartier som faktiskt byts (läs: ”när du byter klingor fram ska du byta kedja samtidigt, och är det då inte lika bra att passa på att byta även kassett och trissor? Så har du allt nytt och fräscht?”).

Shimano har säkert livscykelplaner för sina produkter. Planer kan ändras.
Med tanke på att de ansvar för FC-9000 från 2012 bör yngre vevpartier rimligtvis ha minst lika lång supporttid.
Hej.. Då är det klart! "ändras, bör, rimligtvis" är de faktorer som köparna kan lutas sig mot. Undrar exakt var Shimano, som har huvudansvaret, har stadfäst dessa faktorer? Nån?? mvh borano20

Sitter med en Duran Ace FC R9100 (PK), utan sprickor. Så nu ska man köra och lyssna på konstiga ljud för att inte slipa tänderna på asfalten. Känns sådär, borde vara en recall som täcker alla vevpartier på listan.

Sitter med en Duran Ace FC R9100 (PK), utan sprickor. Så nu ska man köra och lyssna på konstiga ljud för att inte slipa tänderna på asfalten. Känns sådär, borde vara en recall som täcker alla vevpartier på listan.
Men då borde väl din kontrolleras hos en cykelverkstad?

Men då borde väl din kontrolleras hos en cykelverkstad?
Jo men om de bedömmer den som ok så ska jag ju fortsätta köra på den med risk att den när som helst kan spricka. Personer har ju skadat sig och jag antar att de inte gav sig ut med stora sprickor i vevpartiet?!

Sedan undrar jag vilken cykelaffär som är villig att skriva under på att vevpartiet är ok? Jag hade aldrig gjort det om jag visste att det fanns en potentiell risk att det när som helst kan uppstå en spricka. Min åsikt är att alla vevpartier oavsett skada borde bytas ut, om det betyder att Shimano går i konkurs spelar mindre roll. Lite som när Takata gick i konken när deras livsfarliga airbags skulle återkallas.

Senast ändrad:
Var inne med mitt till Sportson där man bokar tid för service, fick tillbaka dagen efter, utan anmärking. Som väntat då det var fräscht.

Om det skulle ändras och börja uppvisa tecken var det bara att komma tillbaka.

Var inne med mitt till Sportson där man bokar tid för service, fick tillbaka dagen efter, utan anmärking. Som väntat då det var fräscht.

Om det skulle ändras och börja uppvisa tecken var det bara att komma tillbaka.
Var du in med cykeln, eller hade du själv plockat loss vevpartiet?

Och nu stäms Shimano. Man undrar bla hur en cykelmek skall kunna avgöra vevpartiets skick utifrån en okulär besiktning...

Och nu stäms Shimano. Man undrar bla hur en cykelmek skall kunna avgöra vevpartiets skick utifrån en okulär besiktning...
Antalet mtb ramar som får sprickor inom ca 5 år är väl minst lika många procentuellt? Kanske dags att stämma cykeltillverkarna för felkonstruerade ramar? Finns väl fler trådar om spruckna ramar, baktrianglar mm än trasiga Shimano vevpartier?

Någon som kan säga om knaket från ett trasigt vevparti låter annorlunda än ett knakande pressfitlager?

Antalet mtb ramar som får sprickor inom ca 5 år är väl minst lika många procentuellt? Kanske dags att stämma cykeltillverkarna för felkonstruerade ramar? Finns väl fler trådar om spruckna ramar, baktrianglar mm än trasiga Shimano vevpartier?

Någon som kan säga om knaket från ett trasigt vevparti låter annorlunda än ett knakande pressfitlager?
Eller what about?
Min lilla gissning är att en del mtb körs hårdare än vad de är klassade för alt att man kan förvänta sig ett hårt slitage utifrån användning. Men vad vet jag om sånt.

Antalet mtb ramar som får sprickor inom ca 5 år är väl minst lika många procentuellt?
Kan komma på tre rätt viktiga skillnader
1. Det är väldigt många fler vevpartier det gäller, för att stämma en ramtillverkare skulle det vara per modell och sannolikt även årsmodell. Jag tror inte det är en enda cykelmodel som har sålt 750000 ex under en generation.

2. Vevpartierna riskerar och har gått sönder katastrofalt med dokumenterade personskador till följd av det. Rambrott är inte ovanliga men det är faktiskt sällan det leder till skador eller större skaderisk äv vad mtb naturligt tillför.

3. Det är under ett antal år som dessa vevpartier producerats och väldokumenterat att många är defekta samt att shimano varit medvetna om problemen, det som hävdas är att åtgärderna dem tilltagit nu är för sena och otillräckliga sett till proportionerna.

Tldr vissa ramtillverkare skulle nog absolut gå att stämma, ev vinst är bara för liten för att det skall vara värt det.

Misstänkte detta, därför väntar jag lite med att åka in med min cykel på inspektion (kör bara trainer just nu ändå).

Jag tror att en inte allt för vild gissning är att Shimano kommer tvingas byta ut samtliga vevpartier när stämningen tuggats igenom rättsapparaten i US. Sedan hoppas jag att det blir samma beslut i EU.

Shimano står äntligen med brallorna nere, kan inte annat än vara lite skadeglad då de vetat om problemet extremt länge och valt att ignorera problemet trots att mängder med cyklister kört runt med potentiellt farliga vevpartier.

Någon som varit inne med sitt vevparti? För att höra om processen och dess ledtider.
Lämnade in cykeln till Bikefixx pga klickande ljud från vevpartiet. Klickandet härledde de inte till vevpartiet utan vevlagret, däremot hittade de en annan liiten spricka när de inspekterade. Skickade vevpartiet till Shimano, som nu svarat att de kommer byta ut det. Material kommer i November.

Aj fan detta kanske förklarar att det knakar från vevpartiet på racern vid låg kadens när det går trögt trots glappfritt vevlager ?

Aj fan detta kanske förklarar att det knakar från vevpartiet på racern vid låg kadens när det går trögt trots glappfritt vevlager ?
Kan också vara drevbultarna som behöver efterdras. Jag hade också knak i vevpartiet trots relativt nytt vevlager. Bytte dreven i våras och under hösten har det knakat vid tung belastning. Drog åt bultarna något och nu är knaket borta.

Märker att jag själv drar öronen åt mig när jag är inne och slösurfar på K&S och ser att en hoj har Ultegra eller DA, trots att jag bara ”fönstershoppar”. Trist med ännu en osäkerhetsfaktor i samband med begagnatköp, och såklart trist för alla säljare. Än så länge har jag inte sett någon skriva in huruvida deras vevparti är kollat/bytt eller inte.

Märker att jag själv drar öronen åt mig när jag är inne och slösurfar på K&S och ser att en hoj har Ultegra eller DA, trots att jag bara ”fönstershoppar”. Trist med ännu en osäkerhetsfaktor i samband med begagnatköp, och såklart trist för alla säljare. Än så länge har jag inte sett någon skriva in huruvida deras vevparti är kollat/bytt eller inte.
Varför oroa sig när man fönstershoppar? Det finns gott om DA- och Ultegra-vevarmar som över huvud taget inte berörs av problemet. Det är också jättelätt att kolla upp om en specifik vevarm står med på listan som Shimano har publicerat innan man köper något. Nemas problems med andra ord.

Är man ängslig finns det gott om tillverkare och produkter att oroa sig över. Canyon, Pirelli, Bromton, SRAM, Open, Hunt, Scott, Cervelo, Trek, Lapierre, BMC, Cannondale, Merida och Specialized är några exempel på tillverkare som har utfärdat recalls under de senaste åren.

Tillbaka
Topp