Shimano XT broms INGET FUNKAR LÄNGRE

Skit i att bromsarna skriker så länge det är oklart om det är luft i och/eller läcker.

Bromsar skriker för att de är smutsiga, blöta eller felaktigt inkörda. Inte för att det är luft i.

Har ni nu äntligen luftat så är det dags att rengöra och köra in.

Med tanke på att det gick till sist att lufta så är det väl inte helt jävla omöjligt att ok inte heller läcker.
Jag har kanske helt orimlig tur men mina bromsar läcker inte. Däremot blir de smutsiga. Speciellt om jag inte flyttar pads och skivor långt bort från luftningen

Tjena!

Om pappret inte blir skitigt när man gör som @MagerValp skriver ovan så skulle jag ta en koll på ekerspänning. Det har hänt för att bromsen skriker men det är pga ekerspänningen i hjulet.

Det finns en cykelbutik precis vid Hornstull som jag eventuellt ska cykla förbi på måndag för att höra om de har några förslag.
Den butiken är inte bästa stället för service IMHO. CykelCity, FixMyBike, Sportson, TCM, Specialized, Trailstore är nog alla bättre förslag.

Jag har bara haft problem med läckande ok efter mycket pendling i saltat vinterväglag, och en gång läckte min installation av slangen på nytt ok.

Som flera sagt så hänger kontaminering / smord broms med skivan och padsen i form av polering, och i padsen på djupet pga. poröst. Dessutom så krävs ju inbäddning av ny skiva och belägg.

Så när du är säker på att det inte läcker och är stumt med luftningsblock i oket så är det enda säkra att installera ny skiva och pads, sen bädda in bromsarna (långa, hårda men jämna imbromsningar till styrfart utan stopp och utan att låsa hjulen, tills det blir ordentligt varmt och de börjar bita bra).

Edit: Jag brukar även torka skivorna med isopropanol följt av torrt papper ibland, särskilt innan inbäddning av nya skivor och/eller pads, då det är ett enkelt steg och det finns många möjligheter att få nåt fett eller oljigt på skivan.

Senast ändrad:
Och det viktiga är ju att man byter (alternativt rengör) båda samtidigt. Är bromsar och klossar kontaminerade och man bara byter den ena så har man spridit smutsen.
Ja det var det jag menade. Bra att vara övertydlig dock. Skivor håller ju inte olja på djupet som pads, och rengörs lätt men det går ju inte att bädda in pads ens om de är nya med en polerad skiva som kanske dessutom blivit lite extra härdad i ytan.

Jag brukar köra en öppen gaslåga på beläggen, har aldrig behövt slänga belägg som är oljekontaminerade.
Jag har värmt kontaminerade sintered pads för mycket så att de blev stenhårda och slets inte alls, blev svart damm när man slipar, men ingen sorts slipning kunde få nån ordning på dem. Sen dess har jag inte försökt återuppliva pads, men har inte kontaminerat några som är nya nog att vilja återuppliva sen dess heller.

Jag köper mina bromsklossar på dussinet från Ali för ca 30:- paret och besvärar mig inte med att försöka rädda kontaminerade om det händer.
Och de fungerar precis lika bra som original. Skulle inte förvåna mig om de är original fast utan dyr förpackning.

Jag köper mina bromsklossar på dussinet från Ali för ca 30:- paret och besvärar mig inte med att försöka rädda kontaminerade om det händer.
Och de fungerar precis lika bra som original. Skulle inte förvåna mig om de är original fast utan dyr förpackning.
Jag skulle bli mer förvånad om dom verkligen var lika bra :D

Biltemas är väldigt bra.
Generellt är wide organic lättare att få ordning på än narrow metall, Å andra sidan hjälper det med dyra (narrow) skivor

Det spelar rätt stor roll om man vill ha bromsar som stannar en cykel på platt eller om man vill ha ett maximalt crisp bett i park.
Max är ett rätt litet intervall...

Ja det är ju en öppen fråga tills någon bekostar ett blindtest under kontrollerade laboratorieformer. Själv har jag inga problem att få stopp på de fyra olika ekipagen som är utrustade med kinaklossar.😊
Nej nej, men det är ju dom som säger att deras kontaminerade bromsbelägg blir bra när dom eldar på dom. Du hör den till skaran :D

Nej nej, men det är ju dom som säger att deras kontaminerade bromsbelägg blir bra när dom eldar på dom. Du hör den till skaran :D
1741690752593.gif

Det gjorde jag också en gång, de slets snabbare lät väldigt mycket när man bromsade men bromsverkan var ok. Blev original eller något annat kvalitetsmärke efter Ali beläggen.

Det gjorde jag också en gång, de slets snabbare lät väldigt mycket när man bromsade men bromsverkan var ok. Blev original eller något annat kvalitetsmärke efter Ali beläggen.
Jag får åtta par kinabelägg för ett par original så om de slits fortare kan jag leva med det men jag har absolut ingen koll på hur länge de håller. Inga problem med oljud här. Sedan handlar det givetvis om vilken cykelsport man bedriver. Om behov av sintrade belägg skulle uppstå mot de organiska jag nu kör på allt, kan jag nog hitta dom på samma fina kinasajt.
Bromsklossar är nog den mest orimligt prissatta slitdetaljen av alla.

Jag får åtta par kinabelägg för ett par original så om de slits fortare kan jag leva med det men jag har absolut ingen koll på hur länge de håller. Inga problem med oljud här. Sedan handlar det givetvis om vilken cykelsport man bedriver. Om behov av sintrade belägg skulle uppstå mot de organiska jag nu kör på allt, kan jag nog hitta dom på samma fina kinasajt.
Bromsklossar är nog den mest orimligt prissatta slitdetaljen av alla.

Vill man ha original kommer man ner bra i pris om man köper "workshop pack" problemet då är att man får så många att det räcker längre än cykeln. 😁

Tillbaka
Topp