Shimano Nexus 7, navproblem

larric

Medlem
Hej!
Har ett Nexusnav, modell CJ-7S40, och har problem med växelväljaren på det. Armen som man fäster vajern i fjädrar inte tillbaka när man växlar ner, och pillar man på armen så är den helt slapp åt båda hållen. Ska det vara nån fjäder som drar den tillbaka, eller hur funkar det? Har tagit bort lite delar och kikat men tycker inte jag hittar något som saknas eller är trasigt... Nån som har någon idé på vad som kan var fel?
nexus.jpg

//Richard

Rent spontant ser det ut som låsringen (den med en gul prick på) har släppt... Den ligger fel...
Prova köp en ny kassettknut (ja det heter så) dvs hela delen med låsring och den del du sätter vajern i och montera ihop igen. Den kostar runt 100-130sek..
Funkar inte det så är det ny navinsats som gäller.

Senast redigerad av en moderator:
fjädringen sitter väl i navet och inte i den yttre mekanismen om jag minns rätt. denna kan hamna fel. ffa är man sätter på inre ringen, och då kan det kärva.

Och innan man återmonterar eller om man letar fel så är det A och O att göra rent något så in i helvete. Rätt misslyckad pendlarkonstruktion iom att set är så känsligt för skit.

Plush sa:
kais01 sa:
fjädringen sitter väl i navet och inte i den yttre mekanismen om jag minns rätt. denna kan hamna fel. ffa är man sätter på inre ringen, och då kan det kärva.

Inre ringen?

ja, eller med vidhängande mekanism då.

har i familjen ett antal brukscyklar där jag ekrat in detta nav, och det verkar finnas flera generationer av mekanism. man kan inte räkna med att ostraffat blanda delar från dessa, lätt hänt om cykeln någon gång varit på verkstad.

Hej,
Har kikat lite mera på navet nu... Att låsringen med gula pilen på sitter fel verkar bero på att brickan som låsringen låser sig fast i inte sitter där den borde på navaxeln. Tror att axeln sitter för långt åt ena hållet. Brickan som låsringen ska låsa sig i borde väl sitta i samma spår som blanka brickan med gul pil på bilden..?
Är det lugnt att släppa på muttrarna på andra sidan navet och flytta axeln lite, eller sitter det fast grejer på den som hamnar fel i navet då?

Men känns iofs som det inte borde ha med att växelföraren inte fjädrar tillbaka att göra? En sprängskiss på navet hade inte suttit fel... Antar att det är en hel hög med prylar i navet som kan hamna fel om jag öppnar det... :)
IMG_20181209_142228.jpg

IMG_20181209_143725.jpg

man undrar var kassetten kommer in. eller knuten:)

inte tidigare stött på en-drevs-kassetter, och hoppas slippa det även i fortsättningen. jag skulle kalla den växelvajerupptagare?

största felchansen är nog att någon av delarna monterats bakvänt..

Tillbaka
Topp