Shimano Dura Ace Växelreglage - reservdelar?

Mbense

Medlem
Mitt högra växelreglage (Dura Ace 7900 10 speed) har efter en innesäsong (med lite för mycket svett...) nu kapitulerat och kan inte längre växla ned till tyngre växel. När jag demonterade det och körde en omgång WD40 i det efter tips i denna video kunde jag notera att att en fjäder har gått sönder, vilket förmodligen är fjädern som gör nedväxlingen möjlig. Hittade även denna video som visar hur man demonterar växelregalget och återställer igen. 4 min in i videon visas fjädern som är trasig för mig. Det hjälper dock inte inte utan reservdelar. Någon som vet om dessa fjädrar (och ev andra delar) går att köpa någonstans?

Verkstaden var tveksam till att reparera, utan föreslog att jag köper ett nytt reglage.

Är det Shimano 105 (ST-5600) som är budgetvalet att ersätta med, om jag ej får tag på reservdelar?
Cykeln har några år på nacken och jag räknar med att köra max en säsong till på den och vill därför inte lägga för mycket pengar på nya handtag!

Kan bli svårt att hitta idag mht. Den allmänna bristen på cykeldelar. Byter du till tiagra-4700 måste du också byta bskväxeln på grund av annat vajerdrag.

hittade ett Shimano 105 ST-5700 Road Shifters 10 speed, någon som kan bekräfta att det passar med min nuvarande bakväxel (Dura Ace 7900) @Bengt-re. Är det stor skillnad på reglagen, (tänker mest på handgreppet 105 vs Dura Ace) dvs kan jag behålla Dura Ace på vänster sida, eller bör jag byta även det?

hittade ett Shimano 105 ST-5700 Road Shifters 10 speed, någon som kan bekräfta att det passar med min nuvarande bakväxel (Dura Ace 7900)
Ja, ST-5700 funkar med RD-7900, men du frågade ju om ST-5600 i #1, även de funkar med RD-7900
För åtminstone jag föredrar ST-5600 över ST-5700, detta pga den bättre ergonomin och funktionen. Men både ST-5600 och ST-5700 är ju gamla nu, så om de är begagnade är ju även skicket avgörande.

Ja, ST-5700 funkar med RD-7900, men du frågade ju om ST-5600 i #1, även de funkar med RD-7900
För åtminstone jag föredrar ST-5600 över ST-5700, detta pga den bättre ergonomin och funktionen. Men både ST-5600 och ST-5700 är ju gamla nu, så om de är begagnade är ju även skicket avgörande.
Ok, tack. Det handtag jag hittade var från en nätbutik, så det är nytt. Men tolkar ditt svar som att 5600 är mer lik mina befintliga 7900? Dvs om jag ersätter med 5700 så bör jag köpa både höger och vänster?

Ok, tack. Det handtag jag hittade var från en nätbutik, så det är nytt. Men tolkar ditt svar som att 5600 är mer lik mina befintliga 7900? Dvs om jag ersätter med 5700 så bör jag köpa både höger och vänster?
Nej, Dura Ace 7900 tillhör samma generation som 105 5700 (och Ultegra 6700)
Generationen innan är den bättre; Dura Ace 7800, Ultegra 6600 och 105 5600.
Åtminstone enl min åsikt är Dura Ace 7800 den bästa mekaniska 10-delade lvg-gruppen.
Men kolla och jmf själv i Shimanos Tech Docs

Nej, Dura Ace 7900 tillhör samma generation som 105 5700 (och Ultegra 6700)
Generationen innan är den bättre; Dura Ace 7800, Ultegra 6600 och 105 5600.
Åtminstone enl min åsikt är Dura Ace 7800 den bästa mekaniska 10-delade lvg-gruppen.
Men kolla och jmf själv i Shimanos Tech Docs
Tack @Håkan! Då blir det nog bra med 5700, då jag nu har 7900 och är van med den!

Nu hittade jag rätt stommen till reglaget som reservdel hos Atredo. Via lite googlande lyckades jag också hitta sprängskissen som visar denna detalj och övriga, ifall nån annan skulle råka ut för samma problem! Återstår bara att sätta ihop stommen med resten av handtaget.. :-)

Hej, har samma problem med mitt dura-ace reglage.. kunde inte hitta stommen till reglaget på Altredo. Har du möjlighet att skicka länken om produkten finns kvar hos deras sortiment.

Hej, har samma problem med mitt dura-ace reglage.. kunde inte hitta stommen till reglaget på Altredo. Har du möjlighet att skicka länken om produkten finns kvar hos deras sortiment.
Bland Shimano Tech Docs finns även sprängskissen på ST-7900
I den ser du de enskilda delarna med Shimanos reservdelsnr, "alla" shimanohandlare borde kunna beställa hem de delar du vill ha. Åtminstone om de fortf finns att beställa....

Verkar tyvärr vara dåligt med saldo på denna reservdel. Googlar du y-6rt98240 får du ju träff på några siter som haft den i lager, men nu verkar det vara tomt på hyllorna!

Tillbaka
Topp