Shimano växeljustering

Supertramp_

Ny medlem
Shimano växeljustering
Ska det vara möjligt att justera Shimanos framväxel så att man undviker kedjeskrap när man kör stora/stora?

På min 105 så krapar kedjan mot framväxeln till och med lite när jag kör näst största bak. Rätt irriterande eftersom stora/näst största är en växel som jag vill kunna använda. Justerar jag bort skrapet så får jag problemet att den inte hoppar upp från lilla till stora fram. Så har det alltid varit sen cykeln var ny och affären där jag köpte hojen lyckas inte heller justera bort skrapet.

Shimano växeljustering
Har du kollat läget på kedjeföraren fram? dvs i höjdled och i sidled?

Jag hade sånt skrap som du beskriver på racern (ultegra) då var det läget på kedjeföraren som inte var perfekt.

Shimano växeljustering
Men det är ingen garanti för att man kan ful-växla utan skrap. Med en så taskig kedjelinje du får då tappar du effekt, sliter klinga och drev och skevar lätt dropouten. Plus att du inte är berädd att gå vidare i växelregistet på ett smodigt sätt.

Shimano växeljustering
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Med en så taskig
> kedjelinje du får då tappar du effekt, sliter
> klinga och drev och skevar lätt dropouten. Plus
> att du inte är berädd att gå vidare i
> växelregistet på ett smodigt sätt.

I korta backar så tycker jag att det känns skönt att kunna gå upp till i alla fall näst största bak så att man slipper lägga i lillklingan fram.

Ska testa att justera växeln i höjdled!

Shimano växeljustering
Vem gav mig villes tangentbord? Eller har jag gått på knarket?
JQ det är som du påpekar såklart en avvägning. Jag är ju inte lvg-kille så nån annan får säga om du teoretiskt sett är rätt ute. Men vanligtvis så funkar det ju bäst att göra som man är van vid. Stora-stora är dock ett rent effektmissbruk ;)

Shimano växeljustering
Atlas skrev:
> Med en så taskig kedjelinje du får då [...] skevar lätt dropouten.

Motivera.

Shimano växeljustering
Vanligtvis så tar kedje-slacket effektivt upp krafterna i sidled som kommer dels av att kedjelinjen är sned dels av att kedjan slår. När kedjan och växelföraren är helt sträckt (eller i princip) hjälper växelföraren snarare till som en hävstång och all kraft tas upp av dropouten.

edit: lite mer... dropouten brukar snarare bli lite vriden än böjd. Det gör den svarare att räta ut dessutom. Men det går fin med en rikt-pinne för dropouts.

Senast redigerad av en moderator:
Shimano växeljustering
Har inte HåkanC några tyska fakta om kedjelinjer och effektförluster?

Elektoniska DA borde ju i alla fall eliminera alla skrap-problem då framväxelns läge justeras beroende på kugg bak. Hur är det med nya mekaniska DA 7900, hade den också någon smart funktion där framväxeln hoppar tillbaka lite mot mitten efter att den växlat eller minns jag fel?

Shimano växeljustering
Jo det kan man på 105 också men grejen är att jag inte kan justera så att den orkar upp på stora fram samtidigt som jag undviker kedjeskrap när jag kör stor-stor. Jag vill ju inte justera medan jag cyklar beroende på val av växel!

Shimano växeljustering
Jag tror Frolicc menade att reglagen inte bara har 3 fasta lägen, utan även typ 9 st små-steg, så trycker du bara lite lätt på växelspaken så flyttas växeln bara några mm, och därmed kan undvika skrapet.

Shimano växeljustering
OK! Det måste jag testa!

Har Ultegra-reglage både på racern och crossen (fast jag antar att det inte är någon skillnad mot 105). Inte så ofta dock att jag ligger på lillklingan (typ gång i veckan kanske) men när jag tänker efter så brukar det klicka till några gånger när man drar upp kedjan till storklingan. Man kan alltså klicka ner växeln några hack igen?

Shimano växeljustering
Albion skrev:
> Jag tror Frolicc menade att reglagen inte bara har
> 3 fasta lägen, utan även typ 9 st små-steg, så
> trycker du bara lite lätt på växelspaken så
> flyttas växeln bara några mm, och därmed kan
> undvika skrapet.

Jag hade Ultegra på min förra hoj. Och jag kunde bara hitta 3 lägen, inte 9. På Campa däremot...

Ang. växelskrapet så lyckades jag aldrig bli kvitt det på min förra hoj. Det var bara att välja, växelskrap stora-stora (och näststora) eller skrap lilla-lilla (och nästlilla). Jag valde det förra.

Shimano växeljustering
Hur många? Jag kan minnas fel, det var i alla fall fler än bara två men jag upplevde som att det fanns typ 3 max 4. Anyway, kan man justera under färd så är ju problemet löst.

Men jag måste medge att det är skönare när man slipper skrapet utan "mikrojusteringar". Som på min trekkinghoj, 3 lägen. Inga skrap, inga justeringar. Fattar inte varför man inte kan ha några mm bredare växelförare, så mycket tappar man väl inte i känsla?

Shimano växeljustering
Nu vet jag inte exakt hur den här framväxeln ser ut, men ett ful-mek som jag gjorde på en framväxel för länge sen var att skruva isär korgen i bakkant, trycka in en bricka mellan de två delarna av korgen och sen skruva ihop igen, på det viset blev korgen lite bredare baktill och jag slapp skrapljudet. Är korgen på denna växel delningsbar så kan det ju vara värt ett försök, funkar det inte så är det ju bara att ta bort brickan igen.

Shimano växeljustering
evosmos skrev:
> Fattar inte varför man inte kan ha
> några mm bredare växelförare, så mycket tappar
> man väl inte i känsla?

Problemet skulle knappast lösas med en bredare växelförare?
Vänstra delen av växelföraren måste ju gå tillräckligt långt åt höger för att kedjan ska gå upp på stora, men samtidigt inte ligga så långt åt höger så att kedjan tar i när man ligger högt upp bak på kassetten.

Shimano växeljustering
Och du har kollat att framväxeln sitter på rätt höjd över storklingan?
Om allt är rät kanske det inte behövs så spänd vajer för att kedjan ska klättra upp och det blir enklare att få kedjan att löpa fritt när du "snedväxlar"

Shimano växeljustering
Joakim Quensel skrev:
> OK! Det måste jag testa!
>
> Har Ultegra-reglage både på racern och crossen
> (fast jag antar att det inte är någon skillnad
> mot 105). Inte så ofta dock att jag ligger på
> lillklingan (typ gång i veckan kanske) men när
> jag tänker efter så brukar det klicka till
> några gånger när man drar upp kedjan till
> storklingan. Man kan alltså klicka ner växeln
> några hack igen?

105 har också trimlägen mellan växlarna (ett mellan resp klinga), åtminstone nyare. Om du växlar halvvägs ung. hörs ett klickljud och växelföraren flyttar sig något mot större/mindre klinga, beroende på upp-/nedväxling. Tyvärr hjälper inte det helt för mig (tvådelad 105), utan det skrapar i lite vid stor-stor ändå. Men parktool-guiden ska kollas igenom och provas, den kanske kan bota problemet.

/Pelle

Shimano växeljustering
Mitt 15 år gamla Deore MTB dualcontrol (alltså gamla modellen med rapidshift som satt fast i bromsreglaget men inte växlades med bromshandtaget) hade 4 lägen, två ytterlägen och två mellanlägen med väldigt lite skillnad. För att växla ner till det nedre av mellanlägena fick man hålla mot med tummen och klicka ner, annars hoppade den ner till nedre läget helt. Smidigt som fan när man lärt sig handlaget.

Shimano växeljustering
Joakim Quensel skrev:
> evosmos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fattar inte varför man inte kan ha
> > några mm bredare växelförare, så mycket
> tappar
> > man väl inte i känsla?
>
> Problemet skulle knappast lösas med en bredare
> växelförare?

Jo, mitt problem skulle lösas men förmodligen inte ditt. Mitt var att den helt enkelt var för snäv, det skrapade i endera extreläge. Att den vänstra skulle tillräckligt långt till höger hade jag inga som helst problem med.

Jag tror du får kolla din kedjelinje. Kanske spökar distansbrikan för 10-delad kassett man måste ha när man använder hjul som tar 8-9 delad också?

Shimano växeljustering
Hade 105-grupp på båda mina cyklar men reglagen på båda hojarna är bytta på garanti (vänsterreglaget låste sig i läge stora klingan och fastnade för gott, ingen annan som råkat ut för det?). Uppgraderade samtidigt till Ultegra eftersom de nya 105-reglagen (enligt affären i alla fall) bara finns för kombinerat 2- och 3-delat medan Ultegra har reglage för enbart 2-delat vilket jag tyckte borde vara bättre så man slipper mittenläget så jag la ett par hundra emellan och fick Ultegra.

Shimano växeljustering
kanske det skulle funka om du innan finjustering vred växeln lite så att den längst bak (och därmed i lillklingans höjd) var lite längre ut, men längst fram (och därmed i storklingans höjd) var i princip oförändrad. ren spekulation, men i mitt huvud borde det funka.

Tillbaka
Topp