Shimano landsvägsväxlar ihop med MTB-reglage?

Belse

Aktiv medlem
Om mitt MTB-bygge faller väl ut som jag väntar på delar till så är det tänkt att det ska byggas ihop en cykelcross med skivbromsar att jobbpendla med bland annat. Jag vill ha rakt MTB-styre på den men det fanns inte så mycket i reglageväg för rakt styre och racerväxlar så funkar det att köra med en 105 eller Ultegra bak o framväxel, alt Shimanos specifika cykelcrossframväxel och vev ihop med Shimano SLX eller XT reglage? Då kan man ju även använda sig av dessa bromsar och utnyttja I-Spec-fästet för reglagen för att spara lite vikt och plats på styret...

Bygger MTB med XT hela vägen men vilken nivå motsvarar det på landsväg, 105 eller Ultegra?

Har inte jätte koll på Shimano, men tycker väll det borde funka. Det gör det med Sram, jag har XX reglage och RED bakväxel.

Lycka till!

Och som grädde på moset funkar inte framväxlarna och dito reglage heller att blanda mellan landsväg och MTB, oavsett nivå.

Väcker liv i denna gamla tråd, eftersom jag är lite i samma läge. Bygger en pendlare, främst för stan, som ska ha hyfsat rakt styre. Eftersom jag inte skaffat några komponenter till drivlinan är det öppet. Kör dock idag på landsvägsvevparti (50-34) och på raksträckorna får jag användning för de högsta växlarna, så skulle inte vilja ha mindre klingor fram. Och mtb-klingor är väl generellt mindre... Idéer?

Jag har ju 48t som största klinga på min hybrid med "MTB-växlar" och det trampar man (jag) ju aldrig ur på pendling en iaf.

Väcker åter nytt liv i denna tråd, har en Grand Canyon på väg hem och vill sätta bock med lvg reglage på denna. Kommer ha singelklinga fram så mina frågor är dessa

1. Kan jag mixa en 11-delad XT-kassett med reglage för 11-delat lvg?

om detta inte funkar....

2. Vad skulle funka med en 10-delad Deore kasett? Eller annan 10-delad kassett?

Tack på förhand!

Funkar inte. Alla reglage drar olika mycket kabel i mm per index/steg.
pull.png

Vill du köra 1x eller 2x? Om 2x klarar du dig nog med en 11-32T kassett och Shimano 105/Ultegra reglage + bakvxl.
Om 1x kanske det enklaste är att välja SRAM Apex 1 / Force 1 / CX1 reglage och bakvxl som klarar upp till 42T på kassetten.

Senast ändrad:
För Shimano så fungerar det att blanda MTB och landsväg för 9-delat och neråt. MTB-bakväxel för 9-delat fungerar även att använda med landsvägsreglage för 10-delat, men i övrigt föreligger ingen kompatibilitet rakt ur lådan. Det går dock att lösa med en Jtek Shiftmate, enligt tabellen bör du i sådana fall behöva Shiftmate 8 eller 8a förutsatt att det är 11-delat det handlar om:

http://www.jtekengineering.com/resources/shiftmate-compatibility/

För SRAM så är MTB och landsväg kompatibelt så länge alla komponenter är av typen Exact Actuation. De senaste MTB-grejerna av typen X-Actuation är inte kompatibla med några landsvägsreglage.

Mehdina sa:
Sixten Fors sa:
Men fattar jag tabellen rätt att det däremot går att mixa 10-delad SRAM MTB bakväxel och kassett med SRAM LVG växelreglage?
Som jag förstår det funkar SRAM 10-delat road/mtb lika i alla avseenden, har aldrig använt SRAM och har bara teoretisk kunskap. Reservation för att jag har fel i min tabell.

Men du har väl vare sig SRAM reglage eller bakvxl så det hjälper väl föga. Dessutom förmodar jag att du vill ha hydr. broms i reglage vilket finns i få SRAM 10 Road reglage.

Se edit av mitt inlägg ovan. Två bra alternativ i Shimano Road 2x11 eller SRAM Road 1x11. Båda med hydr. broms.

Med reservation för feltänk, se inlägg som brain-storm.

Fulhack är att sätta mtb vxlreglage (under) ovansidan bockstyre och mtb bromsreglage i bocken. Då passar ofta bromsreglage med kolv i 90 grader vinkel mot styret bäst. T.ex. gamla Shimano BL-M505

Bilagor

• Magura3.png
    Magura3.png
    53.3 KB · Besök: 78
Senast ändrad:
Mayhem sa:
För Shimano så fungerar det att blanda MTB och landsväg för 9-delat och neråt. MTB-bakväxel för 9-delat fungerar även att använda med landsvägsreglage för 10-delat, men i övrigt föreligger ingen kompatibilitet rakt ur lådan. Det går dock att lösa med en Jtek Shiftmate, enligt tabellen bör du i sådana fall behöva Shiftmate 8 eller 8a förutsatt att det är 11-delat det handlar om:

http://www.jtekengineering.com/resources/shiftmate-compatibility/

För SRAM så är MTB och landsväg kompatibelt så länge alla komponenter är av typen Exact Actuation. De senaste MTB-grejerna av typen X-Actuation är inte kompatibla med några landsvägsreglage.

En Shiftmate känns som ett bra alternativ, tänkte försöka få tag på ett par 105 shifters då jag helst vill köra 11-delat. Köpa allt i SRAM tror jag drar iväg en hel del i pris om jag inte skulle hitta det begagnat såklart, gillar ju känslan i SRAM :)

Sixten Fors sa:
Mehdina sa:
Sixten Fors sa:
Men fattar jag tabellen rätt att det däremot går att mixa 10-delad SRAM MTB bakväxel och kassett med SRAM LVG växelreglage?
Som jag förstår det funkar SRAM 10-delat road/mtb lika i alla avseenden, har aldrig använt SRAM och har bara teoretisk kunskap. Reservation för att jag har fel i min tabell.

Men du har väl vare sig SRAM reglage eller bakvxl så det hjälper väl föga. Dessutom förmodar jag att du vill ha hydr. broms i reglage vilket finns i få SRAM 10 Road reglage.

Se edit av mitt inlägg ovan. Två bra alternativ i Shimano Road 2x11 eller SRAM Road 1x11. Båda med hydr. broms.

Med reservation för feltänk, se inlägg som brain-storm.

Hittar jag SRAM i bra pris så kan jag tänka mig att köra på det också, bara att kränga iväg Shimano delarna :). Hydrauliska bromsar är la de jag helst vid ha men blir fullt nöjd med TRP hy/rd eller Spyre. Tack för din brainstorming!

En annan fråga rörande detta, kassetten, funkar en 10/11-delad XT kassett med LVG bakväxel förutsatt att hur stor klinga den klarar?

Belse sa:
Jag vill ha rakt MTB-styre på den men det fanns inte så mycket i reglageväg för rakt styre och racerväxlar så funkar det att köra med en 105 eller Ultegra bak o framväxel, alt Shimanos specifika cykelcrossframväxel och vev ihop med Shimano SLX eller XT reglage? Då kan man ju även använda sig av dessa bromsar och utnyttja I-Spec-fästet för reglagen för att spara lite vikt och plats på styret...
Har man rätt I-spec (finns ju några) så är väl Metrea en juste idé, eller?

Just ja, finns ytterligare ett alternativ från Wolftooth för att kombinera Shimano MTB-bakväxel med landsvägsreglage:
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/derailleur-optimization/products/tanpan

Mehdina sa:
En annan fråga rörande detta, kassetten, funkar en 10/11-delad XT kassett med LVG bakväxel förutsatt att hur stor klinga den klarar?
Shimanos största landsvägsbakväxlar med medium cage fungerar officiellt med max 32T bak. Vill du använda större kassetter än så med en landsvägsbakväxel kanske en Wolftooth GoatLink är ett alternativ:
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/derailleur-optimization/products/roadlink

Mayhem sa:
Just ja, finns ytterligare ett alternativ från Wolftooth för att kombinera Shimano MTB-bakväxel med landsvägsreglage:
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/derailleur-optimization/products/tanpan

Mehdina sa:
Shimanos största landsvägsbakväxlar med medium cage fungerar officiellt med max 32T bak. Vill du använda större kassetter än så med en landsvägsbakväxel kanske en Wolftooth GoatLink är ett alternativ:
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/derailleur-optimization/products/roadlink

Okej, men vad tror du om att köra singelklinga fram med 38 tänder, och utväxlingen 11-36 på 10-delade kassetten? Kör isåfall detta ihop med XT bakväxel och Shiftmate på 105 5700 reglage? Bromsarna blir Spyre eller HY/RD.

EDIT: Gör de nå om vänster reglagen är för två delad framväxel? Dum fråga kanske men tänker de kommer la inte göra nå mer än att det inte händer nå när man rör det?

Senast ändrad:
Mehdina sa:
Okej, men vad tror du om att köra singelklinga fram med 38 tänder, och utväxlingen 11-36 på 10-delade kassetten? Kör isåfall detta ihop med XT bakväxel och Shiftmate på 105 5700 reglage?

Borde funka fint. Kassetterna har samma drevavstånd mellan LVG och MTB både för 10- och 11-delat, så där finns ingen skillnad. Allt hänger på den där mojängen som ska göra att reglaget funkar med bakväxeln:-)

Om du kan leva med lite mindre största drev på kassetten så funkar även LVG-växlar. Jag kör Ultegra 1x10 med 11-32-kassett, trots att den bara ska klara max 28T bak. Gissar att det skulle funka även med 11-34 om man skruvar in b-skruven ytterligare, men då kanske det är på gränsen att börja knasa när man ska upp på största drevet. En "Goat link" eller liknande borde göra att du kan använda LVG-växel upp till 36T bak utan problem.

Makten sa:
Borde funka fint. Kassetterna har samma drevavstånd mellan LVG och MTB både för 10- och 11-delat, så där finns ingen skillnad. Allt hänger på den där mojängen som ska göra att reglaget funkar med bakväxeln:-)
10-delade kassetter är lika. 11-delade är olika.

Bilagor

• Shifter2.png
    Shifter2.png
    7.7 KB · Besök: 87
Senast ändrad:
Det har redan nämnts, men Shiftmate borde vara en billig lösning som inte är ful och funkar bra (om de nu har en produkt just för dina önskemål, men de har ju rätt många olika).

Sixten Fors sa:
Kan den där tabellen verkligen stämma? Titta på vilka kassetter som rekommenderas för Srams 1x-grupper för landsväg/cross. Rekommenderade kassetter för Force 1 är PG-1170 (Force 22) och XG-1180 (X1), för Rival 1 rekommenderas PG-1130 (Rival 22) och XG-1150 (GX). Känns lite orimligt att samma reglage och bakväxel skulle klara två kassetter med en skillnad på nästan 2 mm vid extremlägena?

Lejon sa:
Det har redan nämnts, men Shiftmate borde vara en billig lösning som inte är ful och funkar bra (om de nu har en produkt just för dina önskemål, men de har ju rätt många olika).
Är benägen att hålla med faktiskt. Finns väl två olika produkter som funkar:
Jtek Shiftmate 8 https://www.bike-components.de/en/Jtek-Engineering/Shiftmate-8-Schaltungskonverter-p56488/
WolfTooth Tapan SH11 https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Adapter-Tanpan-SH11-for-Shimano-11-speed-Cassettes

Då kan man återanvända:
Bakhjul med Shimano body
Shimano XT CS-M8000 kassett (kanske är det 11-42T?)
Shimano XT RD-M8000 bakvxl

Nya reglage krävs:
RS505 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=152044
RS685 https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-dual-control-shifter-set-st-rs685-2x11-speed-221615
RS505 är väl nyare, tyngre och Shimano 105-nivå medan de äldre RS685 som är Ultegra-nivå och verkar ha bättre (?) ergonomi, inte lika tjocka och klumpiga som RS505. Vet inte vilka av dessa som är att föredra eller om det skiljer i funktioner/finesser.

Vevparti? Något 1x för Hollowtech II för att slippa byta pressfit vevlager.

Senast ändrad:
Mayhem sa:
Sixten Fors sa:
Kan den där tabellen verkligen stämma? Titta på vilka kassetter som rekommenderas för Srams 1x-grupper för landsväg/cross. Rekommenderade kassetter för Force 1 är PG-1170 (Force 22) och XG-1180 (X1), för Rival 1 rekommenderas PG-1130 (Rival 22) och XG-1150 (GX). Känns lite orimligt att samma reglage och bakväxel skulle klara två kassetter med en skillnad på nästan 2 mm vid extremlägena?
Jag är rädd att det är så illa att tabellen ovan stämmer, med en reservation: Kanske att Shimano 11 Road inte är exakt 3,69 mm, har hört bud om 3,74 också men litar mer på 3,69.

Sixten Fors sa:
Lejon sa:
Jtek Shiftmate 8 https://www.bike-components.de/en/Jtek-Engineering/Shiftmate-8-Schaltungskonverter-p56488/
WolfTooth Tapan SH11 https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Adapter-Tanpan-SH11-for-Shimano-11-speed-Cassettes

Då kan man återanvända:
Bakhjul med Shimano body
Shimano XT 11-spd kassett (kanske är det 11-42T)
Shimano XT M8000 bakvxl

Nya reglage krävs, gärna nya Ultegra RS685 https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-dual-control-shifter-set-st-rs685-2x11-speed-221615
Inte så billiga kanske, men riktigt bra.

Ville han inte göra tvärt om? MTB-reglage med landsvägsväxlar? (dvs rakt styre aka .... :-) )
tycker fortfarande Mertea som fastnar på I-sepc är värd att kika på istället för massa mellanjox.

emmer sa:
Ville han inte göra tvärt om? MTB-reglage med landsvägsväxlar? (dvs rakt styre aka .... :-) )
tycker fortfarande Mertea som fastnar på I-sepc är värd att kika på istället för massa mellanjox.
Den delen av tråden är 4 år gammal. Kolla datum.

Senast ändrad:
Stumpy sa:
mikipedia_ sa:
Är det olika diameter på lvg och mtb styren?
Inte vad gäller infästningen i stammen om det är hyffsat moderna prylar.

Tänkte främst på grepp och reglage dia, man borde ju kunna bearbeta lvg klämman på någotvis lr shimsa mtbreglagen att passa på lvgstyret så iaf växlarna funkar. Om man kan leva med positionen som blir?

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Den delen av tråden är 4 år gammal. Kolla datum.

Aha... Väcker liv i tråden om samma sak men precis tvärt om :-)

Sixten Fors sa:
Lejon sa:

Då kan man återanvända:
Bakhjul med Shimano body
Shimano XT CS-M8000 kassett (kanske är det 11-42T?)
Shimano XT RD-M8000 bakvxl

Nya reglage krävs:
RS505 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=152044
RS685 https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-dual-control-shifter-set-st-rs685-2x11-speed-221615
RS505 är väl nyare, tyngre och Shimano 105-nivå medan de äldre RS685 som är Ultegra-nivå och verkar ha bättre (?) ergonomi, inte lika tjocka och klumpiga som RS505. Vet inte vilka av dessa som är att föredra eller om det skiljer i funktioner/finesser.

Kommer köra på Shimano rakt igenom med en Shiftmate, men får se vad jag får tag på för delar till vettigt pris och därifrån bestämma hur om det blir 10 eller 11-delat. Vevparti löser med att sätta på Raceface NarrowWide 38t klinga :).

Tack alla för input, känner att jag har någorlunda koll nu på hur jag ska lösa det!

Senast ändrad:
Bumpar upp en gammal tråd..

Kortfattad fråga egentligen:
Har snickrat ihop en stadshoj som jag önskar köra Ultegra Rd-6600 bakväxel med ett 10-delat Mtb-reglage (SL-M8000) och de har ju olika ratio på vajer.. Har listat ut tror jag att en shiftmate 6 skulle lösa mina problem men finns det verkligen inget reglage som kan passa? Läser om racerreglage för flatbar men hittar inget i Shimanos kompatibilitetstabeller..

Flatbar reglage finns i de lägre grupperna Tiagra och neråt. Tyvärr fungerar Tiagra 4700 10-del inte med din bakväxel, utan du behöver en med den senare pull-ration. Kanske går att lösa med en adapter dock.

Flatbar reglage finns i de lägre grupperna Tiagra och neråt. Tyvärr fungerar Tiagra 4700 10-del inte med din bakväxel, utan du behöver en med den senare pull-ration. Kanske går att lösa med en adapter dock.
Flatbar finns väl även över de grupper. Åtminstone på 105?

Aha! Mer än vad jag lyckades läsa mig till.
Jag har ju 10—delat så känns som det blir dyrt att byta hela rasket och så är det ju snyggt på den här cykeln att ha en gammal Ultegraväxel.. Hmm, det billigaste alternativet är att köpa en short-cage Zee-växel just nu, men inte så snyggt.

Tillbaka
Topp