Det finns en cykelbutik precis vid Hornstull som jag eventuellt ska cykla förbi på måndag för att höra om de har några förslag.
Den butiken är inte bästa stället för service IMHO. CykelCity, FixMyBike, Sportson, TCM, Specialized, Trailstore är nog alla bättre förslag.
Jag har bara haft problem med läckande ok efter mycket pendling i saltat vinterväglag, och en gång läckte min installation av slangen på nytt ok.
Som flera sagt så hänger kontaminering / smord broms med skivan och padsen i form av polering, och i padsen på djupet pga. poröst. Dessutom så krävs ju inbäddning av ny skiva och belägg.
Så när du är säker på att det inte läcker och är stumt med luftningsblock i oket så är det enda säkra att installera ny skiva och pads, sen bädda in bromsarna (långa, hårda men jämna imbromsningar till styrfart utan stopp och utan att låsa hjulen, tills det blir ordentligt varmt och de börjar bita bra).
Edit: Jag brukar även torka skivorna med isopropanol följt av torrt papper ibland, särskilt innan inbäddning av nya skivor och/eller pads, då det är ett enkelt steg och det finns många möjligheter att få nåt fett eller oljigt på skivan.