Singelklinga fram till gammal 26" MTB

Herr Thomas

Aktiv medlem
Jag har en gammal 26" MTB som jag numera enbart använder som pendlingshoj vintertid, hojen är permanent riggad med dubbdäck.
Jag använder enbart storklingan fram (42t) och funderar på att plocka bort framväxeln då den aldrig används. Den har för övrigt kärvat igen så den går för stunden inte att använda.
Helst skulle jag vilja ta bort de två mindre klingorna också.
Behöver man byta framdrevet när man kör med singelklinga? Det verkar finnas speciella singelklingor.
Eller kan man ha kvar nuvarande klinga och i stället ha någon form kedjestyrare för att hålla kedjan på plats?

Du kan ha en narrow wide (NW) drev eller använda en kedjestyrare, en billig lösning kan vara att ha din nuvarande framväxel kvar så att den funkar som kedjestyrare

Du kan ha en narrow wide (NW) drev eller använda en kedjestyrare, en billig lösning kan vara att ha din nuvarande framväxel kvar så att den funkar som kedjestyrare

Du kan alltså ta bort växelreglage, holje oxh vajer och lämna själva framväxel (derailleur)

Ville skriva samma. Man kan ställa i "limit"skruvarna så framväxten sitter i rätt position utan att behöva vajern.

Sen en fråga att fundera över är om man vill eller orkar flytta storklingan i mitten (antar att den var ett 3-delat parti) så att man får bättre kedjelinje.

Du kan alltså ta bort växelreglage, holje oxh vajer och lämna själva framväxel (derailleur)
Nja, jag har 42t singelklinga på en hoj, men se till att det finns frigång till kedjestaget med klingan placerad i linjen för dagens mittenklinga. Inte alls säkert att det går fritt.

Sen en fråga att fundera över är om man vill eller orkar flytta storklingan i mitten (antar att den var ett 3-delat parti) så att man får bättre kedjelinje.

Tror inte att kedjelinjen är så dåligt. Största drev hamnar nära 52 mm kedjelinjen, som på Boost. Största drevet bak är troligtvist nära största drevet av en 12-delat kassett på en Boost axel. Vet inte om kedjan klarar att vara tillräckligt skev på största drevet bak. Om inte, och man vill använda den, skulle en 12-delat kedje funka.

Jo jag tänkte sätta storklingan i mitten, jag har redan skaffat korta klingskruvar för ändamålet.
Kedjelinjen blir mindre skev med storklingan i mitten jämfört med idag då den sitter ytterst. Jag använder som sagt var enbart storklingan då framväxeln har kärvat ihop och inte går att använda.

Jag kör med singelklinga på min pendlare som är en gammal 26” mtb. Har ingen n/w-klinga och ingen styrare men jag har flyttat klingan till mittenposition och det har funkat bra i ett par tre år nu.

Testa med det du har nu, funkar det inte så kan du lösa det längs vägen.

Tillbaka
Topp