Shimano XTR ST-M975 Dual Control - bra eller dåligt?

Dual control äger....vet inte vilken modell det är jag har. Var tveksam till det systemet när jag köpte cykeln, men nu tycker jag det är suveränt.

köp

Men det är speciella funktionen på just XTR dual control där man växlar med bromshandtaget jag funderar över.

ja det är det jag har, tycker det är suveränt. de första milen hände det då och då att jag växlade samtidigt som jag bromsade...men jag vet inte när det hände senast, det är helt enkelt fantastiskt smidigt. Själv så kör jag med omvänd bakväxel (vad det nu heter), kan också rekommendera det i samband med dual control.

johanå skrev:
-------------------------------------------------------
> ja det är det jag har, tycker det är suveränt.
> de första milen hände det då och då att jag
> växlade samtidigt som jag bromsade...men jag vet
> inte när det hände senast, det är helt enkelt
> fantastiskt smidigt. Själv så kör jag med
> omvänd bakväxel (vad det nu heter), kan också
> rekommendera det i samband med dual control.

att växla genom att trycka ner bromshandtaget verkar naturligt men att men fingrarna pressa upp handtaget verkar inte lika naturligt.

Har kört med ST-M975 sedan juni 2007 och är helnöjd. Skulle nog inte säga samma sak om tidigare modeller som t.ex. M965 eftersom handtagens utformning på dessa inte passar mina händer alls (och inte är de vackra heller). M975 däremot är inte bara snygga, det är riktigt bra utformade handtag. Har aldrig råkat bromsa av misstag vid växling, och att växla både uppåt och nedåt fungerar riktigt fint.

Finns ju en knapp för nedväxling om man vill använda den, men personligen tycker jag det är smidigare och går fortare att växla med handtaget, särskilt behändigt går det när man skall bromsa och växla samtidigt. Enda nackdelen är väl att man måste köra med Shimanobromsar, men eftersom jag föredrar mineralolja framför giftig och frätande hydraulikolja och tycker mina XTR-bromsar är kalas är det inget problem för mig.

steaman skrev:
> att växla genom att trycka ner bromshandtaget verkar naturligt men att men fingrarna
> pressa upp handtaget verkar inte lika naturligt.

Prova får du se att det inte alls känns onaturligt. Snarare tvärtom eftersom du inte behöver släppa en smula på "tumgreppet" runt styret för att växla. Bara att hålla i styret och daska till växelspaken med fingrarna. Mycket bra i stök.

naturligt? vad betyder det?

gå till din LBS och provcykla en cykel med DC-reglage, det är lättare än att resonera om det och gissa.

fredrikw skrev:
> naturligt? vad betyder det?
>
> gå till din LBS och provcykla en cykel med
> DC-reglage, det är lättare än att resonera om
> det och gissa.

Jag tror inte en kort provkörning gör reglagen rättvisa så det är därför jag frågar er som kört in på DC-reglage. Hittills bara positivt allså.

Jag har kört med XTR dual-controlregalgen sedan i vintras och har efter den korta tillvänjningsperioden inte haft några problem med dem. Jag använder dock bara handtaget för att växla upp och tummknappen till att växla ner. Om jag fick välja nu skulle jag definitivt inte byta tillbaka till "vanliga" reglage iaf.

Jag vet inte hur det blir, jag har "omvänd" bakväxel topcontrol. Men för att växla upp till lättare växel så bara lyfter man fingrarna/handen uppåt under bromshandtaget. Funkar lika bra med tjocka vinterhandskar, jag har knappen kvar men jag har nog inte använt den på något år.
Mina XT-reglage som jag dock inte kan numret på har någora år på nacken.

Senast redigerad av en moderator:
Hade först deore "vanliga reglage", tyckte att det var okej.
Sen vart det deore dual control vilket oxå funkade bra.
Fast nu när jag har kört Lx rapidefire med dual release, dvs man kan köra shimano/sram så tycker jag nog att de nya rapide fire är helt suveräna. Grymt naturligvexälingsrörelse med tummen alltså...

Personligen tycker jag att jag får vrida, vända och bända mindre på fingrarna när jag kör med DC än med vanliga RF reglage.

Beroende på hur jag sitter för tillfället så blir RF-knapparna ibland svåra att nå egentligen bara tumreglaget.

Kör med XTR 965 och XT775 DC-reglage. Jag tycker de är överlägsna allt annat, på 2a plats hade jag nog satt SRAM twisters. Med DC-reglage blir handrörelsen väldigt naturlig och det är sällan jag missar en växel. På gamla XT965 kan jag hålla med om att de är fula men funktionen känns stabilare. Totalt sett föredrar jag den nya modellen men jag tycker att den är mindre distinkt i sina lägen.

Håller med ething om att känslan i 965 är lite mer distinkt och stabil än 975 som är aningen mer "fladdrig" i växlingarna (har båda och har kört med DC sedan -04). Visserligen är det väl så att man har gjort reglagen väldigt lättmanövrerade på 975 för att det blir lättare att växla(mindre kraft i fingrarna behövs), men jag gillar nästan 965 mer pga mer distinkt känsla.

Vad utövar du för typ av cykling? Jag har en uppsättning Dual-controlreglage som flyttat runt mellan användningsområden.

Kortfattat:
Långlopp etc "otekninsk cykling/mer pulsbaserad cykling": Dual-Control funkar smidigt och distinkt

AM-cykling/Hellascykling "tekniskt krävande cykling": Inte alls lika bra. Man jobbar mer med cykeln över hinder och det är alldeles för lätt att komma åt bromshandtaget "i fel vinkel" och därmed göra att du får fel växel i efter hindret (eller ännu värre, hamna mellan två växlar och få ägna ett rundtramp i att få i en växel, och därmed få stopp helt)

Tillbaka
Topp