Shimanobromsar som läcker vid längre förvaring

pawa1

Medlem
Hej
Köpte i höstas en ny MTB med Shimano bromsar (XT) frambromsen gnällde direkt men hade ok bromsverkan.
Efter vintern då jag inte cyklat på några månader så har jag ingen bromsverkan alls men handtaget vad distinkt.
En kompis med Shimano bromsar fick samtidigt liknande problem men på bakbromsen.
Fick jättebra hjälp från cykelbutiken där jag köpt min cykel, men fick höra att Shimano hade problem med oken med keramiska kolva då de läcker om man förvarar dem en längre tid utan att bromsa. Såklart känner Shimano inte till att detta skulle vara ett problem.
Tänkte kolla om någon annan har haft liknande problem och om det finns någon workaround?

Du kommer att få många svar från folk som inte kan få shimanobromsar att funka.
Mina funkar och inga står stilla mer än mina.

Möjligen tål de tungt nyttjande sämre,

Senast ändrad:
Jag är ganska säker på att problemet i första hand relaterar till keramiska kolvar med vad jag läst här på Happy under åren.
Min mtb med slx hänger i månader utan påverkan. Även pendlaren med de absolut billigaste sjimano hy som jag luftade senast för 10 (?) år sedan funkar som de ska.

billigare / wide organic verkar enklare ja. Jag har två par XTR och de läcker inte men det är ett jävla putsande för att hålla rent

Jag har inte problemet, men jag torkar alltid skivorna med isopropanol och hushållspapper innan jag tar ut en hoj (i samma veva som jag torkar innerben på gaffel, bakdämpare och dropper men där bara med torrt hushållspapper).

Förvarar hojarna hängda på krok i köket (stort, gott om plats för matlagning m.m. ändå), så tänker att även om det inte finns nån fet smuts från oken så kan skivorna ha fått lite fett matos på sig.

Jag har på flera uppsättningar bromsar haft exakt samma problem många gånger och med väldigt hög repeterbarhet. Ex DHn efter vinterförvaringen varje år. Lösningen är att helt enkelt antingen leva med det något åk tills de blivit varma eller att bränna av beläggen snabbt med gasbrännaren om det är för illa.

Det är mer en irriterande förutsägbar feature än ett reellt problem. Tycker Saintbromsarna är så jäkla bra att jag kan leva med det helt enkelt.

Har haft en del Shimanook (XT, de var nog alla från typ 2021-22) som läckt, förmodligen ända från början, men att det tar ett tag innan oljan nått runt beläggen. Då har baksidan på beläggen varit riktigt oljiga. Har bytt några ok och ersättningsoken har hittills inte haft samma problem, precis som motsvarande från längre tillbaks i tiden, de verkar klara sig hur länge som helst…

Tillbaka
Topp