Shimano skivbromsar

• Trådstartare Trådstartare Daniel i Uddevalla
  • Start datum Start datum
D

Daniel i Uddevalla

Guest
Shimano skivbromsar
Jag kör med Saint skivbromsar fram och bak med tillhörande Xt reglage.
Efter att ha tvättat cykeln eller bara man kommer ut i blöta väder så tar båda
bromsarna avsevärt mycket sämre och skriker som minst en fullvuxen gris. Varför?!
Mina hayes va betydligt mer tåliga för väta och dåligt väder.

Räcker det att byta bromsbelägg till typ BBB? Tycker föresten att underhållet på saint bromsarna
är långt mycket mer omfattande än hayes, de blir lätt en svampig känsla i bromsarna och tanken
slår en hela tiden att de är tid att lufta.

2.5 i betyg av 5 möjliga!

Shimano skivbromsar
Inget jag känner igen. Men jag har bara kört med mina i några veckor, än så länge...

När jag körde i regnet i förra veckan kändes det som de tog märkbart sämre när de var blöta. Men inte jättefarligt. Det sitter metall beläggen original, i Saint bromsarna, va? Resin borde vara tystare, men frågan hur bra de nyper i vått och torrt? Mattning?

Shimano skivbromsar
Roger skrev:
-------------------------------------------------------

> När jag körde i regnet i förra veckan kändes det
> som de tog märkbart sämre när de var blöta.

haha, men märkbart sämre? vadå behövde man trycka på bromsen med 5gr tryck för att flyga över styyret lr?! :D

Shimano skivbromsar
Bianchi oskar skrev:
> haha, men märkbart sämre? vadå behövde man trycka
> på bromsen med 5gr tryck för att flyga över
> styyret lr?! :D

Njaee.. 4ggr. räcker nog ;)

De tar rätt bra när de är torra, eller vad säger du? :)

Shimano skivbromsar
Hayes tar täten på pålitliga bra bromsar... önskar min bullit hade något annat än saintgrupp
ibland allså.

Shimano skivbromsar
Den skönaste överraskningen får man när man byter bromsklossar. 440 spänn för fram och bak!!! De slits ganska fort också.. :o(
/J

Shimano skivbromsar
å fy fan!...tur att de finns en tillverkare som heter BBB som är både billig och har superbra
kvalitet:)

Shimano skivbromsar
Daniel i Uddevalla skrev:
> >
> å fy fan!...tur att de finns en tillverkare som
> heter BBB som är både billig och har superbra
> kvalitet:)

Vart kan man hitta BBB skivbromsbelägg? någon som vet en bra WWW butik?

Shimano skivbromsar
Resin = tort väder + dh......mindre värme utveckling men behöver mer värme för att funka en metal!
Metal = blött väder, inte för tort dh då dom blir för varma! Slits inte lika fort som resin.

Det utlämnade! Om du har broblem med dina saint så e det inte bromsarnas fel utan på dem/dom som monterat dom!!!

Om man shoppar bromsarna i sverige så får man med både resin och metal!!!

Senast redigerad av en moderator:
Shimano skivbromsar
swerider skrev:
> FSR: Kolla på cykelcity.se Dom har BBB belägg till
> skivbromsar.
>
> Rickard.
>
>
> Två hojjar=Dubbelt så kul..?
>
Strålande, tack för hjälpen.

Shimano skivbromsar
Det är väl lite fel att dömma ut en broms som svampig innan man har "fått den att fungera", alla bromsar kan kännas svampiga i början, eller vid behov av service..

Shimano skivbromsar
Peruken: hmmm ok, de e cykelspec i gbg som byggt hojen. Skriker som fan när de e blött ju!
Vad kan ha gått fel i monteringen då?...

Svampiga kan jag våga påstå dom är som kört blandat med min cykel sedan mitten av mars så
jag vet faktiskt vad jag pratar om i den fdrågan:)

Shimano skivbromsar
Summa kardemumma?

Min lillebror har också problem med tjutande shimano skivbromsar.
Detta först efter att han rengjort dem ordenltigt eftersom det inte fanns
nån bromsverkan alls. De var så från att han köpte cykeln tills han rengjorde
klossarna (tror jag det var). Fast nu tjuter det som tusan istället tydligen.

Vad gör man? (Har en kompis, också med shimano, som har precis samma problem!)

//Lynx

Shimano skivbromsar
Nyper som fan gör dom när de är torrt men efter att ha tvättat cykeln eller sticker ut på
nån blöt stig så börjar de skrika som minst en fullvuxen gris och nyper inte bättre 'n ett
par gamla 90 tals sunkiga cantilever!

Föresten så bakbromsen mattas fort oavsett väder, kör man en manual med lite broms på där bak
så blir handtaget helt sladdrigt efter kanske 30-40 meters lätt bromstryck!!!

Något som aldrig uppstog under mina 3.5 år med Hayes!

Bromsarna skrek från första vattendroppen från första dagen så orena klossar borde de inte va, gjorde föresten rent dom med brakekleen för inte så längesen utan något som helst bättre resultat!

Shimano skivbromsar
Daniel i Uddevalla skrev:
> >
> Peruken: hmmm ok, de e cykelspec i gbg som byggt
> hojen. Skriker som fan när de e blött ju!
> Vad kan ha gått fel i monteringen då?...

Kanske du kan fråga cykelspecen om? Är det inte "gratis" service på cyklar som de sålt? I så fall är det väl inte mer än rätt att de ordnar till problemet. Iofs lite långt att åka från Uddevalla bara för en sådan sak.

Om mekanikerna på cykelspecen har jag en del åsikter och har hört ännu fler så på något sätt är jag inte speciellt förvånad. Fast om du köpt en cykel för 29000:- så tycker jag nog att de borde ha ställt in bromsarna bättre...

Shimano skivbromsar
henkebenke: Jag vet ju inte om de är ett mekfel eller om de möjligen är klossarna som är extremt
intoleranta mot vatten/fukt.

MEn jag vet också att små gummiskydd som skall sitta vid infästningen av slangen till bromshandtaget är
missade vid montering. De fick Jag bekräftat när jag bytte ena bromsslangen i en av Uddevallas
cykelaffärer.
Inte för de har med skrikandet att göra men snarare att cykelspec kanske inte va sådär 100% noga när dom mekade ihop hojen.

Shimano skivbromsar
Daniel!!! Vilken slang bytte dom i Uddevalla??? Det problemet du har är ett vanligt "fel" på shimano. Dom har gjort två olika klossar för olika endamål!!!! Cyklar du bara omkring i stan och lite freeride (inga tre fyra minuters uttförslöpor) så borde du köra metal belägg!!!! Tar lite sämre (inte säkert att du märker det), behöver inte "värmas" för att dom ska ta (som när det regnar!). Håller längre men sliter lite mer på skivan. Men ska du till typ åre och det är tort. Då ska du köra med resin beläg då dessa inte blir lika varma (men är känsligare för väta då dom kyls ner, så när det är blöt metal).

Bak bromsen ÄR mekaniker fel!!!!! Vet inte hur många Shimano hydraliska bromsar jag servat/mekat/monterat utan problem!! Men en sak ska du inte glömma!! Det är vätska (mineral olja) i bromsarna och vid långa uttförslöpor blir bromsarna tokvarma!!! Med föjld att det bildas små små bulor som gör bromsen svampig/mjuk (även vid normal körning bildas det bubblor fast inte i samma utsträktnig)!!! Vid sådan här extrema förhålanden så kan det vara nödvändigt att blöda igenom bromsarn var 5-10 dag (gäller även bromsar med dot 4 eller 5,1 olja) för maximal känsla. Det är kanske lite over kill att blöda så ofta men det beror ju på hur känslig man är!!?? Men kör man några timmar i veckan så ska man byta/blöda igenom bromsarna 1-3 gånger per år. Beror helt på kör sätt hur ofta man ska serva.

Cykelspec fri service: "Tog 500kr vid "fri service" på tjejens hoj efter 3 månader och knappa 20 mils cyklande p.g.a. skrammel i och oljeläckage från gaffeln. Garanti?? Vid samma tillfälle byttes även bromsklossarna för att de ansågs vara slut. Efter 20 mil?" (taget från butiksrecensioner http://happymtb.org/forum/shops/reviews.php?s=77&cat=0&hide=0 ) Den så kallade Fria servicen!?!?

P.S. Daniel du skulle ha fått med metal belägg när du fick cykeln för det följer med i sverge!!! D.S.

Shimano skivbromsar
Peruken: tack för en ritktig genomgång.

Jag kör mestadels på vanligaa skoksstigar, bränner lite wheelies genom stan igenom tvägatorna och
kör lite dirt, lite drop lite sånt som inte har så mycket med just stort krav på bromsar allså ingen seriös dh.

Det var frambromsslangen dom bytte hemma i uddevalla, den har funkat utmärkt fram tills nu då även den börjar mattas och känns svampig efter att man provar göra stoopies och sånt. Slangen är en stålspunnen "jagwire".

Jag märkte aldrig av nån som helst svampig känsla på mina hayes som jag körde sådär 1 år med varav en vecka i åre på utan minsta missljud eller mattning av bromsarna, inte den minsta lilla känsla av behov att lufta systemet ens.

Angående fria servicen så ska inte heller Jag påstå att dom är världsbäst på den sidan. Hade inne cykeln
i nära en vecka just pga bakbromsen som dom inte ens rörde!!! Växlarna justerades lite snabbt vilket höll justeringen 2 dar innan problemet va där på nytt (kedjan ville klättra upp ett snäpp) som jag själv
mekade iorning.

Fick inga inte med några bellägg mer än dom som satt på cykeln:( ...inte ens gummiskyddena som enligt mekanikern i uddevalla ska sitta på infästningen av slangen till bromshandtagena satt på:(

Tillbaka
Topp