Shimano skor = skit

H.

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Sulan sprucken och gummit har lossnat på båda skorna. Inte ens ett år gamla när sulan sprack, och ganska måttligt använda. Kanske 50-80h eller nåt. Vilken skit. Och detta är Shimanos flaggskepp till AM-skor.

20190913_234521.jpg

20190913_234601.jpg

Jag trodde man skulle slippa spruckna sulor om man höll sig borta från 5.10...

PerFred

Medlem
Shimano skor = skit
Jag har kört mina Shimano MW087 i sex år och över 600 mil nu (blandat landsväg och mtb) och de är fortfarande fräscha så jag tycker inte det ska vara ett problem. Men eftersom skorna hela tiden sitter fast i pedalerna kan man ju undra lite hur du lyckats få dina skor att se ut som de gör...?

ooms

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Jag har Shimanoskor som är 15 år och gått hundratals, kanske över 1000, mil och ser nästan nya ut. Har även nyare Shimanoskor, och även de verkar vara av hög kvalitet.

kais01

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
det där går utmärkt att laga med biltema vindrutetätning. skojar inte.

Bilagor

• EF15BE73-AB7A-4738-9B68-FBE1901499A1.jpeg
    EF15BE73-AB7A-4738-9B68-FBE1901499A1.jpeg
    22.7 KB · Besök: 76

b m c

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Mina Shimano-skor är riktigt bra - och har varit det i tre år. Används till CX och XC. Skulle de ha spruckit efter mindre än ett år reklamerar man...

H.

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
b m c sa:
Mina Shimano-skor är riktigt bra - och har varit det i tre år. Används till CX och XC. Skulle de ha spruckit efter mindre än ett år reklamerar man...
Man kan säkert reklammera. Men det gör inte skorna till mindre skit. Som framgår av tråden verkar Shimano ME7 och ME5 vara felkonstruerade.

Jag köpte tyskt istället. Så får vi se om jag får starta en 'ION är skit' om ett år.

20190913_205103.jpg

AX3L

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Jag har också god erfarenhet av Shimanos skor. Har ett par identiska som hållt typ två säsonger med jättemycket cykel och gång utan några större fel, släppt lite i tån men inget som stör direkt. Ett par vinterskor från XXL, Diora eller vad dom heter sprack dock precis så. Fick ett par nya på garantin, som sprack. Misstänker såhär i efterhand att jag drog cleatsen lite väl hårt. Numera drar jag dom lite lösare med loctite istället.

Carl A

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Har kört m shimano: komponenter, skor, hjul, glasögon osv, lvg, mtb, cx i 25 år.

Tror tamejfan inte en pryl defekt e ens dålig. (Ska fundera lite, låter osannolikt)

H.

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Carl A sa:
Har kört m shimano: komponenter, skor, hjul, glasögon osv, lvg, mtb, cx i 25 år.

Tror tamejfan inte en pryl defekt e ens dålig. (Ska fundera lite, låter osannolikt)
Ja. Det är min erfarenhet också. Det var därför jag köpte shimano. Men dessa är allt annat än bra kvalitet.

Henrik83

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Carl A sa:
Pröva reklamera. God chans d funkar

Senaste tre åren har jag haft samma fel på ett par av föregående modellen (hette M200 va?) & två ME7. Inge strul vid reklamation, men trist med grejer som hela tiden går sönder. Har dock inte hittat något skomärke som sitter lika skönt så är nu inne på tredje paret ME7.. Nån som har ”typiska Shimano-fötter” & kan tipsa om nå annat?

freddag

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
exakt samma problem på sh-m089, sh-mw5 och sh-xc500 för mig. de sistnämnda gick båda plast-sulorna tvärt av på också, kanske för att jag var för ovarsam när jag tog av mig skorna. problemet med mig är att jag bygger stig med skorna, sparkar på stenar, går i mycket oländig terräng. rätt var det är lossnar sidodubbarnas limning när en trampar lite snett.

jag kunde inte reklamera då bike-discount ville att jag skulle skicka in skorna, och jag hade inte råd att skaffa ersättningsskor under de veckor/månader som den processen skulle ta. shimano sverige hänvisade bara till bike-discount, såklart. hursom synd, för xc-500 är väldigt sköna och lätta i förhållande till (rea-) priset. funderar på att köpa likadana och försöka vara mer försiktig med dem. och kanske köpa dem i butik i sverige för snabbare reklamationsförfarande.

weldion

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Håller med, ingen vidare kvalitet. Är inne på mitt andra par Shimanoskor nu. Det första paret höll bara i 20 år innan sulan sprack. Andra paret är nu inne på sitt tredje år tillsammans med mig.

kais01

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
H. sa:
kais01 sa:
det där går utmärkt att laga med biltema vindrutetätning. skojar inte.
Spruckna sulor?

nja, uppfattade att det var själva sulgummit som spruckit och lossnat från den underliggande hårda plastdelen, och att det saknas en bit. i så fall poc med polyuretantätning.

är själva plastplattan som utgör bindesulan sprucken lär det inte fungera. man kan iofs förstärka på insidan med en rostfri iläggs stålsula som förr användes mot spiktramp (numer används oftast aramid/kevlar). sök på stainless steel insoles.

ooms

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Elhojtok sa:
Ni som beställer skor, behöver ni inte prova dem först?
Köper man nåt nytt märke man aldrig haft förut kan det ju vara bra, men ofta vet man vilken storlek man har i olika märken. Jag har t.ex. köpt Asics löparskor från UK i över 10 år nu, funkat klockrent varje gång. Ca halva priset inkl frakt jmf med dyr-Sverige.

etnica

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Mina Shimano skor är så tråkiga. Håller för länge så man får aldrig köpa nya.

Tror mest du haft otur eller att just den modellen var kass.

Steffeman

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Bara att reklamera, och det gör du till butiken du köpt dem. Jag har reklamerat löparskor som inte klarat en säsong. Läs på om reklamation så du är förbered på dina rättigheter och skyldigheter, vet ju aldrig hur en butiks personal försöker snacka bort.

kais01

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
ooms sa:
Elhojtok sa:
Ni som beställer skor, behöver ni inte prova dem först?
Köper man nåt nytt märke man aldrig haft förut kan det ju vara bra, men ofta vet man vilken storlek man har i olika märken. Jag har t.ex. köpt Asics löparskor från UK i över 10 år nu, funkat klockrent varje gång. Ca halva priset inkl frakt jmf med dyr-Sverige.

vet man sin japanska storlek går det bra handla på nätet. det är längden i mm på inlägget i skon som passar. oftast ca 10 mm längre än foten men i mitt fall uppåt 20 eftersom mina
tredje- och fjärdetår är långa. andra kan behöva kompensera för bred läst.

D

Deleted member 43681

Guest
Shimano skor = skit
NickPick sa:
Fråga: ska inte Shimano... Skor vara ihopskrivet? Shimano gör väldigt bekväma skor för övrigt.
Nja, när det är t.ex. ett varumärke i kombination med ett substantiv som i detta fall skor så är rekommendationen enligt Språkrådet att skriva med bindestreck, dvs Shimano-skor. ?

Shrue

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Samma problem med förra paret (M200) och mina nuvarande ME7 ?

Gillar dock skorna, så lutar åt ännu ett par. ME7 höll mycket bättre än M200 iaf ??

Octagon

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
H. sa:
PerFred sa:
. Men eftersom skorna hela tiden sitter fast i pedalerna kan man ju undra lite hur du lyckats få dina skor att se ut som de gör...?
Det är enduro-skor, dvs man ska kunna gå i dem och knuffa cykeln uppför berg.

etnica sa:
Mina Shimano skor är så tråkiga. Håller för länge så man får aldrig köpa nya.

Tror mest du haft otur eller att just den modellen var kass.

Shimano har läst på Happyride och förstått att Enduro utövas av människor som vill köpa nya saker. Skomodellen har alltså som feature att gå sönder relativt snabbt så att man kan köpa nytt.

Scottår

Medlem
Shimano skor = skit
Mina shimano-skor (SH-XC50) som används till både pendlare och LVG har använts i 1075 mil ser jag när jag kollar i min excelfil. Ena spännet är lite snett efter en vurpa men de går att skruva loss och sätta dit nya. I övrigt fräscha för sin ålder. Går bra att gå i på slät mark med men skulle inte klättra i skogen med dem på fötterna.
https://www.mbr.co.uk/reviews/shoes/shimano-sh-xc50-review

Senast ändrad:

Löken

Medlem
Shimano skor = skit
Gillar Shimano-skor för att de passar mig bra. Köpte ett par enklare till superrabatt för kanske 4-5 år sedan, med kardborreband (!), mest för att ha något för stunden när jag mest körde lv. Nu är de utslitna men kardborrebanden gav fan aldrig upp, helt sjukt!

En märklig sak är att jag tycker sulorna är för tajta mot pedalerna (shimano XT) så de gnisslar gärna. Någon mer som har samma erfarenhet?

Luzen

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Löken sa:
Gillar Shimano-skor för att de passar mig bra. Köpte ett par enklare till superrabatt för kanske 4-5 år sedan, med kardborreband (!), mest för att ha något för stunden när jag mest körde lv. Nu är de utslitna men kardborrebanden gav fan aldrig upp, helt sjukt!

En märklig sak är att jag tycker sulorna är för tajta mot pedalerna (shimano XT) så de gnisslar gärna. Någon mer som har samma erfarenhet?
Mina XC7 gnisslar av samma anledning. Men inte mina XC60, M200, M162 eller MW81.

Shimano skor = skit
Henrik83 sa:
Carl A sa:
Pröva reklamera. God chans d funkar

Senaste tre åren har jag haft samma fel på ett par av föregående modellen (hette M200 va?) & två ME7. Inge strul vid reklamation, men trist med grejer som hela tiden går sönder. Har dock inte hittat något skomärke som sitter lika skönt så är nu inne på tredje paret ME7.. Nån som har ”typiska Shimano-fötter” & kan tipsa om nå annat?

Mina fötter har suttit bra i ett par Shimano M086, men också i Mavics dojor. Nackdelen med Mavics skor, iaf de jag haft, är att kvaliteten inte heller är på topp. De har visserligen inte dött lika fort som H's Shimanopjuck, men dött har de. Jag har Haft Alpine XL, vet inte om den modellen finns kvar längre. De är bekväma att gå med men sulan är kanske lite för mjuk om man har pedaler med liten anläggningsyta och kör mkt hårt utför. Så större pedaler eller härdade fotsulor är att rekommendera. Deras nyare modeller kan dock ha avhjälpt just den mjuka sulan.

Knä-Ola

Medlem
Shimano skor = skit
Gick genom ganska många par av M200 och ME7, samma problem med sulan på alla.
Ion skorna som visas längre upp i tråden är det jag har satsat på, och efter 2 år är de fortfarande helt toppen. Funkar passformen i ME7 så funkar nog Ion också :)

R-P

Medlem
Shimano skor = skit
Mina ME7 höll i ca ett år. Gillade neoprenkragen som hindrade bös att ramla ner i skon samt läppen över snörningen. Vad finns det för alternativ med dessa lösningar men med sula som håller bättre?

Bilagor

• 20190730_110349.jpg
    20190730_110349.jpg
    357.9 KB · Besök: 88

erolwi

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Såg denna tråd i fredags, vände upp och ner på mina och även mina är av. Fast märks inte alls när jag cyklar och de höll ihop under helgens enduro.

Bilagor

• 9A845003-B3B3-4377-81A2-4B6C83E1C54A.jpeg
    9A845003-B3B3-4377-81A2-4B6C83E1C54A.jpeg
    249.5 KB · Besök: 71
Senast ändrad:

Swoop

Aktiv medlem
Shimano skor = skit
Som många andra har jag haft me7 och m200 de senaste åren. Har reklamerat 2 par för precis samma fel som TS, men sist sa Mantel att jag skulle skicka in dem för lagning så då satte jag ihop dem med liquisole själv istället.

Innan dess hade jag 2 par Giro Terraduro som gick sönder på samma sätt.

Summa summarum har jag nog köpt ett par skor för 5 år sen och sen reklamerat mig framåt... Funkar reklamera på senhösten när man ändå har andra skor på vintern =)

Men bedrövligt att många skor, ffa dessa Shimano, verkar gå sönder på årsbasis. Man kan ju hoppas att me701 som är uppdaterad är ngt bättre?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer