Shimano kombination

Lambroo

Ny medlem
Shimano kombination
Jag försöker uppgradera en hybrid för en 600-700kr på bike-discount.
Hur funkar denna kombinationen? (Går det överhuvudtaget iom att de inte tillhör samma grupp.)

Kassett: Shimano - Deore Cassette CS-HG61 11-28 (9vxl)
Kedja: Shimano - HG 53 Deore chain 9-speed
Bakväxel: Shimano - 105 10-växlad bakväxeln RD-5600 SS (max 29 tänder)

Har ni något annat förslag som funkar bättre ihop (för samma pengar)?

mkt tacksam för svar. =)

Shimano kombination
det funkar men en Tiagra bakväxel fungarar lika bra i mitt tycke om du nu vill spara pengar. Reglagen gör större skillnad än bakväxeln och eftersom jag misstänker att du har R440 eller deore reglage så presterar inte dom lika bra som en 105a kan göra, dvs du får inte riktigt ut prestandan som 105an har.

Shimano kombination
Tack för svaren...

Efter att ha kollat runt lite (och framförallt använt huvudet) så kan jag inte använda 9vxl kassett, då reglagen är för 8 nu.
Det är min flickvän som har en Nishiki hybrid och hon gillar inte att växlarna svarar så bra. Sen är det mer jag som kollar vilka alt. som finns. Nu har hon följande komponenter...

Vevparti - Shimano M191 (48/38/28) (landsväg)
Växelreglage - Shimano ST-EF50
Bakväxel - Shimano 2300 (11-30) (landsväg)
Framväxel - Shimano M191

Fortsätter att fundera...

Shimano kombination
Lambroo skrev:
> Det är min flickvän som har en Nishiki hybrid
> och hon gillar inte att växlarna svarar så bra.

Tycker hon att växlarna svarar för bra eller tycker hon inte att de svarar tillräckligt bra?
Hur som helst, har du provat att justera dem? Det är kanske onödigt att byta om inget är trasigt, eller väldigt slitet. Om något behöver bytas är det stor chans att det räcker med vajrar och eventuellt kedja och kassett.
Biltema har billigt sånt som duger utmärkt.

Shimano kombination
... menar att de inte svara bra. =)
Som jag fatta det så klickar växeln inte i "direkt", utan det dröjer 2-3sec innan den lägger över till nästa kugghjul.

Shimano kombination
Det låter snarare som att det är vajerhölje, vajer eller reglaget som är sunkiga. Att bakväxeln skulle gå trögt är mindre sannolikt. Börja med att byta vajer + hölje. Om inte det hjälper så byter du hela kittet inkl. reglage, så får hon 9-delat på en gång.

Shimano kombination
Tack för hjälpen.
Ja ska kolla på den igen, om jag nu inte ställde in den riktigt. (Det va typ så här jag gjorde.

Om den inte är felinställd så är det vajerproblem -> byta vajer, reglage och bakväxel?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp