Shimano's 10-speed-kedjor?

Tegheim83

Aktiv medlem
På Shimano's hemsida verkar det bara finnas en sorts MTB 10-speed-kedja numera. Men på vissa webbshoppar kan man ibland hitta både Deore, SLX, XT och XTR-kedjor.

Har de slutat göra olika modeller?
Tänkte jag skulle köpa en ny kedja, och var inne på att byta till en XT åtminstone.
Men plötsligt var de svåra att få ta i.

Nån som kan förklara deras kedje-sortiment?

Tegheim83 sa:
På Shimano's hemsida verkar det bara finnas en sorts MTB 10-speed-kedja numera. Men på vissa webbshoppar kan man ibland hitta både Deore, SLX, XT och XTR-kedjor.

Har de slutat göra olika modeller?
Tänkte jag skulle köpa en ny kedja, och var inne på att byta till en XT åtminstone.
Men plötsligt var de svåra att få ta i.

Nån som kan förklara deras kedje-sortiment?

Noterade det samma när jag letade efter xtr kedjor.
Verkar som de sparat ner till en modell ja.

Fast, antingen så finns det vääldigt mycket kedjor på marknaden (enkel och billig produkt att lagerhålla) eller så har Shimanos hemsida fel.

Tydligen så har de bara 6 kedjor kvar i sitt sortiment. 1x9, 1x10 och 3x11

Men Bike24 har ju liite fler att välja på (ja, eller någon annan webbshop eler LBS)

CN-HG54 så det är Deore-kedjan som blev kvar. Troligtvis väldigt lik SLX-10 kedjan, vars enda skillnad mot XT var brist på nickelplätering.

Jeppe_E sa:
Fast, antingen så finns det vääldigt mycket kedjor på marknaden (enkel och billig produkt att lagerhålla) eller så har Shimanos hemsida fel.

Men Bike24 har ju liite fler att välja på (ja, eller någon annan webbshop eler LBS)

Det var inte alls enkelt att hitta en xtr kedja för nått halvår sen, men de kanske har dykt upp igen. Noll koll då behovet inte finns längre här hos mig.

Jag beställer nog en XT från bike-discount.de idag.
Om de sedan försvinner får man väl kika åt KMC eller SRAM. Drygt att behöva lära sig ännu fler beteckningar :-)

Kanon med alla länkar, men vad betyder alla art.nr.

Hur vet man att att en CN-6701 är bättre/sämre än en CN-HG95 till exempel.

Vet att det går att leta i olika shoppar om man vill ha en specifik, men jag vet inte vilken specifik jag vill ha, och när jag kollade på Shimanos hemsida så fanns det bara en MTB 10-speed numera, vad jag förstod. Därav min fråga :-)

Tegheim83 sa:

Vet att det går att leta i olika shoppar om man vill ha en specifik, men jag vet inte vilken specifik jag vill ha, och när jag kollade på Shimanos hemsida så fanns det bara en MTB 10-speed numera, vad jag förstod. Därav min fråga :-)

Äh. Kör KMC så växlar det bätte, man får med kedjelås och man slipper riskera att vända kedjan fel.

Jag tror 6701 är lättare än HG95, för att det är hål i plåtarna. Min vägde inte 280 gram som Bike24 säger, utan 266 gram.

Bilagor

• CN6701_10sp_s.jpg
    CN6701_10sp_s.jpg
    177.5 KB · Besök: 73
Min hg95 vägde 283g i plasten.
Men det verkar (?) ju inte vara skillnad på landsväg eller mtbkedja egentligen så jag kör på det jag kommer över. Fsa team issue har jag tex på min camber.

Bengt-re sa:
Tegheim83 sa:

Äh. Kör KMC så växlar det bätte, man får med kedjelås och man slipper riskera att vända kedjan fel.

Vilken KMC är att rekommendera i prisklassen som en XT?

Tegheim83 sa:
Sixten Fors sa:
Bengt-re sa:
Enligt test växlar och håller KMC sämre än Shimano (låg score är bättre). Dock är KMC bättre än SRAM.

Då är alltså Shimano bäst av de tre menar du :-)

Äh. KMC är bättre. Jag tror att shimano överhärdat rullarna i deras 10-delade kedjor. Två kedjor med brustna rullar och ett oförklarligt kedjebrott - det har aldrig hänt med KMC eller Wipperman kedjor och sedan jag skutade med shimano har jag inte haft några kedjeproblem ute på vägen. Att Shimano vann något test för ett par år sedan i slitage avdelningen pekar i samma riktning - att rullarna är lite för hårda så de blir spröda och riskerar att gå sönder om fel storlek och hårdhet på grus lägger sig på fel ställe. Personligen väger jag pålitlighet över livslängd och till viss del pris - jag vill kunna lita på prylarna.

Meeeen. Försöksserien är så kort att jag helt enkelt bara kan ha haft otur med shimano och tur med KMC (och Wipperman). Så egentligen tillför kanske mina personliga erfarenheter föga.

Bengt-re sa:
Att Shimano vann något test för ett par år sedan i slitage avdelningen pekar i samma riktning - att rullarna är lite för hårda så de blir spröda och riskerar att gå sönde.
Sen tycker jag mig ha märkt att de ganska fort slits på länksidorna så att de inte vill växla lika snabbt på bakväxeln (har iofs mest kört 6701 och 1071, så hur det är på 7901 och 1091R vet jag inte riktigt - men den första hittar man ju svårligen ändå så...) KMC har jag inte provat i det sammanhanget :-)

Alla infallsvinklar är intressanta tycker jag.

Jag hädar själv och kör Sram Powerlock på min Shimano-kedja ;-)
Tycker de är mycket smidigare.

Jeppe_E sa:

Hmm försöker du lura oss?

Även om testen har några år på nacken tvivlar jag på att någon annan har gjort en mer omfattande test sedan dess.
Kedja3.png

Vare sig SRAM eller Wippermann lyckas särskilt bra.
Kedja2.png

Senast ändrad:
Man kan ha en landsvägskedja till mtb osv. Snart får väl gravel en egen kedja ;)

Testet sa mig ungefär såhär: Guld är lite trendfjompigt men poppis (fick dåligt betyg). Tunga kedjor verkar få bättre betyg (finns viss logik i det) osv.

Jag har testat wipperman 2 ggr, bägge kedjor gick av....enda kedjorna jag trampat av någonsin på 13 års cykling.
Detta var ett par år sen men räckte för mig för att motivera shimano framgent.

Efter att Shimano lade ner tillverkningen av 7900/7901 så har jag gått tillbaka till Wippermann (som jag hade som standard på 9-delat). 6700/6701 tycker jag bara rostar sönder. Kör alltid med Wippermann ConneX kedjelås oavsett om det är till en Shimano- eller Wippermannkedja.

Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Man kan ha en landsvägskedja till mtb osv. Snart får väl gravel en egen kedja ;)
Kan jag fortsätta att använda min 10-vxl gravelkedja om jag byter till cyclocrossdäck, eller måste jag byta kedja också?
Eftersom gravelhojag är för mtbmuppar och cxhojar för landsvägsjonnar så gäller precis samma regler som för mtb och landsväg.

glitch sa:
Jag har testat wipperman 2 ggr, bägge kedjor gick av....enda kedjorna jag trampat av någonsin på 13 års cykling.
Detta var ett par år sen men räckte för mig för att motivera shimano framgent.
Vilket åter visar hur betydelsefulla tester är. Wippermann brukar ha väldigt hög brottstyrka i testerna...

Gorby sa:
Tegheim83 sa:
Hellre tung kedja än bruten pung när man trampar igenom :-)
Det ger ju dessutom bra träning om cykeln väger mer ;-)
2 rätt ! Fast du glömde ju nämna åretruntdubbdäcken som träningsmetod ?

Jag la av mina IceSpiker häromkvällen. Nu blir det HansDampf som är grova och tunga. Och håll i dig, jag kör med en svintung slang ;-)
Tror cykeln väger 12.5-13kg.
Chauffören desto mer.

Tillbaka
Topp