Siljan runt 2024

Siljan runt 2024
Ja, det upplevs som otydligt.
Jag kan tolka det på två sätt.
1. Man menar med ordinarie stäckning att man i Mora inte kör över Seljabron till Östnor och vidare till Kråkberg.
eller
2. Sidan är inte uppdaterad efter förra årets lopp....

Jag hoppas på det senare, då det gör cyklingen lite enklare och tom säkrare enligt mig...

Siljan runt 2024
Ja, det upplevs som otydligt.
Jag kan tolka det på två sätt.
1. Man menar med ordinarie stäckning att man i Mora inte kör över Seljabron till Östnor och vidare till Kråkberg.
eller
2. Sidan är inte uppdaterad efter förra årets lopp....

Jag hoppas på det senare, då det gör cyklingen lite enklare och tom säkrare enligt mig...
URL:en till sidan med banbeskrivningen avslutas med 2023, så jag hoppas de bara lagt till stycket om att de är tillbaka på ordinarie sträckning överst på sidan och sedan glömt eller inte orkat uppdatera resten av texten.

Siljan runt 2024
Noterar för övrigt att SMHI nu börjat flytta över en del av söndagens regn till lördagen. Iofs till lördag kväll, men jag blir inte förvånad om det flyttas till dagen också☹️

Siljan runt 2024
IMG_0257.png

Siljan runt 2024
Alltså, det här verkar rörigt. De skriver först att de går tillbaka till ordinarie bansträckning, men sedan när man läser låter det ju som 2023; annan väg genom Mora, cykelväg istf rondellen i Orsa, samma sak vid Mora-Noret. Det var väl just de sakerna som var ”nya” ifjol?

Då är det absolut inte ordinarie bansträckning. Snurren upp mot ishallen i Orsa såg jag som helt oförklarlig förra året likså svängen ner vid lasarettet. Båda ger fler skymda och tvära kurvor.

Siljan runt 2024
Kan du inte hitta någon dyig göl någonstans att pumpa vatten ifrån så världens samlade internetcyklister kan få lite misär att glädjas åt?

Siljan runt 2024
Hej, tänkte passa på att ställa en fråga gällande i morgon lördag.
Någon med lokalkännedom kanske kan hjälpa.

Frun planerar en resa från Falun till Hildasholm i morgon.
Kommer Siljan runt ställa till det? Tänkte att det kansle är avspärrade vägar och så.
Tips på bilvägar ?

Siljan runt 2024

Kommer Siljan runt ställa till det? Tänkte att det kansle är avspärrade vägar och så.
Tips på bilvägar ?
Det är bara ett motionslopp inga avspärrade vägar. Men naturligtvis lite mer cyklister än en vanlig lördag så bitvis kanske man får sänka farten.

Siljan runt 2024

Tips på bilvägar ?
Vet inte vilken väg du kör fr Falun, men bansträckningen är rv70 fr Rättvik till Kullsbjörken, där banan viker in på turistvågen genom Laknäs, Tällberg, Hjortnäs m.m. in till Leksand, passerar Leksands kyrka (dvs undviker absoluta centrum), gropen och sedan över bron och vidare bort mot Siljansnäs.

Siljan runt 2024
Vet inte vilken väg du kör fr Falun, men bansträckningen är rv70 fr Rättvik till Kullsbjörken, där banan viker in på turistvågen genom Laknäs, Tällberg, Hjortnäs m.m. in till Leksand, passerar Leksands kyrka (dvs undviker absoluta centrum), gropen och sedan över bron och vidare bort mot Siljansnäs.
Ok, jag vet inte riktigt fördplanen. Det är fru med vänner som ska ut och ha trevligt.

Själv ska jag till Järvsö och cykla ?

Siljan runt 2024

Tips på bilvägar ?
Kör över Sågmyra. Kommer du fram så du egentligen bara korsar vägen för cyklisterna.
IMG_0264.jpeg

Då kommer du från längst ner i högra hörnet typ ”Restaurang Stationsgatan”.
Följ antingen blå linje upp Villagatan -> Sveagatan (precis vid tågstationen kör man upp).
Eller grön linje, Rättviksvägen. Då svänger man vänster precis efter fartguppet som är kanske 300 meter efter tågstationen.

Skulle själv kört efter grön linje, för där är det minst med biltrafik om man jämför med blå linje.

Senast ändrad:
Siljan runt 2024
Kör över Sågmyra. Kommer du fram så du egentligen bara korsar vägen för cyklisterna.
Visa bilaga 703096
Då kommer du från längst ner i högra hörnet typ ”Restaurang Stationsgatan”.
Följ antingen blå linje upp Villagatan -> Sveagatan (precis vid tågstationen kör man upp).
Eller grön linje, Rättviksvägen. Då svänger man vänster precis efter fartguppet som är kanske 300 meter efter tågstationen.

Skulle själv kört efter grön linje, för där är det minst med biltrafik om man jämför med blå linje.
Över Sågmyra!
Såklart.
Tack !

Siljan runt 2024
Vilken dag det blev! Ca 15 grader vid start, som steg i helt med att solen värmde, tror jag hade drygt 30 grader på min Garmin nånstans på baksidan. Ingen vind att orda om heller, och åskmolnen höll sig borta. Vädermässigt nog ett av de bästa, om inte det bästa, jag kört!
Inga direkt missöden, mer än att när jag första gången skulle dricka efter ca 5 km fick pluppen på flaskan i munnen, paj! Gick dock att trycka dit den så flaskan funkade ändå. Oljad kedja och slang i däcken funkade klockrent?
En ambulans stod och tog hand om nån en bit efter Fornby, oklart om det var olycka eller värmeslag.
Och den där sprinklern i Tällberg såg jag inte till, den hade ju behövts!

Edit: och nej, körde inte i Brynäströja. Men det kanske man borde skaffa ?

Siljan runt 2024
Vilken dag det blev! Ca 15 grader vid start, som steg i helt med att solen värmde, tror jag hade drygt 30 grader på min Garmin nånstans på baksidan. Ingen vind att orda om heller, och åskmolnen höll sig borta. Vädermässigt nog ett av de bästa, om inte det bästa, jag kört!
Inga direkt missöden, mer än att när jag första gången skulle dricka efter ca 5 km fick pluppen på flaskan i munnen, paj! Gick dock att trycka dit den så flaskan funkade ändå. Oljad kedja och slang i däcken funkade klockrent?
En ambulans stod och tog hand om nån en bit efter Fornby, oklart om det var olycka eller värmeslag.
Och den där sprinklern i Tällberg såg jag inte till, den hade ju behövts!

Edit: och nej, körde inte i Brynäströja. Men det kanske man borde skaffa ?
En kompis sa att den i Fornby hade fått värmeslag, vurpat och slagit i huvudet.
Tycker Siljan Runt skall införa klädkod.

Tillbaka
Topp