Shimano SLX bromsproblem

AX3L

Aktiv medlem
Shimano SLX bromsproblem
Mina nästan två år gamla SLX-bakbroms verkar ha gett upp. Trots att jag varit snäll mot den och luftat den/bytt olja regelbundet och mestadelen av tiden finbromsat mig ner för Hellas typ 25 höjdmeter går bromshandtaget sakta i botten när jag trycker. Aha, luft tänker ni! Nej, det är bortom rimligt tvivel säger jag. Jag har luftat fler gånger än jag kan räkna nu och på alla möjliga sätt. Plockat av hela kalaset från cykeln för bättre vinkel, gravity bleed, sprutat flera sprutor med mineralolja från oket och upp med så mycket tryck att det nästan blev en liten fontän. Och grejen är att bite-pointen är typ 2-3mm in med bleed block i så luft känns osannolikt. Sen känns det helt okej fram tills ungefär halva slaget, men istället för att stumna upp så fortsätter det så man kan trycka hela handtaget igenom.

Aha, Shimano sa du? "Master cylinder" packningen kan ju ge upp ganska lätt på dom. Ja, och det lät ju onekligen som exakt samma symptom som jag har: https://forums.mtbr.com/brake-time/shimano-slx-master-cylinder-problem-972047.html

Bytte bromshandtag till ett som bara var använt några gånger. Nu kan det ju inte uteslutas att den har samma fel, men det var iaf ingen avsevärd skillnad. Switcha oken fram/bak är ju en annan idé för att se om det är oket eller slangen som är problemet. Men innan jag kladdar mer med skiten, är det nån som har nån tanke om det kan vara?

Shimano SLX bromsproblem
Hur säker är du på att olja inte läcker ut genom oket? Jag hade inte laborerat så mycket med tanke på vad en ny broms kostar och vad man annars får lägga på kontaminerade belägg efter slabbande.

Shimano SLX bromsproblem
Jag har ett handtag hemma du kan prova som pivoten är paj på men som i övrigt är tätt vad jag vet. Kan ju vara värt att testa.
Annars kollat slangen respektive oken? Ingen bromsvätska som trycks ut vid kolvarna? Fast det borde du ju sett vid luftningen.

Shimano SLX bromsproblem
Bra inlägg. Jag har samma problem med mina XT M8000, men bara bakbromsen. Har luftat tre gånger där jag bland annat lossa delar av slangen, ”masserat” densamma samtidigt som jag haft framhjulet på en pall för att få till en höjdskillnad.

Shimano, vad har ni gjort?!

Shimano SLX bromsproblem
Har du bytt handtaget är det väl bara oket som återstår? Fast å andra sidan, jag tycker det låter lite osannolikt att det skulle vara oket, låter mer som internläckage i master cylinder.

Shimano SLX bromsproblem
Har samma problem på en billigare Shimano broms på min vinterpendar. Luftning ändrade ingenting. Har ännu inte åtgärdats, men en kollega tror att det är smuts vid eller emellan belägg och oket. Jag planerar att tar ut belägg och rensa dom och oket.

Shimano SLX bromsproblem
Likt andra har jag också haft problem med mina XT M8000 -bromsar, men jag är inte lika händig och har så mycket tid att lägga på meckande så jag köpte helt enkelt nya ok.

Händer det igen så tänker jag köpa annat fabrikat.

/Johan

Shimano SLX bromsproblem
Jag har fel åt andra hållet, dvs mina br785 bromsar är luftade så de känns som mc bromsar, dvs hårda utan en antydning till någon svampighet som många cyklar känns i affärerna. Dock så måste jag ju ta i för kung och fosterland för att få stopp. tänkte att de var nått på oken/bromsskivan men nu med nya klossar och ny 203mm bromsskiva så måste jag säga att jag är sjukt besviken på bromsverkan som skivbromsar erbjuder. v-bromsar med fälg som har keramisk-beläggning känns ju bra mycket bättre.

Shimano SLX bromsproblem
jofahjalm sa:
Hur säker är du på att olja inte läcker ut genom oket? Jag hade inte laborerat så mycket med tanke på vad en ny broms kostar och vad man annars får lägga på kontaminerade belägg efter slabbande.

Hyfsat säker ändå! Efter ett antal luftningar är det ju onekligen lite dräll av olja på både broms och handtag ändå, men något läckage vid kolvarna har jag trots att jag tittade specifikt inte kunnat se. Däremot har du helt rätt i din analys att vaska skiten, och jag kanske kan nämna att jag la en beställning på Cura4 och inväntar leverans i veckan. Anledningen till att jag fortsätter med dessa är dels för att det stör mig att inte kunna fixa problemet, men också för att det onekligen är bra att ha ett par fungerande reservbromsar hemma. Egentligen har jag alltid varit jättenöjd med SLX-bromsarna, iaf för Hellas. Sen provade jag Cura4 på Spindriften och det var inte helt angenämt att gå tillbaka till SLX efter det, så en uppgradering har legat och pyrt ändå.

glitch sa:
Jag har ett handtag hemma du kan prova som pivoten är paj på men som i övrigt är tätt vad jag vet. Kan ju vara värt att testa.
Annars kollat slangen respektive oken? Ingen bromsvätska som trycks ut vid kolvarna? Fast det borde du ju sett vid luftningen.

Tack, men handtaget har jag som sagt bytt och jag har svårt att tro att det skulle vara exakt samma fel på det nya. Jag har inte kunnat se något med slangen eller några kopplingar heller. Och jag har pumpat rätt mycket med det, så om det vore problem med läckage skulle det synts tycker man. Framförallt, om det läckt nånstans skulle ju systemet ganska snabbt dränerats på olja. Nu kan jag pumpa länge och den återgår till sitt vanliga läge med oförändrad känsla, och utan någon ny luft i systemet. Det säger mig att det rimligen är någonstans olja pressas in där den inte ska, men där vacuumet suger tillbaka oljan till rätt sida. Typ som master-cylindern, där oljan går in i "negativa kammaren" men fortfarande inom ett slutet system om packningen är trasig.

Valhalla_ sa:
Har du bytt handtaget är det väl bara oket som återstår? Fast å andra sidan, jag tycker det låter lite osannolikt att det skulle vara oket, låter mer som internläckage i master cylinder.

Nja, slangen skulle det ju tekniskt sett kunna vara också. Om den har gett upp nånstans och sväller istället för att behålla trycket skulle det kanske kunna ge samma symptom, eftersom det skulle fjädra tillbaka när man släpper handtaget. Men bromsen är externt dragen och jag har inte kunnat se något när jag tittat.

Mini_me sa:
Vaska och köp premium (Läs: Hope)

Ja och nej. Formula-bromsar är redan beställda, men eftersom jag bevisligen är ett klantaschle av rang är DOT-vätska helt uteslutet. Så det var Shimano, Formula och Magura att välja på.

Shimano SLX bromsproblem
Både Formula Cura och Magura MT-serien är utmärkta val, även om du kanske upplever en viss skillnad i modulation från dina shimano.

Shimano SLX bromsproblem
Astraboy sa:
Både Formula Cura och Magura MT-serien är utmärkta val, även om du kanske upplever en viss skillnad i modulation från dina shimano.

Tack! Ja jag har redan Cura4 på min endurocykel och är jättenöjd, men som du säger är dom lite annorlunda. Enligt säkra källor med väldigt finkänsliga nypor är däremot modulationen ganska olika mellan Cura och Cura4 där Cura2 är mer direkt. Magura var ett klart alterantiv också, och det jag haft med MT5orna på tjejens hoj att göra tycker jag dom ingav förtroende ren allmänt. Lite tråkigt att handtagen ofta är ganska dåliga som standard (tvåfinger-fattning) och den där magnetiska lösningen för att plocka ur beläggen ger jag inte mycket för heller. Men som sagt, i ett försök att hålla det konsekvent mellan båda cyklarna och minimera antalet delar jag behöver ha hemma fick det bli Cura4 även om de är rätt overkill för mig i Hellas.

Shimano SLX bromsproblem
Pillo-kun sa:
Jag har fel åt andra hållet, dvs mina br785 bromsar är luftade så de känns som mc bromsar, dvs hårda utan en antydning till någon svampighet som många cyklar känns i affärerna. Dock så måste jag ju ta i för kung och fosterland för att få stopp. tänkte att de var nått på oken/bromsskivan men nu med nya klossar och ny 203mm bromsskiva så måste jag säga att jag är sjukt besviken på bromsverkan som skivbromsar erbjuder. v-bromsar med fälg som har keramisk-beläggning känns ju bra mycket bättre.

785 har ett grymt nyp imho. Vad är det för skiva och belägg?

Shimano SLX bromsproblem
Jag skulle gärna klämma lite på dina Cura 4. Jag stör mig iofs inte på att vanliga Cura tar så direkt, men det kanske blir en grej om man sätter det på en cykel som ska vingla runt på Hellas blöta hällar under hösten.

Shimano SLX bromsproblem
Jag kör ju vanliga 2-kolvs-Cura på utförscyklingen och dom funkar jättebra. Rejsade alpenduro med 1000hm-sträckor utan att jag hade bromsproblem. Men om 4-kolvsversionen modulerar bättre kanske det är fint för lågfartssladdande i hemmskogen? Cura är ju billigt, toklätt och ganksa robust. Den stora nackdelen är väl att det är väldigt liten frigång mellan skivan och beläggen på 2-kolvsoken så det är svårt att få skivan att gå fritt om inte skivorna är väldigt raka.

Shimano SLX bromsproblem
jofahjalm sa:
Jag skulle gärna klämma lite på dina Cura 4. Jag stör mig iofs inte på att vanliga Cura tar så direkt, men det kanske blir en grej om man sätter det på en cykel som ska vingla runt på Hellas blöta hällar under hösten.

Det får du så gärna, bara säg till vid nån rajd! Anekdotiskt är det också en väldigt stor skillnad mellan tvåan och fyran när det faktiskt går utför så att säga.

Shimano SLX bromsproblem
Jag har båda, och fyrorna har något mer slag än 2orna i handtaget. De tar inte fullt lika direkt och bjuder på mer modulation.

Shimano SLX bromsproblem
Pillo-kun sa:
Raggamuffin sa:
785 har ett grymt nyp imho. Vad är det för skiva och belägg?

Shimano rt 81 ice tech skivor 160 back 203 fram, 160 fram gick ju inte ens få stopp på åket.
bromsklossar är ju de typiska kylfläns resin.

OT: Med 785or & 203-skiva i fram på ett krullstyre så kan man bromsa upp hojen på framhjulet i +30km/h. Kan du inte det har du (något) fel på just dina bromsar.

Shimano SLX bromsproblem
glitch sa:
Jag har båda, och fyrorna har något mer slag än 2orna i handtaget. De tar inte fullt lika direkt och bjuder på mer modulation.

Iom exakt samma handtag men nära nog exakt dubbla volymen att trycka ut (om kolvarna nu är identiska fast olika antal) känns det nånstans ganska rimligt.

Shimano SLX bromsproblem
AX3L sa:
glitch sa:

Iom exakt samma handtag men nära nog exakt dubbla volymen att trycka ut (om kolvarna nu är identiska fast olika antal) känns det nånstans ganska rimligt.

Har ju dina 4or och min 4a samt mina 2 2or ståendes hemma och klämde side by side för att dubbelkolla att det var så konsekvent över mer än en broms.

Shimano SLX bromsproblem
På Sram Guide med 4 kolvsok har handtaget nästan dubbla väglängd innan bromsarna tar i. Så frigang är ingen problem, men i Hellas fördrar jag mina (svaga) Level bromsar för att dom tar i mycket snabbare.

Shimano SLX bromsproblem
happymtb.fr sa:
Cura2 har 2 kolvar med 24mm i diameter.
Cura 4 har 4 kolvar med 18mm i diameter.
Kolvarean är alltså bara 10% mindre på 2or än på 4or

Se på tusan! Nånstans känns det ju enligt mitt tidigare resonemang rätt givet att det skulle vara så, men jag hade ändå trott att man försökt köra samma komponenter för att få lite skalfördelar.

Anyway, Formula hit och kolvar dit. Är det nån som har en fix för mina gamla fulshimano?

Shimano SLX bromsproblem
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Se på tusan! Nånstans känns det ju enligt mitt tidigare resonemang rätt givet att det skulle vara så, men jag hade ändå trott att man försökt köra samma komponenter för att få lite skalfördelar.

Anyway, Formula hit och kolvar dit. Är det nån som har en fix för mina gamla fulshimano?

Se mitt svar ganska högt upp ;)

Shimano SLX bromsproblem
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Hope verkar jättebra så länge man inte faktiskt vill bromsa.

Shimano SLX bromsproblem
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Tänk så fel du kan ha :)

Shimano SLX bromsproblem
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Eller så fantastiskt rätt.

Hope har dock överlägsen modulering. Den innebär att man klämmer så hårt man kan och det låser inte ändå :)

Shimano SLX bromsproblem
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Jag har inte provat själv bara hört misstänkt många klagomål på att det inte biter.

Shimano är verkligen inte felfritt men bromsar gör det.

Shimano SLX bromsproblem
Raggamuffin sa:
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Hope har dock överlägsen modulering. Den innebär att man klämmer så hårt man kan och det låser inte ändå :)

Handhavande fel! :D

Jag anser fortfarande att mina hope bromsar både mer och bättre än de zee jag haft.

Shimano SLX bromsproblem
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Jag har inte provat själv bara hört misstänkt många klagomål på att det inte biter.

Shimano är verkligen inte felfritt men bromsar gör det.

Alla vet om dina aversioner mot hope iallafall :)

Shimano SLX bromsproblem
marr sa:
Raggamuffin sa:
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Jag anser fortfarande att mina hope bromsar både mer och bättre än de zee jag haft.
När ska du åka till något riktigt berg och cykla med dina cyklar? ;-)

Shimano SLX bromsproblem
Rattnalle sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Trivs rätt bra i de svenska backarna faktiskt...

Shimano SLX bromsproblem
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Min poäng är att undantaget Åre är det rätt ointressant vad man har för bromsar i Sverige. Det mesta duger innan det når en viss grad av brant och långt.

Shimano SLX bromsproblem
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Min poäng är att undantaget Åre är det rätt ointressant vad man har för bromsar i Sverige. Det mesta duger innan det når en viss grad av brant och långt.

Kikar vi på alla trådar som startas här, dagligen. Så nä, det verkar inte alls ointressant faktiskt.
Däremot riktigt kul med folk som dömmer ut saker de aldrig prövat själv. Jag brukar vara lite försiktig med det.

Shimano SLX bromsproblem
Mina Hope pallade inte ens Vallåsen innan de slutade bita nåt. Det är inte så värst många meter släp och hårda nyp innan man är nere :)

Men de ska på Marrs båge och testas.

Shimano SLX bromsproblem
Raggamuffin sa:
Mina Hope pallade inte ens Vallåsen innan de slutade bita nåt. Det är inte så värst många meter släp och hårda nyp innan man är nere :)

Men de ska på Marrs båge och testas.

Absolut :) får sätta dem på megan. Enklast.

Men, har du plast eller stålslang?

Tillbaka
Topp