Shimano-reglage M8000 3x/2x, convert mode saknas

CalleB

Medlem
Har köpt en ny cykel och en grej som jag inte fattar med reglaget till framväxeln.
Jag har dubbelklinga med framväxel XT FD-M8020
Växelreglaget är XT SL-M8000 som tydligen tydligen skall fungera med både 2- och 3-delat, vilket jag inte fattar hur skall funka. På tidigare modeller av XT-reglagen har det funnits en spak som ändrar mode, men den saknas på denna.
I manualen för reglaget ( http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-SL0005-04-ENG.pdf ) på sid 12 så står det

"TECH TIPS
SL-M9000/M8000 is not equipped with a mode converter
(front double/front triple conversion system).
For information on how to use the shifting lever, refer to
the dealer's manual for the front derailleur."

Okej, fattar det som att justeringen görs på framväxeln. Manual för framväxel hittar jag här: http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-FD0003-05-ENG.pdf. Men kan inte se något om det.

Hur som helst så förstår jag egentligen inte hur det framväxeln kan ha något att göra med det. Reglaget drar för kort på varje klick, om jag klickar två ggr varje gång jag växlar så funkar det nämligen. Men så vill man ju inte ha det

EDIT -> Ändrade så länk blir klickbar

Senast ändrad:
Är det inte så att de är de två sista lägena man ska använda om man kör 2x. Har ett svagt minne av att de var så på 1x10. Dock blir det ju helmiffo om man inte kan begränsa bort sista klicket.

Äh ja bara svamlar märker jag, ska se om jag hinner läsa på inatt, då återkommer jag :)

När jag har använd 3x reglage till 2x vevparti har jag helt enkelt använt första index till det enda stopp som behövs. Växelförarens stoppskruv hindrar vajer/reglage att nå till andra index.

Sixten Fors sa:
När jag har använd 3x reglage till 2x vevparti har jag helt enkelt använt första index till det enda stopp som behövs. Växelförarens stoppskruv hindrar vajer/reglage att nå till andra index.

Blir ju knepigt om första index inte växlar hela vägen.

Men frågan är, har du spänt vajern tillräckligt? Fråga till TS då alltså, inte Sixten.

marr sa:
Men frågan är, har du spänt vajern tillräckligt? Fråga till TS då alltså, inte Sixten.

Jo den är helt spänd när den ligger på lägsta drevet, och då ligger även växeln rätt. Men om jag bara klickar en gång så kommer den inte riktigt fram till stora drevet.

Något med det här att göra?

Screenshot_20170524-222246.png

CalleB sa:
marr sa:

Jo den är helt spänd när den ligger på lägsta drevet, och då ligger även växeln rätt. Men om jag bara klickar en gång så kommer den inte riktigt fram till stora drevet.
Slacka wire lite och använd 2:a index om slaglängden inte räcker från 0 till 1:a index för att flytta kedjan. Prova.

Tillbaka
Topp