Shorts?

Simpanovic

Ny medlem
Shorts?
Efter att ha lagt idéerna om att uppgradera hojjen, som lider av mindervärdeskomplex, på hyllan vill jag istället hitta bättre kläder som känns vettigare i skogen.

Vill fortsätta köra med mer eller mindre baggy shorts utanpå cykelbrallan och frågar är - vilka använder ni?
Är skeptisk mot varianterna med inbyggda cykelbrallor, men är ju i ärlighetens namn osäker på hur bra/dåligt detta är, eller ens på hur det fungerar. Varför ska de ens sitta fast i shortsen?

Har ni alltså några tips på hyggliga varianter?

Senast ändrad:
Shorts?
Jag kör med dom här, med cykelbyxor under.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=37367

37367.jpg

Shorts?
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med dom här [Endura Singletrack 3/4 shorts], med cykelbyxor under.

Jag tycker också de är bra, men de har ett par stora nackdelar. 1) inga dragkedjor på fickorna utan kardborrebandoch 2) avsaknad av små fickor på framsidan av låren. Ingenstans att lägga nycklar och liknande i alltså, plus att kardborrebanden alltid river sådär oskönt på händerna när man skall ner och gräva i fickan. Endura Hummvee-kortbyxorna har bägge dessa detaljer, men något mindre high tech-tyg. Annars är såväl Singletrack som Hummvee bra skit (tycker jag).

Shorts?
TroyLee Moto. Rejäla fickor på benen med dragkedja och knapp. Liten ficka baktill också.

Rejäla är de också. Mina är inne på tredje säsongen och är fortfarande fräscha och hela. De vita detaljerna har tappat ytan, men det ser man ju inte om man inte detaljstuderar.

Shorts?
Jag har följande:

Sombrio Wildcard 3-season: Suveräna kallt-väder-shorts. Har tom haft dem då jag lekt med barnen i snön....! Långa tights under då förstås. Fickorna är väldigt djupa.

Fox Sergeant: Bra shorts med blöja. De känns lite B i utförandet då de är i bomull, mina har dessutom tappat färgen ordentligt (jag verkar inte vara ensam). Men de är sköna, justerbara med kardborre och har massor av fickor. OK liner medföljer, den har jag till alla andra shorts också. Den går att sätta fast men det gör jag aldrig, ser inte poängen med det. Det funkar ändå. Jag har tidigare använt vanliga lycracykelbrallor under, men FOX linern är i nån slags mesh och det är en stor förbättring. Det blir gärna lite mycket lager annars om det är varmare tycker jag.

Sombrio Lowline Epik: Supersköna, i nåt glattigt plast. Rätt baggy och långa. Inte många fickor.

De tre ovan funkar bra med knäskydd.

Surface Liquistretch. Ser mer ut som vanliga shorts, extremt sköna men kanske mer för "urbant" bruk med tanke på fickor etc. och de är inte så långa. Men jag har inte haft chansen att mtb:a med dem ordentlgt.

Sen har jag ett par riktigt gamla Nike shorts för nån annan sport, som tyvärr utgått men de är otroligt bra. Två dragkedjefickor fram, resårmidja. Så det kan vara värt att ta en sväng runt den "vanliga" sporthandlaren också.

Shorts?
Jag kör med ett par Scott Path och diverse vandringsshorts av olika typer, ofta med Crafts innerbyxa under. Scott-shortsen kom med ett par förvånansvärt bekväma men något varma innerbyxor. Nackdelen med Scott-shortsen är att dom verkar ha krympt i midjan över vintern;)

p

Shorts?
I garderoben ligger shorts från Scott, Endura och Maloja i år blir det antingen ett par Norröna Fjörå, de verkar sjukt bra. Eller Poc Flow eller Trail.

Så min rekommendation hamnar på Norröna Fjörå.

Shorts?
geir skrev:
> Kommer att köpa Endura Hummvee Baggy Shorts i
> år. Har en kompis som cyklar med dessa och är
> jättenöjd. Cyklar alltid med "cykelshorts"
> under.
>
> Man skall dock passa på att beställa en storlek
> för stor. De är små i storlekerna..
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=40476

Kör med dessa oxå, är jättenöjd med dem.

Shorts?
Härligt med lite nyttiga tips! Skall kika igenom mer noggrant när jag inte sitter på jobbet, men cyklariskogen har ju rätt i att de verkar krympa över vintern - det gäller nog inte bara Scott.

Shorts?
Jag har en riktig favorit när det gäller shorts i blöta väder. Det finns säkert fler med samam tänk men den här byxan är så pass tät att man aldirg känner sprutet i rumpan och de blir heller aldrig hängiga. Eftersom det är baggisar så andas de såklart bra ändå.

Priset är oxå det bra tycker jag.

Bilden här är dock inte så snygg och jag tycker de ser bättre ut i verkligheten.
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=2135&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Jag kör dem med bara kallsingar under och det ingår inga ilägg om man vill ha det.

har tänkt skriva några rader på bloggen om dem men det har itne blivigt av än. Det ända dåliga jag kan säga är att ena fickan är rätt ondöig för att den sitter långt ner på låret.

Kanske inte värdens bästa bild men det är den jag hittade ltie snabbt nu. de är ivf de jarg har på mig där.

kepsursvik.jpg

Shorts?
cruxet skrev:
> Jag kör på de här när det är blött i spåren
> vattentäta i rumpam men lite ventilation fram
>
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?funk=visa_artikel&artnr=ENDAB10-051-7r&avd=1&
> Ref=&artgrp=2135&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
>
> När det ät torrt och varmt brukar jag bara ha
> ett par surfshorts, det fläktar fint.
>
> Blöja tycker jag inte behövs, men det verkar
> vara väldigt olika från person till person.

De såg fina ut. kanske skulle testa de med.

Shorts?
ostkaka skrev:
> Stewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör med dom här , med cykelbyxor under.
>
> Jag tycker också de är bra, men de har ett par
> stora nackdelar. 1) inga dragkedjor på fickorna
> utan kardborrebandoch 2) avsaknad av små fickor
> på framsidan av låren. Ingenstans att lägga
> nycklar och liknande i alltså,

I mina 3/4-singletrack har jag en liten dragkedjeficka inne i den vänstra framfickan, där jag brukar lägga hemnyckel och dylikt när jag är ute och ränner. För övrigt är jag sketnöjd med dem, väldigt behagliga byxor.

Shorts?
ostkaka skrev:
> Jag tycker också de är bra, men de har ett par
> stora nackdelar. 1) inga dragkedjor på fickorna
> utan kardborrebandoch 2) avsaknad av små fickor
> på framsidan av låren. Ingenstans att lägga
> nycklar och liknande i alltså, plus att
> kardborrebanden alltid river sådär oskönt på
> händerna när man skall ner och gräva i fickan.

Det verkar som att man löst just detta på den uppdaterade modellen: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=80230

Tillbaka
Topp