sidewall blowout!

sidewall blowout!
Har någon erfarenhet av detta?
Har Roval AL 35 hjul med nya Conti 4000sII och nu är det tredje gången jag får en sidewall blowout...!
Hittar inget fel på fälgen, fälgbandet var lite felpositionerat i sidled på just detta ställe.
Vad kan det vara?

Bilagor

• IMG_1715.JPG
    IMG_1715.JPG
    46 KB · Besök: 16
sidewall blowout!
Jättescary med sidewall blowout. I believe it kan be the däcktryck som ghostar. But, I kan ha wrong. Eller så seatar inte beaden ordentligt.

sidewall blowout!
Brist i tillverkningen eller höga trycket m.m. som Jeppe hintar om.
Fälgbandet kan ha felpositionerats av själva smällen.
Negativa feelings anyway, punktering never good, byt däck till ett mer ödmjukt.

sidewall blowout!
Fått nya Conti däck tre gånger....
Vid närmare tanke hade jag inga problem med Specialized S-works däcken som jag kördepå i två år!!!
Kan det vara så att 25 profilen är för bred för dessa hjul?

T

sidewall blowout!
Jag hade samma problem på MTB när jag kört med för lågt tryck. Då blir böjen över fälgkanten så pass stor att fälgen skär igenom däcksidan. Antar att samma sak skulle kunna hända om man kör ett för brett däck i fälgen. Vad har du för fälgbredd?

Jakob

sidewall blowout!
Vilken bredd på däcket (25 mm?) och hur mycket för högt tryck kör du?
Orkar inte googla, hur bred är din fälg invändigt?

Senast ändrad:
sidewall blowout!
Spacekitty sa:
Sixten Fors sa:
Mellan 5,6 och 7,4 bar är rätt tryck. Mer än 7,4 bar är fel tryck. Eller 80-105 psi om du använder den skalan.
Det beror väl på vikt och annat... jag kör oftast neråt 60 på mina Conti 4000IIs framtill, har aldrig fått ett såndant utblås på sidan.
Visst kan man köra 60 psi / 4,1 bar om man är lättviktare och gillar mjuka däck, så länge man inte får genomslagspunka är det bara att åka.
Jag väger 80 kg och kör 5-5,5 bar fram i mina 25 mm IIs och lika mycket i 28 mm IIs bak.

sidewall blowout!
sidewall blowout!
Vilket tryck kör du i däcken? och hur tight var däcket att kränga på? Har korden gått av, eller är det bara gummit som slitits bort?
Jag har råkat ut för liknande när jag jag provade 10 bar på 25mm-däck. och då var det däck som gick att kränga på oroväckande lätt.

sidewall blowout!
Det är dina fälgar. Ledsen.

Jag hade ett par usla alexrim på fixien, de käkade gp4season bak, aldrig fram till frukost.
Gick åt 7 däck på 2 säsonger innan jag ledsnade. Köpte mavic ellipse, inte ett däck som gått på 3 år. Eller är det fyra?
Men, ska säga att jag ett tag körde schwalbe durano bak, det klarade fälgen inte av att käka, men det är en lastbil till däck jämfört med gp4season, så det var ruttet att cykla på.

Contis finare däck är ömtåliga runt "kanttråden" och klarar inte av "dåliga" fälgar i sammanhanget. Jag körde deras 28, som mätte 25 på smala fälgar. Ellipsen är smal den med.

sidewall blowout!
pedalerohjul sa:
Kört på 8bar och däcken gick lätt att kränga på men svåra att få på plats så att de blev riktigt "runda".
Och du är förvånad över att däcken går sönder? Varför 8 bar? Vad är grejen med alla som inte fattar vilket tryck man skall ha i däcken? 8 bar var ok i gamla 23 mm däck som var 22,5 mm breda i verkligheten. GP4000Sii som i 25 mm utförande är 27,5 mm breda i verkligheten behöver 6,5 bar för att vara lika hårt som ovanstående gamla däck var med 8 bars tryck.

sidewall blowout!
pedalerohjul sa:
OK, jag fattar men enl. Continentals tryck tabell kan man ha 95-120 psi och 120 psi är 8,27 bar!
Visst visst, men enligt Mavic går deras fälg sönder vid 7,27 bar och enligt DT går deras fälg sönder vid 7,82 bar (...kanske inte sönder direkt, men det är vad de sätter som max tryck i fälgens/hjulets manual).

Man måste tänka och räkna lite själv ibland. Hur mycket väger du? Jag väger 80 kg och skulle köra 4,5-5,5 fram och 5-6 bak, beroende på väder och underlag. Mer än så blir bara sämre på allt.

Senast ändrad:
sidewall blowout!
Jag tror som Stervelo skriver att det är fel på din fälg. Känn på insidan av fälgen och se om det inte är något som kan tänkas skava på däcket, behöver inte vara speciellt vasst för att det till slut ska äta sig igenom den tunna däcksidan. Slipa eventuell ojämnhet med fint sandpapper.
Problemet förvärras troligtvis av onödigt högt tryck.

sidewall blowout!
Sixten Fors sa:
pedalerohjul sa:
Kört på 8bar och däcken gick lätt att kränga på men svåra att få på plats så att de blev riktigt "runda".
Och du är förvånad över att däcken går sönder? Varför 8 bar? Vad är grejen med alla som inte fattar vilket tryck man skall ha i däcken? 8 bar var ok i gamla 23 mm däck som var 22,5 mm breda i verkligheten. GP4000Sii som i 25 mm utförande är 27,5 mm breda i verkligheten behöver 6,5 bar för att vara lika hårt som ovanstående gamla däck var med 8 bars tryck.

+1 nu ska conti har kompensation för handhavandefel. 3x däck blir dyyyyrt.

sidewall blowout!
Mät och räkna. Faktor / bredd = rätt tryck. Samma däck på olika fälgbredd ger olika däckbredd och därav olika tryck. En 3 mm bredare fälg (t.ex. från 15 till 18 mm) gör däcket 1 mm bredare. Olika däckmodeller med 25 mm tryckt på däckssidan är olika breda. En 25:a kan vara 24-28 mm i verkligheten, vilket kräver runt 1 bar olika tryck för att prestera lika. Kör 10-15% högre tryck bak än fram.

Bilagor

• Tryck.png
    Tryck.png
    12.6 KB · Besök: 27
Senast ändrad:
sidewall blowout!
(inom parentes kan det vara värt att nämna att långt ifrån alla pumpmätare visar rätt, dvs en som visar exempelvis 7,5 bar kan i själva verket ha pumpats till exempelvis 8,2 bar, men givetvis kan det även vara tvärt om åt andra hållet)

Senast ändrad:
sidewall blowout!
JTF sa:
(inom parentes kan det vara värt att nämna att långt ifrån alla pumpmätare visar rätt, dvs en som visar exempelvis 7,5 bar kan i själva verket ha pumpats till exempelvis 8,2 bar, men givetvis kan det även vara tvärt om åt andra hållet)

Inte en fin orange från das vaterland!

Tillbaka
Topp