Shimano kassett till sram 12-speed, funkar det?

McWarhol

Aktiv medlem
Hej, jag har en MTB med Sram GX. Jag har dessutom ett par finhjul med microsplinebody och xtr-kassett. Kan jag använda dessa hjul med XTR kassett tillsammans med övriga Sram GX-komponenter eller kommer jag behöva byta body och kassett på hjulen?

XTR-kassetten är 10-51T om det har betydelse

XX1 Eagle kedja fungerar till Shimano M9100 kassett

Men fungerar inte lika bra som Shimanos egna kedja med Hyperglide+

Finns väl Garbaruk kassetter till microspline som är både sram och shimano kompatibla gällande kedjor ?

Hej, jag har en MTB med Sram GX. Jag har dessutom ett par finhjul med microsplinebody och xtr-kassett. Kan jag använda dessa hjul med XTR kassett tillsammans med övriga Sram GX-komponenter eller kommer jag behöva byta body och kassett på hjulen?

XTR-kassetten är 10-51T om det har betydelse
Är det samma bredd och axel på hjulen?

Inga problem. Jag blandar hejvilt med det jag får tag i, har provat bland 10, 11 och 12-delat och aldrig haft några bekymmer.

Är det inte jävligt synd att köra en xtr kassett med det?
Det rimliga är väl att köra xtr med skrotkassett, inte tvärtom.

Fungerar det rakt av för er eller skiljer det mycket så man behöver justera växellägena?

Länge kört med Shimano XT 12s Shimano rakt över så hjul med kassett och kedja finns dubbelt hemma. Nu kommer kanske nästa cykel ha Sram GX AXS och XD-hub, kommer det lira utan krav på justeringar av växellägen med gamla hjulen med Shimano och MS-hub eller förskjuts växellägena? Någon som testat och vet?

Fungerar det rakt av för er eller skiljer det mycket så man behöver justera växellägena?

Länge kört med Shimano XT 12s Shimano rakt över så hjul med kassett och kedja finns dubbelt hemma. Nu kommer kanske nästa cykel ha Sram GX AXS och XD-hub, kommer det lira utan krav på justeringar av växellägen med gamla hjulen med Shimano och MS-hub eller förskjuts växellägena? Någon som testat och vet?

Det berör troligtvis mer på positionering av bodyn på navet än på kassetten.

Jo men det var ju liksom frågan, behöver man justera mellan är det inte lika enkelt med dubbla hjul längre, då finns alternativ utrustning på hojarna med GX Axs vore ju lite kul att testa om det hade passat bra och enkelt rakt över.

Får väl kanske skaffa en XD-body och kassett i så fall men tanken var att kunna använda befintliga grejer….

Om det inte är transmission så funkar alla blandningar av 12-delat Sram och Shimano. Enda problemet är gamla framdrev som kan vara specifika för Shimano eller icke-Shimano kedjar. Så det behövs ingen annan kassett.

Ja det funkar.
Jag hade xx1 kassett och kedja med Eagle X-sync 2 drev, bytte till microspline-body och en 10-45 XTkassett och kedja, samma framdrev. Inga problem. Behövde bara justera b-skruven.

Jag sitter i exakt samma läge som dig @Mattias_carlsson , ny cykel med GX AXS (inte T-type) och har bara Shimano på andra cyklar. Dessutom har jag ett hjulpar som jag gärna skulle vilja kunna flytta mellan nya och andra cyklar utan att köpa dyr XD-body och kanske kassett. Och helst utan att behöva justera in RD mellan varje byte.

Har du hunnit testa nåt?

Ja det funkar.
Jag hade xx1 kassett och kedja med Eagle X-sync 2 drev, bytte till microspline-body och en 10-45 XTkassett och kedja, samma framdrev. Inga problem. Behövde bara justera b-skruven.
Behöver man byta kedja?

Jag har försökt läsa på och får ibland uppfattningen att man måste, ibland att det inte är nödvändigt (men att Shimano-kassetten lirar lite bättre med Shimanokedja) och ibland att det inte funkar med Shimanokedja på SRAM fram och/eller pulley wheels pga oilka kedjetoleranser och narrow wide.

Det finns olika uppfattningar och en gång i tiden påstods den enas kedjelås inte passa i den andra kassetten. Länge sån jag såg nåt om det. Även HG+ på sram fram verkar det vara olika bud på.

Sant är i alla fall att sunrace tillverkar MZ9 för SRAM och MZ903 för shimano och att någon lyckades reklamera en riftzone med MZ9 för att de inte kunde få den att växla rent.

Andra får alla kombo att funka.

Tillbaka
Topp