Shimano SLX bromsproblem

Shimano SLX bromsproblem
Shimano SLX bromsproblem
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
Mini_me sa:
Rattnalle sa:
Mini_me sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:
Cura2 har 2 kolvar med 24mm i diameter.
Cura 4 har 4 kolvar med 18mm i diameter.
Kolvarean är alltså bara 10% mindre på 2or än på 4or

Se på tusan! Nånstans känns det ju enligt mitt tidigare resonemang rätt givet att det skulle vara så, men jag hade ändå trott att man försökt köra samma komponenter för att få lite skalfördelar.

Anyway, Formula hit och kolvar dit. Är det nån som har en fix för mina gamla fulshimano?

Se mitt svar ganska högt upp ;)
Hope verkar jättebra så länge man inte faktiskt vill bromsa.

Tänk så fel du kan ha :)

Eller så fantastiskt rätt.

Hope har dock överlägsen modulering. Den innebär att man klämmer så hårt man kan och det låser inte ändå :)

Handhavande fel! :D

Jag anser fortfarande att mina hope bromsar både mer och bättre än de zee jag haft.
När ska du åka till något riktigt berg och cykla med dina cyklar? ;-)

Trivs rätt bra i de svenska backarna faktiskt...
Min poäng är att undantaget Åre är det rätt ointressant vad man har för bromsar i Sverige. Det mesta duger innan det når en viss grad av brant och långt.

Kikar vi på alla trådar som startas här, dagligen. Så nä, det verkar inte alls ointressant faktiskt.
Däremot riktigt kul med folk som dömmer ut saker de aldrig prövat själv. Jag brukar vara lite försiktig med det.
Bromsar som är så dåliga att de inte funkar när det är relativt platt är det som tur är rätt ont om. Sen kan man optimera sönder sitt val eller ha olika smak ändå.

Shimano SLX bromsproblem
Shimano SLX bromsproblem
Valhalla_ sa:
Mini_me sa:
marr sa:
Valhalla_ sa:
4 kolvsok är bara bekymmer

Nej.

Instämmer i det "nejet"

4 kolv FTW

Trams. Man skulle kunna åstadkomma precis samma sak genom att minska storleken på master cylindern, eller öka storleken på två kolvar. Men fler kolvar är ett bra säljargument och dessutom kan man ta mer betalt för prylarna. More is more.

Du får ett mycket bättre tryck på ett större / längre belägg. Går man upp i storlek på belägg men kör med en kolv brukar det bli bananslitage. Med det följer kass modulering.

Shimano SLX bromsproblem
Mini_me sa:
AX3L sa:
Anyway, Formula hit och kolvar dit. Är det nån som har en fix för mina gamla fulshimano?

Se mitt svar ganska högt upp ;)

Fast nu spelar ju du och jag också i lite olika viktklasser ;) Om jag hade boxats hade jag med lite marginal kvalat in i supertungvikten och det ställer lite andra krav på grejerna. Sen är jag en varm förespråkare av Hope till mycket annat, men bromsarna håller jag mig helst borta ifrån även om det onekligen är fina tingestar.

Älskar såna här pajkastningar annars, keep em coming! Jag är benägen att hålla med Rattnalle i hans analys om att det mesta funkar mer än väl i Svenska skogar, även om mina SLX faktiskt fadear rätt rejält även i Järvsö om man står på lite. Med detta sagt så var det lite som ett uppvaknande när man väl kört med finbromsar även i Hellas. Bättre bromsar ger bättre känsla, helt enkelt.

Shimano SLX bromsproblem
Inte helt opartisk men slänger in TRP Slate T4 i mixen.

Är riktigt nöjd med mina och har inte strulat på snart två säsonger.

Shimano SLX bromsproblem
Vill förtydliga att jag endast skriver HOPE för jiddra och att jag och TS känner varandra IRL och brukar små jiddra om saker (med en god ton såklart).

Och jag vet att Hope inte är dom biffigaste bromsarna på marknaden men dom helt klart dom snyggaste ;)

AX3L: Bara plocka isär allt i molekyler och sen sätta ihop igen - funkar det fortfarande inte - kasta :)

Shimano SLX bromsproblem
Finns det nåt slags konsensus kring vilka bromsar som är happykorrekta egentligen? Shimano SLX antar jag ligger ganska nära tillhands eftersom det rimligen är en väldigt vanlig broms här och folk tenderar att rekommendera det de själva har. Guide likaså, men det är ju samtidigt en rejält bespottad broms enligt interweben. Jag tänker alltså bromsarnas motsvarighet till POC VPD Air knäskydden, EX471/350 kombon (eller ja, 511 alt XM481 numera) för hjulbygge osv.

Shimano SLX bromsproblem
AX3L sa:
Finns det nåt slags konsensus kring vilka bromsar som är happykorrekta egentligen? Shimano SLX antar jag ligger ganska nära tillhands eftersom det rimligen är en väldigt vanlig broms här och folk tenderar att rekommendera det de själva har. Guide likaså, men det är ju samtidigt en rejält bespottad broms enligt interweben. Jag tänker alltså bromsarnas motsvarighet till POC VPD Air knäskydden, EX471/350 kombon (eller ja, 511 alt XM481 numera) för hjulbygge osv.
Korta svaret: Njet.

Det finns snarast en klunga som jag tillhör som tycker att deras fyrkolvs är så bra på att bromsa när det verkligen gäller att andra nackdelar som ibland vandrande bromspunkt och att grejerna börjar läcka kan förbises. För de är ju inte perfekta på något sätt. Ungefär detsamma verkar gälla andra märken också. Hopes utseende och reservdelstillgång väger upp att de bromsar sämre för andra.

POC VPD Air har nog aldrig varit happykorrekt. Inte några hjul heller eftersom det aldrig funnits någon konsensus mellan DT eller Hope.

Happykorrekt är landrovermannen, att ogilla scf på ren princip fast man inte haft med dem att göra och och ropa Bränn!

Tillbaka
Topp