Shimano Mtb skor

rogart

Aktiv medlem
Shimano Mtb skor
Tyvärr köpte jag ett par shimano M300 mtb skor i vintras när Cyclecomponents hade utförsäljning . För att sedan upptäcka att dom är alldeles för styva . Så styva att jag får så ont i fötterna att jag knappt kan cykla .Hade dom på Ränneslättsturen och fick då sår under fötterna .Tänkte köpa ett par sådana här men frågan är hur dom funkar . Är det någon som har ett par såna och kan rekommedera dom? M122 heter dom

SHM122B-36.jpg ht=300

Shimano Mtb skor
Hej

Har ett par sådana och de funkar bra för mig. Upplever inte dom så styva utan dom kan flexa lite på mina fötter. Har haft dom på mig i upp till 5 - 6 timmar utan att det upplevts som obekvämt. Men allt hänger ju på hur ens fötter ser ut.

Bra pris har dom ju också. Storleksmässigt så verkar det som om Shimano är lite mindre än andra skor, jag fick gå upp en storlek.

Shimano Mtb skor
Har mtb-skor med kolfibersula (för tillfället Specialized, men har haft andra förut) och har inga problem. Det låter snarare som du har köpt för stora skor eller behöver lite mer anpassade innersulor.

Shimano Mtb skor
Har alltid köpt en storlek större när jag köpt Shimano men dessa verkar större än tidigare . Kan det vara så dom ändrat storlekarna .Har testat med andra sulor s.k anatomiska som man värmer i ugnen och stoppar i foten i skon men icke .Det börjar bli lite tunnt med skor i butiker och liknade i min storlek också . Sen kan man ju inte prova när man köper på en nätbutik.

Shimano Mtb skor
Jag har såna M122. De sitter riktigt bra på foten. Är inte den styvaste modellen, men det räcker gott och väl.
Jag tycker också att de verkar skumt att du fick sår på fötterna för att sulan var för styv. Jag har en tokstyv kolfibersula på mina lvg-skor och de kan jag cykla i några dygn med innan fötterna gör ont.
Testa ett par andra sulor. Jag tipsar om Super feet grey.
/J

Shimano Mtb skor
Roger, M300 har ju formerbar innersula. Har du anpassat dem efter din fot? Jag kör också med M300 och upplever inga problem så länge jag inte drar för spännen alltför hårt, då får jag inget blod i foten men har aldrig fått sår.

Shimano Mtb skor
Roger A skrev:
-------------------------------------------------------
> Har alltid köpt en storlek större när jag köpt
> Shimano men dessa verkar större än tidigare .
> Kan det vara så dom ändrat storlekarna .Har
> testat med andra sulor s.k anatomiska som man
> värmer i ugnen och stoppar i foten i skon men
> icke .Det börjar bli lite tunnt med skor i
> butiker och liknade i min storlek också . Sen
> kan man ju inte prova när man köper på en
> nätbutik.

är inte de sulorna, i m300 formbara från början? eller var det tjockare formbara du prövade?

Shimano Mtb skor
M300 jag har är 45or och jag upplever dom som lite stora .b.l.a glappar dom i hälkappan .Har provat ett par 44 i cykelaffären men dom känns små .Troligen ligger jag strax imellan . Mätte min högra fot igår och den var 28 cm .I skon står det 28,5 . Sulan jag provat med är en tjockare formbar .Kommer inte ihåg märket just nu. Precis som du bigmollo har jag ett par styva kolfiberskor till racer (Sidi) men upplever inga problem .

Shimano Mtb skor
Shimanos storlekar är lite mysko. Jag har 42 i vanliga promenadskor och fötterna är 27,5 cm långa. Shimanoskor måste jag välja mellan storlek 44 som blir lite för stora eller 43 som blir något för små.

Tillbaka
Topp