Har kört med ST-M975 sedan juni 2007 och är helnöjd. Skulle nog inte säga samma sak om tidigare modeller som t.ex. M965 eftersom handtagens utformning på dessa inte passar mina händer alls (och inte är de vackra heller). M975 däremot är inte bara snygga, det är riktigt bra utformade handtag. Har aldrig råkat bromsa av misstag vid växling, och att växla både uppåt och nedåt fungerar riktigt fint.
Finns ju en knapp för nedväxling om man vill använda den, men personligen tycker jag det är smidigare och går fortare att växla med handtaget, särskilt behändigt går det när man skall bromsa och växla samtidigt. Enda nackdelen är väl att man måste köra med Shimanobromsar, men eftersom jag föredrar mineralolja framför giftig och frätande hydraulikolja och tycker mina XTR-bromsar är kalas är det inget problem för mig.
steaman skrev:
-------------------------------------------------------
> att växla genom att trycka ner bromshandtaget verkar naturligt men att men fingrarna
> pressa upp handtaget verkar inte lika naturligt.
Prova får du se att det inte alls känns onaturligt. Snarare tvärtom eftersom du inte behöver släppa en smula på "tumgreppet" runt styret för att växla. Bara att hålla i styret och daska till växelspaken med fingrarna. Mycket bra i stök.