Shimano xt kasett

Stigfinnaren

Ny medlem
Shimano xt kasett
Hej alla nattugglor.
Har insett att jag måste köpa en ny kasett till cykeln. Tror det blir en xt modell och jag undrar vilken jag ska välja. Det finns 11/32 eller 11/34. vilken passar bäst till att köra fort med. Alltså inte så mycket knix bland rötter.

Shimano xt kasett
Saxat från cyclecomponents...

# Antal klingor: 9 st
# Klingor kassett 11-32: stål (11,12,14,16,18,21,24,28,32T)
# Klingor kassett 11-34: stål (11,13,15,17,20,23,26,30,34T)
# Ytfinish klingor: Krompläterade
# Kompatibilitet kedja: t.ex. Shimano Super narrow HG, Sram Power Chain 59, 69 och 99
# Kompatibilitet baknav: 8/9 delade
# Vikt: 260g (11-32), 302g (12-34), (Vägd av oss)

34t = mer lättrampat än 32t
Jag kör 11-32 och har inte saknat dom 2kuggarna extra som 34t har.
Som du ser ovan är 11-32 lite snabbare på dom lägre(numeriskt höga) dreven.

Jag kör med 42-32-22 fram och 11-32 bak.

Shimano xt kasett
Började med 11-32 på en deorekassett och gick över till xt 11-34. Jag gillar att man kan få en ännu lite lättare växel, oavsett vad du väljer så blir det nog bra =).

Shimano xt kasett
11-32 är som sagt standard. Siffrorna är hur få respektive många taggar det är på minsta och största drevet. Om jag i framtiden byter ut mitt största drev fram till 34 ska jag byta kassett bak till en med 34 också. Jag gillar 1:1 utväxlingen benhårt på en hel del tekniska stigar. För svensk terräng behöver man inte den superlåga utväxlingen bak annars. Om du inte kännt att du vill växla ned lägre än du kan.

Kom ihåg att köpa nya kedjor (!) också då drev och kedja slits tillsammans. Annars kommer din nya fina kassett att slitas ned på rekordtid.

Köp minst två (jag har tre) att växla runt med, då håller drivpaketet mycket längre. Byt var 30:e timme eller så lite beroende på hur lerigt det är när du kör. SRAM PC950 (PC970 om du vill ha "XT-nivå" även på kedjorna) är helt perfekta, det följer med ett kedjelås så att du kan ta av kedjan utan verktyg (låset funkar kanoners även på Shimanokedjor så en väg att gå om du prompt vill ha Shimanokedja är att köpa till lösa SRAM lås). Dessutom slipper man använda Shimanos engångsnitar som krävs för att få till en hållbar kedja när man sätter ihop den. Om man nu inte har dyra specielverktyg och stort kunnande.

Om inte de 68 grammen det skiljer mellan XT & LX på kassetter spelar så stor roll för dig skulle jag rekommendera LX istället. Finns ingen som helst anledning att lägga ner en massa pengar på slitdelar om man inte är gramjägare. Om det är någon skillnad i slitage mellan grupperna så är det mer slitage på de dyrare grupperna pga mjukare och mindre mängd material. Som framklingor.

Hör av dig när du ska byta kassett och korta de nya kedjorna, jag har de verktyg som behövs.

Shimano xt kasett
Jag testar just nu en 34-kassett för att se om det är något för mig, och det jag märkt är att jag inte går ner på lillklingan fram lika ofta, utan jag klarar mig precis upp på mellanklinga+34.

Shimano xt kasett
11-34 ger en bredare växelspridning och är därmed bra om du kör med begränsad utväxling fram, dvs en eller två klingor. Om du kör med tre fram tycker jag att du ska ta 11-32.

Tillbaka
Topp