Shimano Di2 - Behov av justering av inställning?

Hej! Jag har ett Shimano Di2-system och en så kallad junction A så jag kan ladda systemet till min tempocykel men dock så har jag insett att jag saknar möjligheten att göra ändringar av växlingssystemet.

Här beskrivs att man måste ha en extra enhet för att koppla upp till bluetooth och shimanos E-tube project app:

Mina frågor:
- Har jag förstått det rätt att jag absolut måste ha en sån här för att justera inställningarna? Länk till en sådan enhet:
- Den förra ägaren har ställt in inställningar för systemet som jag då inte behövt justera och om jag är nöjd med det som är - behöver jag en skaffa en sådan bluetoothenhet? Kan det hända att de gamla inställningarna försvinner med tiden/om det händer något med cykeln?

Vänliga Hälsningar,
Viktor

Nja. Framgår inte vilken generation av Di2 du har? Senaste versionen, med trådlös kommunikation mellan reglage och växlar, har om jag inte missminner mig blåtand inbyggt i bakväxeln redan.

Alla tidigare generationer utom den allra första kan du justera genom att koppla systemet till en Windows PC via laddaren. Det enda du inte får utan dongeln är möjlighet att se växel på cykeldatorn typ.

Nej och det får jag vara ärlig med att jag inte vet men cykeln är från 2018/2019 och shimanosystemet borde vara detsamma.

Det saknas en knapp vid växlarna att trycka på (det är det som du menar med blåtand i bakaxeln va?) så det är inte senaste..

OK men jag har en laddsladd till USB och betyder det att jag borde kunna ansluta till datorn och e-tube project på datorn då utan bluetooth-dosan? Hur gör jag det i så fall?

Jag läste precis nu detta:

Betyder det att jag måste skaffa en äldre version av e tube project eller hur gör man?

Och den andra frågan kvarstår: behöver jag ens fixa med inställningarna av växlarna egentligen? Eller kan man bara låta det vara?

Du har inte en sm-bcr2 eller liknande? I release notes för etube project står vilken den sista versionen är som har support för din utrustning. Firmware i växlar mm uppgraderas via dosan alt wifi/bt dongle.

Hej igen!

Jag har nu tagit kort på alla de viktigaste komponenterna så ni ser vad jag har för grejer:
1 SM EW 90 B (junction-A)
1 shimano ultegra (växelsystem)
1 shimano SM BCR2 (laddare)

Så kan jag göra justeringar med detta system utan extern apparat likt det du beskriver nagge?
Och är det de steg som beskrivs i bifogad pdf eller hur bör jag gå till väga?

Tackar på förhand!

Bilagor

• 20230429_153854.jpg
    20230429_153854.jpg
    306.3 KB · Besök: 63
  • 20230429_153903.jpg
    20230429_153903.jpg
    372.4 KB · Besök: 74
  • 20230429_153914.jpg
    20230429_153914.jpg
    302.7 KB · Besök: 74
Jo absolut! Men för det första funkade det inte att följa de instruktioner jag hade från början så vore bra att veta vad som gäller med den setup jag har. Och för mig som totalt obildad vad gäller cykelprylar är jag väldigt tacksam för input vilka instruktioner som borde gälla för mitt fall.

Hej igen!

Jag har nu tagit kort på alla de viktigaste komponenterna så ni ser vad jag har för grejer:
1 SM EW 90 B (junction-A)
1 shimano ultegra (växelsystem)
1 shimano SM BCR2 (laddare)

Så kan jag göra justeringar med detta system utan extern apparat likt det du beskriver nagge?
Och är det de steg som beskrivs i bifogad pdf eller hur bör jag gå till väga?

Tackar på förhand!
Läs den sidan i pdfen så ska du kunna justera växlarna om det är vad du vill göra.

Di2 påverkas inte nämnvärt över tid, var de rätt justerade från början och fortfarande fungerar bra ska du inte laga något som inte är trasigt. 2018 fanns inte 12s Ultegra, 8050/8070 gissningsvis.

Är det bakväxeln, som kanske funkade ua tidigare, du tycker behöver justeras så tror jag att växelörat fått sig en törn och behöver justeras i stället.

E-tube project ver 4.0.4 är den sista som har support för SM-BCR2.

Den bakre växelföraren är enkel att justera, men den främre är vek och böjs lätt. Har haft chain suck som böjde plåtarna något och skrapade mot vevarmen. Var tvungen att böja till plåtarna något för att kunna fortsätta turen. Har senare justerat växeln elektroniskt.

Tillbaka
Topp