Shimano nexus reparation misslyckad

Mike_Dee

Ny medlem
Eftersom jag har blivit beskylld för att bara lägga upp OT trådar tänkte jag dela med mig av en erfarenhet kring shimano nexus.

Min tjej har en damcykel hon kört på ett bra tag med ett 7 växlat nexus baknav.
Hon har kanske kört i 2 år nån mil om dagen.
Det har varit lite glapp i baknavet drygt 6 månader nu och i vintras här i malmö frös växlarna till is och så småningom började missljud höras från navet.
Tillslut häromdagen blev det totalt haveri när vi var på vår dagliga cyklingtur och jag fick putta hem min tjej, för trampfunktionen var satt ur spel på nexus navet. Det gick dock att rulla givetvis.

Så tänkte jag att jag skulle reparera, öppnade och tittade. Jag hittade snabbt det som var problemet, kullagret på drevsidan av nexus var förstörd, och kulorna var nu av olika storlekar.
Jag fick cykla till 5 olika cykelaffärer.
Först var jag hos den lokala araben vid persborg, ahn visste direkt, att det var en sällsynt mångväxlad nexus o visade att han bara hade kullager till 3-växlad. På möllevången hade dem inte på någon av de 2 affärerna.
När jag kom till fridhemcykel fick jag reda på att de heller itne hade den eftertraktade 7 växlars kugghjuls kullagret. Dock fanns där rea på spd skor, som en annan besökare köpte. Den som till slut hade ett kullager var cykelaffären på kronborgsvägen, den lilla butiken som funnits där i årtionden. fick pröjsa 40 kr. Folket på den lilla butiken är bäst! De heter tydligen Cykel- Moped- Jakt- Centrum Per-Åke Persson.

kullager12.JPG ht=373

smkulorstorl.JPG ht=375

kugghjul.JPG ht=375

Efter jag påbörjat reparationen och fått ihop alla delar, så fanns det fortfarande ett litet glapp i navet, och det gick itne att spänna mer ihop.
Gissa vad som hände.
Det nya kullagret sprängdes till bitar efter ca 4 kilometers färd, och jag fick ekra om hela hjulet och sätta en shimano 3 växlad nexus istället.
Den fina 7 växlen hade gjort sitt och får nu ligga på balkongen.
Dock tänkte jag göra en staty av innandömmet av nexus 7 som ser såhär häftig ut.
nexus7.JPG ht=360

Om man öppnar den mer finns en massa häftiga fjädrar och små kullager som rör sig, och allt kan man klicka ihop om man är lite händig. Ser riktigt häftigt ut men jag gklömde o ta bilder + att jag var riktigt nerskitad på händerna.

hursomhelst så kan jag rekomendera alla reparationer av alla saker.
Dock bara, nån som vet varför det uppstått ett glapp i nexusnavet från första början.
Glappet låg både på baktrumbroms, och vid drev kullager sidan.
Glappet fanns där innan reparation och efter reparation, (byte av den köttade kullagerhylsan).
Det gick itne att spänna hårdare så att det blev tight, varesig från trumbroms sidan eller från drev sidan.
Mina aningar är att nåt piss blivit nedslitet och så kom det in vatten o spräckte nånting när det frös, så att ett glapp uppstod så att kullagret i sin tur glapade och gick sönder när det inte fick ligga tight mellan lagerbanorna.
Synd för växlarna och allt annat funkade. Trist att man itne kan bättre.

Vintern tycks käka shimanonav, har själv en kopia på ett shimano, oväxlad med broms. Kopian är så pass nära originalet att det går att ersätta delarna med shimano när det går sönder. Har bytt innanmäte på detta nav 2 ggr på 4 vintrar. Får också hålla på med att dra åt navet för att det glappar upp, har dragit åt och dragit åt rätt länge nu, undrar hur länge det kan fortsätta, någonting borde väl ge vika/vara nernött till slut? Jaja, jag kör till det rasar, det är min slaskhoj , den är till för att plågas =).

Men?! Jag trodde att nav av den här typen var frälsningen på vintervägar för utanpåliggande växlar exploderar i slask och vinterväglag..

PS. Trevligt med lite ontopic från dig! =)

Min erfarenhet av växeltypen är att de kräver en del underhåll, inte så mycket, men får de korrekt underhåll är de hållbara.

Problemet är att de som köper växeltypen, ofta gör det för att de är rädda för underhåll.

Det är framförallt fotbromsade nav som har det där problemet. Det bildas kondens av värmen i bromshylsan. Nexus har inte samma problem på de naven som är gjorda för rullbroms och jag har inte heller sett problemet på Alfine-navet.

Jag gör många navservicar på ett år och det går i princip att eleminera rostangreppet genom att göra den servicen som Shimano själva rekommenderar. Det är naven som inte fått underhållsservice som är absolut hårdast drabbade av rostangrepp invändigt.

Helt rätt, en Nexusjävul kräver underhåll, och ganska dyrt sånt om man inte klarar det själv. Lämnar in min Nexus 8 2ggr/år (höst och vår) Kostat mig c:a 1k per år. Dessutom får man se till att man hittar en bra LBS, långt ifrån alla kan mecka med en Nexus, även om dom gärna tar bra betalt.

Bor man i 08 så kan jag rekommendera Alviks Cykel.

Ultralite skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ingår i detta underhåll? Finns nån
> servicemanual nånstans?

Jag antar att det finns en manual på shimanos techdoc-sida. Vi får sånt sent till oss på dvd med uppdateringar och sprängskisser en gång per år så jag behöver aldrig klura på var jag ska hitta det.

Lite förenklat kan man säga att du ska bada större delen av insattsen i olja för att tränga ut fukt och smörja de rörliga delarna, dock ej de delarna där lagrena ligger. Dom görs rent och fettas om samt att man fettar om bromshylsan. Tänk på att du måste ha ett värmebeständigt fett(grafit alt. Shimano/SRAMs egna fetter), det blir varmare än vad många tror.

Om navet ser ut som Mikes nav så är det kört att göra en service. Det har helt enkelt varit fukt i navet för länge. Men hans nav är minst 5-6år gammalt så om det aldrig har fått service så är det inte så konstigt om det ser ut som om det legat på havetsbotten.

Treväxlad navväxel är användbar om man drevar så att man mest kör på tvåan (direktväxeln), annars suger navväxlar.
För mycket mekaniskt motstånd och svårt att underhålla.
Vilket bevisas här ovan.

Tidiga Nexus 7v nav hade dålig lagertätning på drevsidan och lagerbanan i navet var inte utbytbar så om korroderade osmörjda kulor hade söndrat lagerbanan måste själva "navhuset" bytas.
Om inte navet servas blir Shimanos fett uppblandad med kondensvatten, metallpartiklar och ev. inträngande annan smuts som blir en frätande oxiderande sörja som får navets interna delar att rosta ihop till en fast klump på 5 - 6 år.
Först tyckte jag 7V Nexus var sopor, men efter att förutsättningslöst skruvat ihop några är jag nog smått imponerad hur tillförlitlig navkonstruktion egentligen är. De senare "klimatbeständiga" versionerna är riktigt bra att mecka med.

Väcker den här gamla tråden till liv igen. Jag har ett Nexusnav med rullbroms som monterats utan antisnurrbricka med haveri som följd. Nu försöker jag få ihop skiten igen och det verkar som om något vridit sig ett kvarts varv. När bromsarmen pekar rätt så pekar armen med växelwirestoppet ett kvarts varv fel. Vad göra? Hjälp mig.

Jag har ett nexusnav med 8 växlar som jag inte blir klok på. Har bytt vajer och hölje, sett till att på 4e växeln är de 2 prickarna mot varandra. Att växla 1-4 går bra, men växlar jag högre och vill säg gå ner från 5-4 så hoppar den inte ner. Kan ibland ta flera meter innan den hoppar om den ens gör det. Men "hjälper" jag till med handen vid navet så ploppar växeln på plats. Har läst på nätet och så men låter som det är något inuti som kärvar att den inte vill löpa fint. Har någon en tanke på vad det kan vara?

Är du säker på att vajerklipp etc blev bra? Nexus 7/8 är kitsliga på att vajern går väldigt lätt.
Annars sitter det lite brickor och grejor till växlingen innanför plast/plåtgrejen man sätter vajern på och där beckar det oxå gärna igen. Är lite smått och pilligt och noga att det vänds åt rätt håll om du funderar på att ge dig på det.
lu.jpeg

Senast ändrad:
kievY sa:
Jag har ett nexusnav med 8 växlar som jag inte blir klok på. Har bytt vajer och hölje, sett till att på 4e växeln är de 2 prickarna mot varandra. Att växla 1-4 går bra, men växlar jag högre och vill säg gå ner från 5-4 så hoppar den inte ner. Kan ibland ta flera meter innan den hoppar om den ens gör det. Men "hjälper" jag till med handen vid navet så ploppar växeln på plats. Har läst på nätet och så men låter som det är något inuti som kärvar att den inte vill löpa fint. Har någon en tanke på vad det kan vara?

Prova att ta bort den planstbrickan/tätningen som är märkt nr 40 på sprängskissen som emmer la upp. Den blir ofta lite skadad av sand och smuts. Det fungerar att köra utan den men det kommer självklart in mer smuts i kassettenheten.

Anders H sa:
Väcker den här gamla tråden till liv igen. Jag har ett Nexusnav med rullbroms som monterats utan antisnurrbricka med haveri som följd. Nu försöker jag få ihop skiten igen och det verkar som om något vridit sig ett kvarts varv. När bromsarmen pekar rätt så pekar armen med växelwirestoppet ett kvarts varv fel. Vad göra? Hjälp mig.
känner igen det där. Jag gjorde som så att jag öppnade och alignade om de här prylarna på Emmers bild där så blev det bra igen! Det kanske inte är rätt men funkade.

Jag kapade nya höljet lika långt som gamla och tog lite olja på vajern innan jag trädde genom höljet. Själva montering vid navet ser ut att vara rätt, iallafall då växlarna 1-4 går bra samt 5-8 men så fort jag ska växla neråt säg 7-6 så vill den inte släppa. Har märkt att växlar jag ner från 5an direkt till 1an så "hoppar" höljet och vajern ut vid själva gripshiften.
emmer sa:
Är du säker på att vajerklipp etc blev bra? Nexus 7/8 är kitsliga på att vajern går väldigt lätt.
Annars sitter det lite brickor och grejor till växlingen innanför plast/plåtgrejen man sätter vajern på och där beckar det oxå gärna igen. Är lite smått och pilligt och noga att det vänds åt rätt håll om du funderar på att ge dig på det.

Sambal Oelek sa:
Anders H sa:
Jag gjorde som så att jag öppnade och alignade om de här prylarna på Emmers bild där så blev det bra igen! Det kanske inte är rätt men funkade.

Det är mycket prylar på emmers bild. Var du in i navet och rotade? Den stora grejen som växelwiren sitter fast i har jag haft bort och vänt och vridit på till förbannelse. Den ska ju hamna så att armen där wiren går in går parallellt med bromsarmen på andra sidan, men det är stört omöjligt. Om man ska få på låsbrickan så pekar den hela tiden ett kvarts varv fel.

Jag kom på felet, till största delen ett tankefel. Problemet fanns på bromsarmssidan, bara att lossa stora muttern i mitten och vrida till önskat läge. Tack för omtanken!

Hej,
Jag ser att några är bra på shimano nav. Jag har en 7-a med broms, och den var inne på rep, men efter några mil så börjar den slira, och hoppar till var 180 grader. Växeln fungerar bra på bänk, liksom bromsen men när jag vill trampa så slirar den. Vad kan vara för fel på den? Jag plockade ner hjulet och jag ser att plast brickan som ska tas av om man ska komma åt kransen är mycket mindre än det ska vara. Den var helt lös, så den skyddade ingenting från regn och damm. Den har en inre mått 31 mm yttre 41 mm kanske den tillhör 3 växlad nav. Någon som kan hjälpa mig?
Cykeln var undanlagd av min Mormor i några år stod i källaren så den är i bra skick, men går inte att använda.

DSC_0177.JPG

Tjejens navbroms tar knappt trots vajern har dragits åt men blir slö direkt på ett par dagar. Lokala verkstan har enligt pappret fixat bromsen men återgår ändå till det slöa, icke bromsande broms.

DSC_0181.JPG
Glömde lägga till bilden på bromsen.

Alltså undrar jag om det är lönt att reparera eller är det lika bra att ersätta delarna? Är det möjligt att få tag på nyare delar till denna gamla skeppshult natur 2010?

Eftersom jag har blivit beskylld för att bara lägga upp OT trådar tänkte jag dela med mig av en erfarenhet kring shimano nexus.

Min tjej har en damcykel hon kört på ett bra tag med ett 7 växlat nexus baknav.
Hon har kanske kört i 2 år nån mil om dagen.
Det har varit lite glapp i baknavet drygt 6 månader nu och i vintras här i malmö frös växlarna till is och så småningom började missljud höras från navet.
Tillslut häromdagen blev det totalt haveri när vi var på vår dagliga cyklingtur och jag fick putta hem min tjej, för trampfunktionen var satt ur spel på nexus navet. Det gick dock att rulla givetvis.

Så tänkte jag att jag skulle reparera, öppnade och tittade. Jag hittade snabbt det som var problemet, kullagret på drevsidan av nexus var förstörd, och kulorna var nu av olika storlekar.
Jag fick cykla till 5 olika cykelaffärer.
Först var jag hos den lokala araben vid persborg, ahn visste direkt, att det var en sällsynt mångväxlad nexus o visade att han bara hade kullager till 3-växlad. På möllevången hade dem inte på någon av de 2 affärerna.
När jag kom till fridhemcykel fick jag reda på att de heller itne hade den eftertraktade 7 växlars kugghjuls kullagret. Dock fanns där rea på spd skor, som en annan besökare köpte. Den som till slut hade ett kullager var cykelaffären på kronborgsvägen, den lilla butiken som funnits där i årtionden. fick pröjsa 40 kr. Folket på den lilla butiken är bäst! De heter tydligen Cykel- Moped- Jakt- Centrum Per-Åke Persson.

Visa bilaga 147484
Visa bilaga 147485
Visa bilaga 147486

Efter jag påbörjat reparationen och fått ihop alla delar, så fanns det fortfarande ett litet glapp i navet, och det gick itne att spänna mer ihop.
Gissa vad som hände.
Det nya kullagret sprängdes till bitar efter ca 4 kilometers färd, och jag fick ekra om hela hjulet och sätta en shimano 3 växlad nexus istället.
Den fina 7 växlen hade gjort sitt och får nu ligga på balkongen.
Dock tänkte jag göra en staty av innandömmet av nexus 7 som ser såhär häftig ut.
Visa bilaga 147487
Om man öppnar den mer finns en massa häftiga fjädrar och små kullager som rör sig, och allt kan man klicka ihop om man är lite händig. Ser riktigt häftigt ut men jag gklömde o ta bilder + att jag var riktigt nerskitad på händerna.

hursomhelst så kan jag rekomendera alla reparationer av alla saker.
Dock bara, nån som vet varför det uppstått ett glapp i nexusnavet från första början.
Glappet låg både på baktrumbroms, och vid drev kullager sidan.
Glappet fanns där innan reparation och efter reparation, (byte av den köttade kullagerhylsan).
Det gick itne att spänna hårdare så att det blev tight, varesig från trumbroms sidan eller från drev sidan.
Mina aningar är att nåt piss blivit nedslitet och så kom det in vatten o spräckte nånting när det frös, så att ett glapp uppstod så att kullagret i sin tur glapade och gick sönder när det inte fick ligga tight mellan lagerbanorna.
Synd för växlarna och allt annat funkade. Trist att man itne kan bättre.
Intressant!
Jag avskyr verkligen nexus. Jag har motvilligt haft ansvar för 5 st. Det blir alltid problem och de är svåra att laga även för cykelfirmorna. Dessutom känns det som de ger större energiförluster än vanligt växlade cyklar. Jag undviker så gott jag kan men just nu fick jag ändå ärva en superbra el-nexus cykel. Förutom att den då har nexus nav och att växlarna såklart krånglar trots att den nästan är oanvänd om än med några år på nacken.

Min hemmasnickrade teori är att växelnaven från Shimano tillverkas billigare och billigare för att kunna krängas tillsammans med ännu billigare kinacyklar. Möjligen finns det så många varianter av växelnav med samma namn att det går att rota fram en bättre kvalisort för den intresserade.
Själv är jag grundligt trött på ett Alfine8 som ”kuggar över” i direktväxeln femman.

Tillbaka
Topp