Shimano XTR kassett 10-51 glapp i nitningen

Sevetin

Medlem
Lite oväntat glapp i en ganska fin kassett.
Den är använd men har inte gått jättemycket.
(följde med cykel som jag köpte beg, så jag har svårt att reklamera)

Vad säger experterna, banka på nitarna, nita om, skruv istället?

Senast ändrad:
Den ser ju rätt jäkla sliten ut får man säga. Är nitarna av stål eller aluminium? Om stål så går det antagligen att klämma åt befintliga nitar, men fan vet vad man behöver för utrustning till det. Antagligen något relativt spetsigt från båda sidor som klämmer till väldigt hårt så att nithuvudena expanderar en skvätt.

Den ser ju rätt jäkla sliten ut får man säga. Är nitarna av stål eller aluminium? Om stål så går det antagligen att klämma åt befintliga nitar, men fan vet vad man behöver för utrustning till det. Antagligen något relativt spetsigt från båda sidor som klämmer till väldigt hårt så att nithuvudena expanderar en skvätt.
Den är kanske mer sliten än vad jag tror..
Men det känns som att nitarna inte är det första som skall ge sig.

Nitarna är stål (typ), jag skall prova att stuka till dom igen, med ett bra mothåll.

Det verkar att diametern av nitarna där de går genom drev och hållaren är signifikant mindre än hålet. Vet någon om det är normalt eller om det skulle var pga av slitaget?

Hursomhelst skulle jag tänka att det blir svårt att laga om det finns så mycket spel mellan nit och hål.

Jag köpte en sådan kassett precis när dom först kom. Nitarna blev glapp redan första året, och utan något knorr fick jag kassetten utbytt mot en förbättrad version.
Är det första generationen så är det ett känt fel, men det är inte säkert att dom är så sugen på att ersätta efter som att det då innebär att den har några år på nacken. Men det går ju alltid att fråga.
Annars funkar som tidigare nämnts XT eller SLX bra att ersätta med.

Har haft samma upplevelse som ovan. Fick pengarna tillbaka. Försökte tighta till nitarna på lite olika sätt men slutade med att en gick av helt. Tyvärr bara att köpa nytt om du inte kan reklamera.

Tillbaka
Topp