Shimano skivbroms ”snabbkoppling”

mtbkr

Aktiv medlem
Hej,
Ska byta slangar på ett par Ultegra-bromsar och dessa kopplingar sitter på och har lite funderingar.
Vad är korrekt ”Shimano-namn”?
Värt att ha kvar istället för att köra hela slangar?
Några nackdelar förutom lite mer jobb att ha kvar?
Tack.
IMG_7317.jpeg

Jag tror att det är "barrel adjusters". Om du har justeringsskruvarna på växelförarna så ser jag ingen anledning att ha dem där. Skapar nog bara problem egentligen.

Har det på min cykel och de åker bort vid nästa byte av höljena.

Shimano kallar dem j-kit eller junction kit. Ska förenkla installation med för-fyllda system.
Kan ju vara smutt om man plockar av styret då och då, men annars ser jag ingen större nytta med dem.

Hade sådana på en Trek jag köpte från UK. Tror butiken klippte och skarvade slangarna med sådana kopplingar för att slippa dra om hela när de bytte från moto-style till normal sida för bromsarna. Skall du dra om, så finns ingen anledning att ha dem. Varför överhuvudtaget dra om?

Shimano kallar dem j-kit eller junction kit. Ska förenkla installation med för-fyllda system.
Kan ju vara smutt om man plockar av styret då och då, men annars ser jag ingen större nytta med dem.
Tack för svar. Planerar inte att byta styre särskilt ofta. Kör nog hel slang.

Hade sådana på en Trek jag köpte från UK. Tror butiken klippte och skarvade slangarna med sådana kopplingar för att slippa dra om hela när de bytte från moto-style till normal sida för bromsarna. Skall du dra om, så finns ingen anledning att ha dem. Varför överhuvudtaget dra om?
Bygger ny cykel och vill passa på att byta till fräschare slangar.

På min hoj är det så kort slang mellan styret och in i ramen så det upplevs som att de där kopplingarna utgör halva längden. Det gör slangen ännu mer oflexibel och det blir en knasig böj på dem. Jag skall plocka ner hojen för service "any day now" och har köpt nya slangar för att bli av med kopplingarna.

På min hoj är det så kort slang mellan styret och in i ramen så det upplevs som att de där kopplingarna utgör halva längden. Det gör slangen ännu mer oflexibel och det blir en knasig böj på dem. Jag skall plocka ner hojen för service "any day now" och har köpt nya slangar för att bli av med kopplingarna.
Ja, dom ryker för mig med. Ville bara dubbelkolla så det inte är någon smart ytterligare funktion som jag inte tänkt på.

En anledning jag har haft att ha dom var när jag körde dämpad gaffel ibland och skiftade med stel. Då var det skönt att slippa linda om lindan när man skifta. ☺️

Tillbaka
Topp