Shimano BR-M820 vs M9120

Raggamuffin

Aktiv medlem
Shimano BR-M820 vs M9120
Någon som kört både "gamla" Saint och nya XTR 4-kolvs som kan jämföra kraften i de båda?
Skiljer fantastiskt mycket vikt men osäker på om xtr räcker till.

Borde det vara en uppgradering på gång på Saint? De har hängt med ett tag och borde få samma uppdateringar som xtr och xt (slx?) har fått nyligen.

Shimano BR-M820 vs M9120
Också inne på nya bromsar och undrar nästan samma sak. Har du fått någon klarhet i detta? Hade tänkt skriva till shimano och fråga..

Shimano BR-M820 vs M9120
Marleey sa:
Också inne på nya bromsar och undrar nästan samma sak. Har du fått någon klarhet i detta? Hade tänkt skriva till shimano och fråga..

Det blev så att jag köpte xtr handtag och Saint-ok. Fungerar prima men såklart en hel del straffvikt mot ren xtr. Fördel för mig är att jag har zee på min andra och tjejens cykel så det förenklar reservdelshållningen.

Shimano BR-M820 vs M9120
[/quote]

Det blev så att jag köpte xtr handtag och Saint-ok. Fungerar prima men såklart en hel del straffvikt mot ren xtr. Fördel för mig är att jag har zee på min andra och tjejens cykel så det förenklar reservdelshållningen.[/quote]

De nya xtr handtagen? Vad blir fördelen med det?

Shimano BR-M820 vs M9120
Marleey sa:
Raggamuffin sa:
Det blev så att jag köpte xtr handtag och Saint-ok. Fungerar prima men såklart en hel del straffvikt mot ren xtr. Fördel för mig är att jag har zee på min andra och tjejens cykel så det förenklar reservdelshållningen.

De nya xtr handtagen? Vad blir fördelen med det?

Ja M9100, fördel mot vad?
Istället för Saint-handtag? Nya designen ska vara styvare bland annat.

Senast ändrad:
Shimano BR-M820 vs M9120
Jag har nya xtr, har dock bara parkeringsprovat saint 820.

Väldigt nöjd med dessa. Enligt efterforskningarna jag gjorde innan köp är väl servowave lite annorlunda designad för mer ”känsla” vid ingeppspunkten. I övrigt har de samma hydrauliska ”hävarm” som saint och borde leverera samma kraft.

Senast ändrad:
Shimano BR-M820 vs M9120
larsaw sa:
Är det inte XTR som finns i en version med och en version utan ServoWave?

Citerar mig själv, verkar vara M9000 RACE som saknar Servo-Wave.

Allt baserat på denna ”user review” hos CRC...

3D065D48-6FB3-4F84-8850-D8A531B12992.png

Shimano BR-M820 vs M9120
Jag blir lite förvirrad. Shimano säger att br-m820 väger 306g och 9120 385g. Det senare verkar vara ett helt set incl rotor på 160mm. Men det står inte. Smidigt.

R2bike säger att 9120 väger 267g. BD säger att 8120 väger 284g och m8000 264g.

Är Saint kraftigare eller har de nya trail kommit ikapp till lägre vikt?

Bike24 säger förresten att 820 väger 312g

Senast ändrad:
Shimano BR-M820 vs M9120
Jag har kört både Saint, Saint/XTR-kombo & nu nya XTR 9120.
Utan & ha haft vita rocken i ett labb så skulle jag nog säga..

- Saint är ”sämst”. För dålig känsla i handtaget + att man får nypa rätt hårt för full bromskraft.
- Saint ok & M9020 handtag. Grym setup. Bromsar som f-n men med bra känsla.
- M9120. Mer eller mindre samma som ovan. Kan va placebo eller så har min bromsteknik förbättrats, men känslan för när bakhjulet låser är mycket bättre. Tror även jag cyklar snäppet fortare nu än då så det jag upplever som (ytterst marginellt) sämre bromsverkan än Saint/XTR kombinationen är nog ett resultat av högre fart.

Bäst av ovanstående? M9120.

Shimano BR-M820 vs M9120
Låter bra. Får kanske spara veckopengen och gå på 9120. 8120 funkar säkert men varför chansa. Dessutom trevligt att inte öka vikten (Från M8000).

Shimano BR-M820 vs M9120
Henrik83 sa:
Jag har kört både Saint, Saint/XTR-kombo & nu nya XTR 9120.
Utan & ha haft vita rocken i ett labb så skulle jag nog säga..

- Saint är ”sämst”. För dålig känsla i handtaget + att man får nypa rätt hårt för full bromskraft.
- Saint ok & M9020 handtag. Grym setup. Bromsar som f-n men med bra känsla.
- M9120. Mer eller mindre samma som ovan. Kan va placebo eller så har min bromsteknik förbättrats, men känslan för när bakhjulet låser är mycket bättre. Tror även jag cyklar snäppet fortare nu än då så det jag upplever som (ytterst marginellt) sämre bromsverkan än Saint/XTR kombinationen är nog ett resultat av högre fart.

Bäst av ovanstående? M9120.

Bra redogörelse Henke! Hade varit intressant att höra ngn som kört XTR Race + 4-kolv... Känner du någon som kört den setup'n?
BTW hur har det gått med garanti/reklamation av din dämpare?

Shimano BR-M820 vs M9120
larsaw sa:
Bra redogörelse Henke! Hade varit intressant att höra ngn som kört XTR Race + 4-kolv... Känner du någon som kört den setup'n?

Tyvärr inte. De jag vet som mixade körde med 9020-handtagen.

Sjukt OT. Men då dämparen köptes i USA så gällde bara ett års garanti. Så jag beställde en ny likadan via TFTuned.
Lagom till att den nya skeppats så fick jag mail om att USA vill ha in dämparen iaf. då chefen på webbutiken tycker att felet är så uppenbart tillverkningsfel att garantitiden inte ska spela nån roll. Får se hur det utspelar sig. Cykeln rullar igen i nästa vecka med nya dämparen & med lite tur har jag väl en extra om några veckor.

Shimano BR-M820 vs M9120
Henrik83 sa:
larsaw sa:

Tyvärr inte. De jag vet som mixade körde med 9020-handtagen.

Sjukt OT. Men då dämparen köptes i USA så gällde bara ett års garanti. Så jag beställde en ny likadan via TFTuned.
Lagom till att den nya skeppats så fick jag mail om att USA vill ha in dämparen iaf. då chefen på webbutiken tycker att felet är så uppenbart tillverkningsfel att garantitiden inte ska spela nån roll. Får se hur det utspelar sig. Cykeln rullar igen i nästa vecka med nya dämparen & med lite tur har jag väl en extra om några veckor.

Fortsatt OT. Sjukt premium med dual fjäderdämpare! ;) Vad är det fär mått på dämparen? (Ifall du vill kränga en av dom...)

Shimano BR-M820 vs M9120
En FOX DHX2. Rullat en & halv säsong typ, spricka i godset.
Började på träningen i Gesunda med att det fuktade lite på underröret. Trodde det var stänk från vattenflaskan blandat med allt damm som var i spåren. På träningens sista åk gick nog sprickan upp mer då den tömdes helt på olja & tappade all form av kompressionsdämpning. Trodde först det var packningen bakom övre skruven med Per på Racing Bike Sweden bevisade motsatsen.

Dock har jag varit så sjukt nöjd med dämparen att det fick bli en ny likadan.

B7E78293-A454-4C5A-8884-0A36622EAA12.jpeg

Tillbaka
Topp