Silva 478 vs Silva 480

Silva 478 vs Silva 480
landen skrev:
-------------------------------------------------------
> 478 passar bäst på "Långanatten" det kan jag
> skriva under på!
>
> Men står ju på http://www.silva.se

Å det första man ser när man klickar på din länk är en 480:a :o

Skämt åsido, den lilla plast-velcro-grejen på 478 är supersmutt att antingen binda fast med buntband, eller använda de medföljande kardborrfästena på hjälmen. 480:an är mycket klumpigare.

Silva 478 vs Silva 480
JLarsson skrev:
> landen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 478 passar bäst på "Långanatten" det kan jag
> > skriva under på!
> >
> > Men står ju på http://www.silva.se
>
>
> Å det första man ser när man klickar på din länk
> är en 480:a :o

Nej men man kommer till Orientering på Silvas hemsida. Sedan får man snällt klcika sig vidare till products sen headlamps ;)

Silva 478 vs Silva 480
landen skrev:
> Nej men man kommer till Orientering på Silvas
> hemsida. Sedan får man snällt klcika sig vidare
> till products sen headlamps ;)

Ja, men det är en kompass och en lampa där man kommer. Och lampan är en 480, eller hur?

Bilagor

• silva.JPG
    silva.JPG
    81.1 KB · Besök: 41
Silva 478 vs Silva 480
JLarsson skrev:

>
> Skämt åsido, den lilla plast-velcro-grejen på 478
> är supersmutt att antingen binda fast med
> buntband, eller använda de medföljande
> kardborrfästena på hjälmen. 480:an är mycket
> klumpigare.
>

Tack, det är sånt här jag vill veta!

Silva 478 vs Silva 480
Köp 480. Inte ens Lennart på Letro tror på 478. Läs svaret som jag fick när jag själv plannerade att köpa 478:

"Hej igen!

478 är fakiskt avsedd för hjälm men den är sämre!
480 är bäst både för löpning, skidåkning samt montainbike!

Kardborrarna håller inte om man kör i skogen så man måste ändå fästa extra skosnören eller plaststripes!

MVH
/Lennart"

Silva 478 vs Silva 480
Måste säga att jag alldrig blivit besviken på min 478 och den är mkt väl använd till både orientering, skidor, mtb och klättring. Den sitter som gjuten på skallen och den har då alldrig lossnat från hjälmen heller. Sitter fast tom i slyskog där det mesta fastnar.
Lennart på Letro yrar. Varför ska man köpa en lampa gjord för löpning och kränga fast den på hjälmen när det finns en lampa avsedd att färst enkelt och smidigt?

Silva 478 vs Silva 480
Såvitt jag vet så har IGGEs 478 lossnat ett antal gånger när jag varit med på några kvällsturer. Han använde kardborrefästen.
Jag kan hålla med om att det är ologiskt att använda en lampa med enbart huvudfäste, på en cykelhjälm. Men det har fungerat mycket bra. Det räcker med två öppningsbara buntband för att sätta fast lampan. Resten av monteringen sköts av den mjuka huvudställningen.
Men valet är fritt. Jag försöker bara förmedla mina erfarenheter som jag fick när jag köpte en 480, för några månader sedan. Har man bara klart för sig att vilka för och nackdelar en viss lampa har, så blir man nog nöjdare vi själva köpet.

Silva 478 vs Silva 480
Jag blev också uppmanad att köpa en 480 istället för 478 när jag sa att den skulle vara till mtb.
Min sitter perfekt så jag är inte besviken. Dessutom var den ett par hundra billigare.
Svaret är väl att båda funkar bra om man sätter fast dem ordentligt.

Silva 478 vs Silva 480
Jag har en 480 som funkar bra vid såväl cykling, rullskidåkning som löpning. För att fixera den på hjälmen drar jag fast den med en skidrem genom två ventilationshål. Snabbt, enkelt och den sitter som berget. Att lyckas fästa en 478 med kardborreband på min hjälm tror jag skulle bli svårare pga ventilationshålens placering.

Silva 478 vs Silva 480
Hjälmfästet med karborre fungerar inte på dagens hjälmar... pga ventilationshål och att ytorna knappast är släta.

Dock går det säkert att få både 478 och 480 att fungera bra, kör själv 480 och kan inte klaga - vanligt melonhuvudfäste och skosnören/öppningsbara bundband är nog det bästa.

Silva 478 vs Silva 480
Eftersom det oftast är kallt när man kör med pannlampa så är det inte så viktigt med ventilationshål. Så jag har satt fastkardborrebanden på en skatepotta. Kardborrefästet är som klippt och skuret för den hjälmen och lampan sitter riktigt bra. Det var lite lurigare med pannlampsfästet på den vanliga hjälmen.

/rikard

Silva 478 vs Silva 480
Jag blev också rekommenderad 480 av Lennart, den sitter hur bra som helst med ett skosnöre.
Kardborrefästet till 478 är nog anpassat efter hur hjälmarna såg ut för ett antal år sedan och riskerar att inte funka så bra på nyare hjälmmodeller.

Silva 478 vs Silva 480
Min 478 har aldrig lossnat från hjälmen. Har suttit där sedan 1997. Ska dock tillägga att det är en äldre Ettohjälm med rejäla fästytor för kardborren som jag använder. Inga buntband, skosnören eller annat.

Har även använt lampan vid löpning några gånger. Sitter bra på huvudet oavsett om jag har mössa eller ej.

Silva 478 vs Silva 480
har precis köpt en 478 och använder det nedre karrborrefästet tillsammans med bandet som man har när man sätter den direkt på skallen - sitter som berget :)

Silva 478 vs Silva 480
Jag har två 478:or. Så bra tycker jag att modellen är :)

Som synes sitter den perfekt på min Limar liksom på min Bell Ghisallo.

Lånar en bild av Johan A från SiR. Växling 0500.
SIR-2005%20(95).JPG

Silva 478 vs Silva 480
Är det 478an som har två lägen på halogenen samt en diod? Jag träffade en kille i skogen igår med en sån och den verkade fin fin framförallt eftersom det nästan alltid blir lite transport sträckor då man inte behöver 20W.

Silva 478 vs Silva 480
Alla verkar vara nöjda med sina lampor! Svårt att peka på att den ena skulle vara en bättre än den andra. Det är ivarjefall intrycket jag får av diskussionen.

Silva 478 vs Silva 480
Kardborrefäste funkar om den är bra utformad, ihop med elastisk rem, har det på min Mila MTB-120 och den sitter på plats tills jag drar lampan hårt i en stor trädgren - då släpper kardborren och lampan är fortfarande hel. Hur gör ni om lampan sitter fast hårt i hjälmen, tappar ni hjälmen då? ;-)

/Leo

Silva 478 vs Silva 480
Leo skrev:
> Hur gör ni om lampan
> sitter fast hårt i hjälmen, tappar ni hjälmen då?
> ;-)

Duckar! ;-)

Tillbaka
Topp