Shimano-spd-skor inte fullt inställbara?

Jag har inte haft många skor med SPD men båda mina senaste försök har resulterat i begagnade Shimanoskor. Båda skorna har jag endast kunna positionera klossarna så skon är minst ca. 5-7mm från vevarna. När jag cyklar med vanliga skor är min känsla att alltid ha skon så nära veven jag kan, innan det gnuggar mot förstås.

Antar att detta är skornas problem och inte pedalerna? Pedalerna borde väl ha klicksystemet på samma plats, alltid? Här är en bild på det minsta glappet mot vevarna jag får till i mina senaste skor, Shimano XC5 som ändå inte verkat få 0/5 i betyg på några äldre recensioner.

En sidofråga: Visst är Shimanos ”M” klossar så de ska låta en glida en del? Finns det en variant på de små vanliga SPD som inte ”snurrglider” någonting? SH56 eller SH51 verkar olika klossar heta, i svart eller silver.

Bilagor

• 2D0CB5B5-D862-4794-BBF2-2E8DC6A50AD1.png
    2D0CB5B5-D862-4794-BBF2-2E8DC6A50AD1.png
    263.8 KB · Besök: 71
Upplever du ett problem i den positionen? Den "generiska" bikefit-lösningen på t.ex. knäproblem verkar vara motsatsen till det du vill, dvs att uppnå en något bredare stance, snarare än smalare. Sen är det ju individuellt och en vanesak såklart (och kanske mer relaterat till LVG, på MTB är ju q faktorn högre redan). Det första som gjordes på mina skor vid bikefit var att in klossarna så långt som möjligt så att skorna hamnade längre ut från vevarmen.

Vet inte om några Shimanoklossar låter en glida om du pratar "ut/in" det är väl svårt med SPD antar jag? Har inte sett det själv. Jag kör TIME ATAC och där är det precis så, finns ett ganska långt spel i sidled vilket jag tycker är skönt. Där kan man nog trycka in skon så den nuddar vevarmen om man vill

Senast ändrad:
Ja, man kan bara flytta skon i sidled genom att flytta klossen på skon, förutom att det finns några SPD pedaler med lite längre axlar så man får skon längre ut. Men jag skulle aldrig ville har mindre än 5 mm utrymme. När foten vrider sig vid större krafter kan en del av skon kommer några mm närmare.

Jag vet inte vad du menar med glida. Alla SPD klossar av Shimano har samma "float": vinkel man vrida sko/kloss i utan att lösa ut. Om du vill har mindre float har Shimano en BMX pedal med 2 grader float isf 8 grader: PD-MX70.

Det är skillnad på SH56 och SH51. Jag har ett par av varje och med den enda varianten upplever jag att jag har mindre möjlighet att rotera foten kring klossen. Silvriga SH56 är den som har mer rotationsfrihet.

Edit: snabb googling gav svaret. SH51 (svart) kan bara lösa ut genom att vrida hälen utåt. SH56 (silver) kan även vrida hälen inåt, luta foten utåt eller bara dra uppåt.
Källa: https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/shimano-sh51-vs-sh56-cleats/

Tack för svar! Ska testköra mer med skorna i detta läget, sedan kan jag ju testa att ha de längre ut från vevarna också och känna på skillnaden. Vanliga skor har ju oftast bredare material så då kommer ju fötterna längre ut än med tunnare cykelskor.

Men det där med float ska jag kolla upp. Känslan är att sko mot pedal kan röra sig för lätt och mycket, och att metall mot metall liksom glider lätt mot varandra. (Att hälen rör sig höger vänster några millimeter för lätt under tryck). Ska kolla upp mer om de svarta cleatsen, kanske är något (jag tar alltid ut foten utåt med hälen).

Jag har inte haft många skor med SPD men båda mina senaste försök har resulterat i begagnade Shimanoskor. Båda skorna har jag endast kunna positionera klossarna så skon är minst ca. 5-7mm från vevarna. När jag cyklar med vanliga skor är min känsla att alltid ha skon så nära veven jag kan, innan det gnuggar mot förstås.

Antar att detta är skornas problem och inte pedalerna? Pedalerna borde väl ha klicksystemet på samma plats, alltid? Här är en bild på det minsta glappet mot vevarna jag får till i mina senaste skor, Shimano XC5 som ändå inte verkat få 0/5 i betyg på några äldre recensioner.

En sidofråga: Visst är Shimanos ”M” klossar så de ska låta en glida en del? Finns det en variant på de små vanliga SPD som inte ”snurrglider” någonting? SH56 eller SH51 verkar olika klossar heta, i svart eller silver.
Det måste vara skon fel. Klossarnas "bricka" tillåter ju några mm sidojustering. Går det inte justera mer så går det inte justera mer

Tack för svar! Ska testköra mer med skorna i detta läget, sedan kan jag ju testa att ha de längre ut från vevarna också och känna på skillnaden. Vanliga skor har ju oftast bredare material så då kommer ju fötterna längre ut än med tunnare cykelskor.

Men det där med float ska jag kolla upp. Känslan är att sko mot pedal kan röra sig för lätt och mycket, och att metall mot metall liksom glider lätt mot varandra. (Att hälen rör sig höger vänster några millimeter för lätt under tryck). Ska kolla upp mer om de svarta cleatsen, kanske är något (jag tar alltid ut foten utåt med hälen).
det är i riktning uppåt och nedåt pedalen skall sitta fast. och fotbladet bör inte vrida sig utåt under tryck. hälen ska däremot kunna röra sig i sidled betydligt mer än några mm, man skall snarast uppleva den rörelsen som fri under tramptaget. det som menas med float.

om man nu inte önskar sig besvärliga smärtproblem från knän och höfter.

sidopositionen är som nämnts justerbar, men inte för alla skor kan man komma helt intill veven.

Om du vill att foten ska sitta mer fast på trampan utan att glida runt borde du kanske ha större plattform på själva pedalen runt SPD mekanismen. Shimano har flera såna modeller i olika prisklasser, finns även från Nukeproof och andra som är kompatibla med Shimano.

SAINT.png

Tillbaka
Topp