Shit happens....

Shit happens....
Då var nästan nya Trek Elite 9.8 förbrukad då..... Åtminstone ramen!

Bilagor

• Trasig ram.... 008.jpg
    Trasig ram.... 008.jpg
    97.2 KB · Besök: 17
  • Trasig ram.... 009.jpg
    Trasig ram.... 009.jpg
    79.7 KB · Besök: 15
  • Trasig ram.... 015.jpg
    Trasig ram.... 015.jpg
    43.4 KB · Besök: 16
Shit happens....
Om du är första ägaren så har ju Trek livstids garanti på ramen... Det där tycker jag en så pass dyr hoj ska tåla, så i vilket fall som helst hade jag ringt Duells.

Det är ju normalt att välexöron går av, men ramen? Rätta mig om jag har fel, men nog ska väl örat gå av före ramen?

Shit happens....
Visst e d livstidsgaranti å visst ska växelörat gå av först vilket d också gjorde. Hade väl maximal otur..... Svar till Ething: Jag har den fullvärdesförs. hos länsförs i älvsborgs län! Återkommer med rapport när jag rett ut allt med förs.bolaget!

Shit happens....
Sture Stelben skrev:
-------------------------------------------------------
Återkommer med rapport när jag rett ut
> allt med förs.bolaget!

*Nyfiken*; behöver du reda ut någonting med försäkringsbolaget när du har livstidsgarantin? Är det inte bara att reda ut med trek?

Shit happens....
Håller med Pollan. Kolla med Duells och Trek först så kanske du får en ny ram gratis istället för efter mre krångel och 1500kr.

Shit happens....
Sture Stelben skrev:
> Garantin täcker inte olycksfall....:(

Just därför. I detta fall så gick ramen sönder då en lös komponent belastades, i mitt tycke borde den hålla för det. Sen beror det kanske lite på hur du framhåller saken för Duells... Du behöver ju inte framhålla att det var en olycka, kanske snarare fråga om inte en så fin ram borde hålla för mer än vad växelörat och växeln höll för?

Kolla! Frågan är som sagt gratis, det är inte självrisk.

Shit happens....
Uhm, kan man få se en bild med växelörat bortplockat? Tror inte jag förstår vad hos ramen som gått sönder?

Edit: Bör gå på garanti tycker jag, sådant där är det ju meningen det utbytbara växelörat ska undvika.

Senast redigerad av en moderator:
Shit happens....
Pollan skrev:
> Just därför. I detta fall så gick ramen sönder
> då en lös komponent belastades, i mitt tycke
> borde den hålla för det. Sen beror det kanske
> lite på hur du framhåller saken för Duells...
> Du behöver ju inte framhålla att det var en
> olycka, kanske snarare fråga om inte en så fin
> ram borde hålla för mer än vad växelörat och
> växeln höll för?
>
> Kolla! Frågan är som sagt gratis, det är inte
> självrisk.

Självklart. Smuggling och försäkringsbedrägeri är vardagsmat här på happymtb. Klart man ska ljuga, fuska och mygla.

Shit happens....
JT skrev:
> Självklart. Smuggling och försäkringsbedrägeri
> är vardagsmat här på happymtb. Klart man ska
> ljuga, fuska och mygla.

Det handlar ju snarare om att säga sanningen på rätt sätt, inte fuska eller ljuga. :)

Shit happens....
Valhalla skrev:
> Det handlar ju snarare om att säga sanningen på
> rätt sätt, inte fuska eller ljuga. :)

Potatis, potatis. Tomat, tomat.

Shit happens....
Respekt till Sture Stelben som vill ta det hela genom sin försäkring istället för aningen "just riding along". Det är ju svårt för tillverkarna att göra prylar som håller för allt, blir nog inte så roliga grejor då. Ibland går saker sönder, bara att inse....

Shit happens....
Jag tror det finns lite marginal i tillverkarnas priser för att se till att folk fortsätter tycka om dem när sånt här händer? Dessutom vill Trek säkert ha reda på att det hänt för att veta vad de ska göra bättre på nästa ram, och då kan man ju säga att både kund och tillverkare har nåt att vinna på att kunden hör av sig?

Shit happens....
Ursäkta mig: men berodde inte olyckan på att ramen din gick sönder? Vad hände först så att säga...

Stäm trek för oyckan! (oj, inte USA, nähä)

Shit happens....
Timothy skrev:
> växelörat och ramen gick sönder på samma
> gång!? Måste väl vara dålig konstruktion eller
> materialfel runt infästningen för växelörat?

Jag delar åsikten. Det utbytbara örat ska skydda ramen vid just sådana här incidenter, om det inte fungerar som tänkt vill sannolikt tillverkaren veta om det.

Är de serviceminded ersätter de dessutom ramen på garantin. Tycker jag.

Shit happens....
Höra av sig, beskriva vad som hänt och kolla om man kan få en ny ram, ja, absolut. Kräva att få en ny ram för att den minsann skall tål allt som skogen kan innebära, kanske inte helt självklart.

Shit happens....
Jag tror att örat gjort jobbet som det skall och sedan har växeln sabbat ramen helt enkelt. Växeln följer med kedjan runt när örat går av. Växeln far då med full kraft in i kedjestaget.

hade örat varit fetare hade det här kunnat hända:
http://blink1.www4.50megs.com/BrokenECdM.htm

Shimanoväxlarna verkar inte bete sig på detta sätt lika ofta. Det skulle kunna bero på att lederna sitter lite annorlunda på dem så de inte kniper om kedjan när de lossnar.

Men är verkligen ramen helt paj? det är inte bara lacken som fått sig en kyss?

Shit happens....
Sture Stelben skrev:

> Se bilderna.....

halva växelörat sitter kvar, men också ganska mycket av det som normalt sitter bakom växelörat. Jag kan inte hitta någon brottyta som inte hör till växelörat.

Det är bara den lilla biten han har i handen som spökar. Den borde man kunna bygga bort med lite pattex på ett nytt växelöra.

EDIT:t =)

Shit happens....
rikard skrev:
> Det är bara den lilla bien

Den lilla bien kan dessutom vara från växelörat, jag vill fortfarande se en bild med växelörat bortplockat.

Shit happens....
Orsakades olyckan av att växelörat gick sönder och drog med sig växeln in i hjulet så att ramen gick sönder så har försäkringsbolaget fel, det var inte fråga om olycksfall, det hände efteråt. Olyckan är en separat händelse som inte skall blandas in i eventuell ersättning för att ramen gick sönder.

I vilket fall skulle en sådan försäkring gälla, stöld och "self destruction"?

Shit happens....
Jag har sett andra ramar där det hänt men då för att växelörat varit fastskruvat i bakänden på dropouten. Det var tillräckligt mycket kvar då för att det skulle gå att fortsätta köra som vanligt men örat kunde bara skruvas fast med en skruv.

Shit happens....
Jag håller med the_TnT, jag tycker det ser ut som att örat är paj men sen är det väl bara lite lack som är bortskrapad på ramen. Montera av den kvarvarande biten av örat och ta en ny bild så man ser hur det ser ut då.

//Mattias

Shit happens....
Sture Stelben skrev:
> Tro mig,ramen e körd......

Den ser verkligen inte körd ut, men du får gärna posta lite mer bilder.

/rikard

Shit happens....
E ni som säger att den inte är alltför skadad säkra på att ni tittar på rätt ställe? :P
Näe men det han har i handen är ju en del av det som axeln går igenom, bakhjulet lär väl lossna om han kör vidare när det ser ut så? Ta av hjulet och resterna av växelörat och visa igen så att det framstår tydligt.. är väl inte alltför jobbigt? ;)

Shit happens....
Jag håller med Rikard om att det ser ut att kunna vara en del av örat, och inte av ramen. Men diskussionen är lite meningslös utan en bild på ramen utan öra på.

Shit happens....
Prova med att höra av dig till generalagenten och gärna direkt till Treks kundservice också, kan mycket väl tänka mig att du får en ny ram gratis av Trek.

Tillbaka
Topp