Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej.. En ny vevlagerstandard, såklart!!!! Jawzaaaahhhh!!! mvh borano20Hmmmm?
Halvlimmade vevpartier, kablar till el-växlar, vad kommer härnäst?
Hellimmade vevpartier, lite extra lim, hur svårt kan det vara?Hmmmm?
Hej.. Extra lim?? De 12delade vevpartierna är 35gram tyngre än de 11delade så limfaktorn är nog redan körd i botten. Nu ska tydligen ersättningsvevarna vara 12delade med 11delade kedjehjul. Spänningen stiger inför framtiden!! mvh borano20Hellimmade vevpartier, lite extra lim, hur svårt kan det vara?
Så det går tydligen att göra 11-och 12-delat med samma vevar och hålmönster ?? ??Hej.. Extra lim?? De 12delade vevpartierna är 35gram tyngre än de 11delade så limfaktorn är nog redan körd i botten. Nu ska tydligen ersättningsvevarna vara 12delade med 11delade kedjehjul. Spänningen stiger inför framtiden!! mvh borano20
Va, kommer det att gå att sälja ens?Hej.. Extra lim?? De 12delade vevpartierna är 35gram tyngre än de 11delade så limfaktorn är nog redan körd i botten. Nu ska tydligen ersättningsvevarna vara 12delade med 11delade kedjehjul. Spänningen stiger inför framtiden!! mvh borano20
limmade ramarHmmmm?
Igen?limmade ramar
Colnago?
Hej.. Vitus 979, från sept -79 å många år framåt.. mvh borano20Colnago?
Jag har det där klickljudet som finns som exempel på länken ovan. Men mitt vevparti är inte tillverkat under den aktuella perioden. Hmm
Kanske är mitt pressfit vevlager istället som klickar och knakar
Hej.. Om du läser första hälften av din andra mening så är det självklart att vare sej verkstäder eller handlare ska ta något som helst ansvar för att Shimano har fetgoofat. Nästa gång vi har vad som skulle ha blivit en callback på t.ex. framgafflar, ska verkstäder kontrollera dessa också? Eller felaktiga nav?? Shimano kan sätta en ny standard på vad kunder får acceptera vid fel, gobaj callbacks, hejsan extended warranty. Shimanos åtgärder hittills i den här frågan har blivit en katastrof för företaget, hur det än blir så har de tappat ansiktet, valt helt fel väg att gå. mvh borano20https://si.shimano.com/en/dm/RAFC012
Inspektionen fixar alla som monterat ett ht2 vevparti och demonterat klingorna.
Kan förstås ändå vara fel på vevpartiet, men risken är betydligt mindre att det skall gå sönder i närtid.
De nämnda vevpartierna tycks vara direkt olämpliga att använda på en gravelbike i svenska skitiga förhållanden.
Hej.. Nej, det gör de inte. Dåliga tillverkningstoleranser däremot ger alltid dåliga resultat. mvh borano20Tjena!
Nejnej, pressfit knakar aldrig. ?
Ja, du tror inte att Shimano har ett avtal som stipulerar vad som skall utföras och vilket ansvar respektive part har för denna tjänst?Hej.. Om du läser första hälften av din andra mening så är det självklart att vare sej verkstäder eller handlare ska ta något som helst ansvar för att Shimano har fetgoofat.
Hej.. Toppen, livstidsgaranti på Shimanos vevpartier, mao!! Funkar det verkligen så?? Helt säkert??????? mvh borano20Ja, du tror inte att Shimano har ett avtal som stipulerar vad som skall utföras och vilket ansvar respektive part har för denna tjänst?
Jag gissar att kontrollen skall minska kunders oro samt bara ersätta de vevpartier som behöver ersättas.
Shimano säger att vevpartier som klarar inspektionen kan användas, men att de kan gå sönder i framtiden. I princip säger de att kunder skall kunna få sina vevpartier kontrollerade regelbundet.
Shimano har säkert livscykelplaner för sina produkter. Planer kan ändras.Hej.. Toppen, livstidsgaranti på Shimanos vevpartier, mao!! Funkar det verkligen så?? Helt säkert??????? mvh borano20
Hej.. Nej, det gör de inte. Dåliga tillverkningstoleranser däremot ger alltid dåliga resultat. mvh borano20
Cykelbutiks telefonsvarare:Tjena!
Om man bara får ersättning för de vevpartierna som man får igenom reklamation så är det inte alls kul. Vilket är det troliga, annars skulle det bli extrema kostnader för Shimano.
Det blir en jäkla massa vevpartier som man ska montera av klingor på, rengöra och sen inspektera och lär vara rätt få som kommer bytas ut. Så det är inget att vara glad för.
Vad är det för fel på Claris?Du kan hålla dig till Tiagra. ?
SRAM är alltid vinnare?SRAM borde vara den stora vinnaren på denna röra och all negativ publicitet.
SRAM är alltid vinnare?
Hej.. Då är det klart! "ändras, bör, rimligtvis" är de faktorer som köparna kan lutas sig mot. Undrar exakt var Shimano, som har huvudansvaret, har stadfäst dessa faktorer? Nån?? mvh borano20Shimano har säkert livscykelplaner för sina produkter. Planer kan ändras.
Med tanke på att de ansvar för FC-9000 från 2012 bör yngre vevpartier rimligtvis ha minst lika lång supporttid.
JeppTjena!
Som för tre år sedan när dom fick ersätta alla SX bakväxlar som har sålts menar du? Iofs inte i närheten av prisnivån på ett DA vevparti. Men det handlade nog om rätt mycket pengar i slutänden ändå.
Men då borde väl din kontrolleras hos en cykelverkstad?Sitter med en Duran Ace FC R9100 (PK), utan sprickor. Så nu ska man köra och lyssna på konstiga ljud för att inte slipa tänderna på asfalten. Känns sådär, borde vara en recall som täcker alla vevpartier på listan.
Jo men om de bedömmer den som ok så ska jag ju fortsätta köra på den med risk att den när som helst kan spricka. Personer har ju skadat sig och jag antar att de inte gav sig ut med stora sprickor i vevpartiet?!Men då borde väl din kontrolleras hos en cykelverkstad?
Var du in med cykeln, eller hade du själv plockat loss vevpartiet?Var inne med mitt till Sportson där man bokar tid för service, fick tillbaka dagen efter, utan anmärking. Som väntat då det var fräscht.
Om det skulle ändras och börja uppvisa tecken var det bara att komma tillbaka.
Jag hade det löst pga mitt i cykelbygge så gick in med bara partiet, men hela cykeln hade inte varit några problemVar du in med cykeln, eller hade du själv plockat loss vevpartiet?
Antalet mtb ramar som får sprickor inom ca 5 år är väl minst lika många procentuellt? Kanske dags att stämma cykeltillverkarna för felkonstruerade ramar? Finns väl fler trådar om spruckna ramar, baktrianglar mm än trasiga Shimano vevpartier?Och nu stäms Shimano. Man undrar bla hur en cykelmek skall kunna avgöra vevpartiets skick utifrån en okulär besiktning...
Eller what about?Antalet mtb ramar som får sprickor inom ca 5 år är väl minst lika många procentuellt? Kanske dags att stämma cykeltillverkarna för felkonstruerade ramar? Finns väl fler trådar om spruckna ramar, baktrianglar mm än trasiga Shimano vevpartier?
Någon som kan säga om knaket från ett trasigt vevparti låter annorlunda än ett knakande pressfitlager?
Kan komma på tre rätt viktiga skillnaderAntalet mtb ramar som får sprickor inom ca 5 år är väl minst lika många procentuellt?
Misstänkte detta, därför väntar jag lite med att åka in med min cykel på inspektion (kör bara trainer just nu ändå).Och nu stäms Shimano. Man undrar bla hur en cykelmek skall kunna avgöra vevpartiets skick utifrån en okulär besiktning...
![]()
Class-action lawsuit filed against Shimano for "inadequate" cranksets that put "cyclists nationwide at risk of injury"
Following Shimano’s recall program for 760,000 Dura-Ace and Ultegra bonded 11-Speed road cranksets in North America, a class action lawsuit has been filed in the USA against Shimano, the world’s biggest manufacturer of cycling components, for providing “inadequate cranksets” which have put...road.cc
Lämnade in cykeln till Bikefixx pga klickande ljud från vevpartiet. Klickandet härledde de inte till vevpartiet utan vevlagret, däremot hittade de en annan liiten spricka när de inspekterade. Skickade vevpartiet till Shimano, som nu svarat att de kommer byta ut det. Material kommer i November.Någon som varit inne med sitt vevparti? För att höra om processen och dess ledtider.
Kan också vara drevbultarna som behöver efterdras. Jag hade också knak i vevpartiet trots relativt nytt vevlager. Bytte dreven i våras och under hösten har det knakat vid tung belastning. Drog åt bultarna något och nu är knaket borta.Aj fan detta kanske förklarar att det knakar från vevpartiet på racern vid låg kadens när det går trögt trots glappfritt vevlager ?
Varför oroa sig när man fönstershoppar? Det finns gott om DA- och Ultegra-vevarmar som över huvud taget inte berörs av problemet. Det är också jättelätt att kolla upp om en specifik vevarm står med på listan som Shimano har publicerat innan man köper något. Nemas problems med andra ord.Märker att jag själv drar öronen åt mig när jag är inne och slösurfar på K&S och ser att en hoj har Ultegra eller DA, trots att jag bara ”fönstershoppar”. Trist med ännu en osäkerhetsfaktor i samband med begagnatköp, och såklart trist för alla säljare. Än så länge har jag inte sett någon skriva in huruvida deras vevparti är kollat/bytt eller inte.