Shimano stänger ute Karoo

fhloston

Aktiv medlem
Var lite osäker på om denna skulle postas i Karoo-tråden, men tycker att det har lite mer allmänintresse, då Shimano tvingar Hammerhead (som ägs av SRAM) att sluta stödja DI2.

Blir som vanligt skit med allt SRAM rör vid...

” Shimano doesn’t gain anything here competitor-wise by this move. It’s petty at best, and just kinda stupid at worst. Take for example a Cannondale Synapse bike I’ve been testing lately for an unrelated post. I like it, and it’s equipped with Shimano Di2 and the latest R9200 Dura-Ace drivetrain. And, I’ve even been using it with the Hammerhead Karoo 2 as well. In fact, this is one of the first times I’d actually consider buying one of the bikes I’ve been trying out. Except now, I won’t. Simply I’m not going to buy into an ecosystem that limits what I can use with it.

Right now, that bike is only offered equipped with Shimano Di2. For what I do, I want open operability. Plus, who’s to say that Shimano won’t decide Wahoo or Garmin are next? After all, they both make power meters too. Sure, it’s likely Shimano is upset at Hammerhead because SRAM makes drivetrains. But, in that quest for vengeance, they’re only hurting their own customers, and their own potential sales.”

Jag undrar hur SRAM har lyckats reta upp Shimano så till den grad att Shimano väljer att agera så här. Hur är det möjligt? Men å andra förvånar ingenting SRAM gör mig längre.

Inte för att det egentligen rör mig i ryggen - men SRAM gör? Om jag läser rätt handlar det om vad Shimano gör.
Ytterst handlar det nog om den vanliga strävan dominerande företag har, att uppnå monopol.

Precis, vad blir nästa steg?
sram köpte timepedaler för något år sedan, ska shimano ändra gängorna i sina vevarmar och inte låta time/sram få tillgång till den nya standarden utan att köpa sig rätten att använda den?

Precis, vad blir nästa steg?
sram köpte timepedaler för något år sedan, ska shimano ändra gängorna i sina vevarmar och inte låta time/sram få tillgång till den nya standarden utan att köpa sig rätten att använda den?
Sram skulle ju kunna uppfinna en body som bara deras kassetter passar på...och sen skulle Shimano kunna uppfinna en som bara deras passar på...?

Absolut, sram lånade ju shimanos bodys länge utan problem.
I dag är många bodys i alu och sram gillade inte det och hittade en egen lösning.
Men dom två stora skulle säkert kunna börja med olika spacing mellan dreven så vi konsumenter blir mer låsta till ett system.

Bara för Shimano att uppfinna en cykeldator som fungerar med deras växlar med då ;)
Har funnits. 2006 köpte jag en cykel med Shimano Flightdeck som visade växelläget. Datorn kunde styras med de knappar den tidens STI-handtag hade på insidan, för att ändra vy i displayen, etc. Dock hade den inte GPS.

1253609A-CAFA-4A56-84BD-E9C586B9A53F.jpeg

Om det är som ryktet säger, att Froome är delägare i hammerhead så skulle nog inte licenser vara problemet.
Skulle vara kul om ISN slutar med shimano på sina cyklar nu

Shimano är helt ute och cyklar här tycker jag, öppna standarder lönar sig i längden för alla. Som konsument försöker man oftast undvika egna standarder även om världens högst värderade företag lyckats bra med det, Apple, denna slutna sekt. :sneaky:

Vem skulle det annars vara?
Att Shimano ska surna till mot en enskild tillverkare helt utan anledning tycker hag låter lite märkligt. Det ligger lite i Shimano intresse att så många cyklister som möjligt kan nyttja de små och smarta finesser som finns med DI2 och som Shimano har lagt tid och pengar på att utveckla. Det finns sannolikt mer bakom det här än vad vi får veta.

Är Garmin nästa tillverkare som blir utestängda kan man få fråga sig? Och vipps så sitter Shimano med teknik som ingen kan/får använda.

Shimano är helt ute och cyklar här tycker jag, öppna standarder lönar sig i längden för alla. Som konsument försöker man oftast undvika egna standarder även om världens högst värderade företag lyckats bra med det, Apple, denna slutna sekt. :sneaky:
Men Apple stöder ju tex blåtand även om enheten inte är från Apple? Mjukvaran inuti är lite annorlunda tycker jag nog. App Store har sina problem med monopol osv som behöver hanteras tror jag, men Karoo har väl ingen möjlighet alls för mjukvara från annan part? Garmin har ju en butik för det däremot.

Att Shimano ska surna till mot en enskild tillverkare helt utan anledning tycker hag låter lite märkligt. Det ligger lite i Shimano intresse att så många cyklister som möjligt kan nyttja de små och smarta finesser som finns med DI2 och som Shimano har lagt tid och pengar på att utveckla. Det finns sannolikt mer bakom det här än vad vi får veta.

Är Garmin nästa tillverkare som blir utestängda kan man få fråga sig? Och vipps så sitter Shimano med teknik som ingen kan/får använda.
Om SRAM/Hammerhead betett sig illa åt och det var orsaken så hade jag talat om det för världen om jag var Shimano. Det har dom inte gjort, därför tycker jag att det är Shimano som är skurken i just det här fallet. En annan faktor är att både Campagnolos och SRAMs elektroniska växlar kommunicerar via öppna ANT+ och Di2 gör inte det. Det talar också för att det är Shimano som är vrånga här. Helt i onödan dessutom - helt plötsligt finns det en ny nackdel med att ha deras elektroniska växlar.

Blir garmin utestängda med. Då kommer det en shimano dator vilken dag som helst.

Om SRAM/Hammerhead betett sig illa åt och det var orsaken så hade jag talat om det för världen om jag var Shimano. Det har dom inte gjort, därför tycker jag att det är Shimano som är skurken i just det här fallet. En annan faktor är att både Campagnolos och SRAMs elektroniska växlar kommunicerar via öppna ANT+ och Di2 gör inte det. Det talar också för att det är Shimano som är vrånga här. Helt i onödan dessutom - helt plötsligt finns det en ny nackdel med att ha deras elektroniska växlar.
Fram med lite fakta så har jag inga problem att ändra uppfattning. Nu ser jag det från ett affärsmässigt perspektiv som innebär att Shimano gör något som borde vara negativt för de själva och då är åter frågan: vad är det vi inte vet? För övrigt är det inte alltid smart att ta fighten publikt. Jag är säker på att den största förloraren gråter högst och att den andra parten inte ser några större fördel med att luras in i en öppen pajkastning.

Huruvida öppen standard följs är ju fakta.

Annars är det ju som du säger. Öppna bråk i media får alla inblandade att verka barnsliga. Men en kommentar om att dialog/förhandling förs hade ju varit på sin plats tycker jag, om så var fallet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp