Shimano XT M8000 bromsar, Fortfarande kvalitetsstrul?

kofta

Medlem
Dags för nya bromsar. XT skulle matcha hojen bäst. Är det någon som vet om M8000 bromsarna är fixade från "XT pumping up"-problemet? Shimano skall ju tydligen ha kört några "running changes" och klagomålen verkar ha slutat på forumen.

Är det någon som kör M8000 utan massa strul?
Eller har folk bara slutat köpa dem och det är därför man inte ser några färska forumklagomål? :)

kofta sa:
Dags för nya bromsar. XT skulle matcha hojen bäst. Är det någon som vet om M8000 bromsarna är fixade från "XT pumping up"-problemet? Shimano skall ju tydligen ha kört några "running changes" och klagomålen verkar ha slutat på forumen.

Eller har folk bara slutat köpa dem och det är därför man inte ser några färska forumklagomål? :)

Jag fick handtagen utbytta och är problemfri efter det.

marr sa:
kofta sa:

Jag fick handtagen utbytta och är problemfri efter det.

Perfekt! tack för svar

Hur man vet att man får ett par av de nya och inte någon gammal hyllmat vet jag däremot inte :P

Jag har M8000 på båda mina hojar, ena paret har jag köpt till (använda ca 70 mil) och andra följde med nya hojen (använda drygt 5 mil) och jag har inte haft några problem med dem alls.
Antingen så har Shimano fixat dem eller så har jag haft tur. :)

Köpte ett höger handtag i våras efter en vurpa, fungerar hur bra som helst!

Funderar att byta vänster till ett likadant

Jag köpte ett par XTR i våras.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3140298/3140528

De har strulat väldigt mkt. I låga temperaturer fungerar de nästan inte als. Är det endast någon plusgrad så funkar de helt enkelt inte. Med stigande temperatur så avtar problemen. Nu såhär på sommaren så är det främst i skramliga utförslöpor som greppunkten flyttar sig. Mkt irriterande. Bromsarna har varit inne på shimano service center för översyn. Men det hjälpte inte.

Som liten sketen konsument så tröttas man ut av att hela tiden kämpa mot inköpsställen och tillverkare. Det ska lämnas in och luftas och skickas kvitton hit och dit, och det ska reklameras med månader av ledtid. I praktiken är det väl bara gilla läget och hoja vidare med sina dåliga bromsar.

De har fixat dem.
Det var de tidigare serierna som hade problem men det är väldigt liten risk att man köper ett par av den serien.
De som hade problem kom med svarta kolvar i oken. De har numera vita.
På Bikeradar finns en hel del trådar om detta som jag lusläste innan jag köpte mina.
Jag har kört mina i vårt, torrt, varmt, kallt och kör regelbundet i downhillbanorna här så de får utstå en del.
Jag tycker de är minst lika bra om inte lite bättre än xt785 bromsarna i grepp men lite bättre känsla i de nya.

Köper man inte från ett ställe som har otroligt låg omsättning på utrustning så kan man köpa dem utan risk att få de gamla.

Tillbaka
Topp