Shimano XT vs DT Swiss 1900 Hjul?

Bassebabe

Medlem
Hejsan!
står i valet och kvalet att köpa nya hjul till min MTB.Det står och väger mellan dessa två hjulen Shimano XT vs DT Swiss 1900.
Vilka hade ni valt? För och nackdelar?

Är väl till stora delar likvärdiga största skillnaden är ju maskinlager vs lösa kulor. Lite smaksak skulle jag säga

Om jag inte har fel har XT frihjul 32 points of engagement och DT 1900 24 PoE. För mig är 24 PoE för lite och 32 är ok.
Shimano frihjul brukar vara relativt tysta och DT 1900 låter. Jag vill har min frihjul tysta, andra inte.

Senaste Shimano XT naven är kända för att bryta ihop. Skulle håller mig långt bort från dem tills de åtgärdat felen i nästa modell serie. De gjorde en quickfix när de upptäckte att scylent inte funka.

Senaste Shimano XT naven är kända för att bryta ihop. Skulle håller mig långt bort från dem tills de åtgärdat felen i nästa modell serie. De gjorde en quickfix när de upptäckte att scylent inte funka.

Har aldrig hört om det. Shimano har aldrig sålt scylent nav, så vilken fel fanns med vanliga XT nav?

Visste inte att Shimano harde bytt till ratchet frihjul!

Det ser ut som 12 tänder. Ser också ut som en scylence nav utan silence delen då. Men det kan väl inte vara 12 tänder? 12 PoE är mycket för lite.

Har XT hjul också denna nya frihjul?

Jag är inte så impad av lagerna i mina två 370 baknav (de som sitter i m1900). De i bodyn var slut alla och de för axeln hade 1 av 2 gått innan 2 säsonger gått klart. Dt's 350-nav verkar ha lager med bättre tätning.
Shimanos har jag ingen erfarenhet av.

Jag skulle vanligtvist välja Shimano XT över DT 370. Gamla XT var pålitliga och inte för gamla hade 32 PoE. Men det verkar som man ska undvika Shimano 8100.

själv har jag problem med slx/xt baknav(frihjul)(135qr) 7000/8000, då jag går igenom trampet då å då i nån grad även efter att ha servat bodyn. Har alltid kört mavic nav och aldrig någonsin drabbats av detta. Personligen så försöker jag hålla mig borta från shimano baknav men kan ju vara bara mina exemplar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp