Shimanohjul på hoj med Campagnolo komponenter

Simon A

Medlem
Hej!

Jag köpte nyligen en Bianchi utrustad med Campagnolo som jag vill sätta ett par deep section-hjul på. Problemet är att bodyn på bakhjulet är till för Shimano kassetter. Har någon tips på en body för campy till min Novatec hub eller andra tricks som gör att jag kan använda mina deep sections? Har hört att det kan fungera med en 10-delad Shimano kassett då jag kör på 10-delad Veloce.

Hoppas att någon av er kunniga kan hjälpa mig att lösa detta!

Det finns Campagnolokompatibla kassettstommar till alla (?) Novatec-nav, det handlar bara om att hitta rätt i den inte alltid svinenkla djungeln av olika varianter; http://www.nguide.eu/faq/cassette-body-compatibility

Alternativet är att bygga kassett själv med Miche-grejor eller att leta reda på en konverteringskassett från Ambrosio (Giang Mars), alltså med Campagnolo-delning men Shimano-fattning.

Det allra enklaste är förstås att välja 11-delat (som i praktiken är korskompatibelt).

Som Gustav S är inne på är den enklaste lösningen om du inte har tänkt byta hjul mellan olika 10-delade system Shiftmate. Det finns en fulhackslösning till, men den är ännu mer permanent.

Tänk på att Campa är något bredare än Shimano så det kan ställa till det något när du försöker sätta en Shimano-kassett med Campa-delning på en Shimanobody. Jag har själv en gammal 9-delad härk där jag tog isär en 9-delad Shimano-kassett, 3d-printade nya distanser anpassade till Campa-delning och satte detta på en 11-delad Shimanobody som är något bredare (normalt används en distans längst in på denna för 8-/9-/10-delat).

Jag har en Ambrosio-kasset liggande någonstans. Endast monterad, provcyklad och avmonterad igen då jag valde att köra Sram på den cykeln istället.
Kan den vara intressant? Några öl kan den nog vara värd.
//Stefan.

Jag har en Ambrosio-kasset liggande någonstans. Endast monterad, provcyklad och avmonterad igen då jag valde att köra Sram på den cykeln istället.
Kan den vara intressant? Några öl kan den nog vara värd.
//Stefan.
Om inte annat kan jag vara seriös spekulant. Vilken utväxling är det?

Tillbaka
Topp