shimano dual control

shimano dual control
Har kört med LX dual control på vinterhojen i två år nu, fungerar riktigt bra. Tog en stund att vänja sig, då jag kört med triggers(Shimano och Sram) på sommarcykelarna.

DC har fördelen att du kan växla närsomhelst utan att behöva använda tummen. Nackdelen i början är att man lätt kan peta i en växel av misstag när man bromsar, innan man vant sig. Numera händer det inte. För skogscykling är DC klockrent. För freeride & downhill är det ovanligare, då man sällan ens har framväxel.

/Leo

shimano dual control
Sök och du skall finna... väl diskuterat ämne och jag orkar inte skriva alla mina utvärderingar igen ;) Men i stort... jag önskar att jag hade vanliga reglage men tycker inte riktigt att det är värt pengarna att byta. Så dåligt på den nivån ungefär.

shimano dual control
Leo, kör de med top eller bottom normal? Jag tycker att min XTR (-06) bakväxel inte har stark fjäder nog att vara riktigt distinkt i växling till lättare växlar. Vilket ju såklart sammanfaller med där jag vill att växlarna skall vara bäst, dvs i teknisk terräng uppför.

Senast redigerad av en moderator:
shimano dual control
Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Leo, kör de med top eller bottom normal?

Top normal, den "vanliga" då man får dra vajer för att få en lättare växel. Funkar lika smidigt med DC som trigger, märker ingen skillnad på hur exakt/fort det växlar mellan reglagen. Gäller att ha rena vajrar och höljen, då blir det bäst växlingskänsla.

/Leo

shimano dual control
Bra, då vet jag vem som plockar på sig en XT Shadow asap. Tack Leo. Tycker att xtr höljena med gummimuffar har hjälpt stort med att behålla rätta känslan i höljena, men jag kör inte i saltslask... antar att det då tillochmed kan vara en nackdel.

shimano dual control
Jag kör Dual Control XT på min Mtb. Jag tycker att det är kanon i för ren XC.

-------------------

Senast redigerad av en moderator:
shimano dual control
Har kört med mina XTR dual control reglage på scalen i snart 3 år. Har alltid funkat utan några problem! Byter inte ut dem mot något annat =) Väldigt smidiga!

shimano dual control
Dom är bra. Växlingen sker instinktivt. Jag kör XC.

Dom är bra nu på vintern då man kör med tjocka tumhandskar

Jag har top-normal bakväxel = slak vajer ger den lättaste växeln.

Nerväxlingshjäpknappen har jag inte använt på ett år.

shimano dual control
bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> Nerväxlingshjäpknappen har jag inte använt på
> ett år.

Jag tog bort min efter ett halvår då jag aldrig använde den =)

shimano dual control
Mina försvann pronto. Snabbt nog för att för att jag inte skulle hinna slarva bort skydden som följde med och som täcker lilla knappstumpen ;)

Tillbaka
Topp