Jag tycker att 2x10 är rätt kass eftersom det är för stor skillnad mellan framdreven. När man väl måste växla ner till lillklingan så blir det för lätt, så att man samtidigt måste växla en hel del bak också, och detta sker tyvärr i regel när man verkligen inte vill behöva fippla (plötslig, brant och stökig uppförsbacke).
3x10 är ger å andra sidan ett extremt stort spann som är helt onödigt. Så, en fin kompromiss är att bara köra en klinga fram, förutsatt att kassetten har tillräckligt stort spann för det man vill göra med cykeln.
Jag har varit rätt skeptisk till detta för att det kändes fånigt att plocka bort möjligheter, men jag provade och det känns väldigt trevligt faktiskt. Med minimala 30 tänder fram och 11-36-kassett bak på en 26-tummare (med rätt stora däck) kan jag trampa fram i ungefär 30 km/t utan vansinnig kadens, på transportsträckorna, och ändå ha en tillräckligt lätt utväxling till hands för apjobbiga klättringar (jag ÄR svag som fan, i alla fall just nu).
Förhoppningsvis kommer det 10-delade kassetter med större spann inom kort. Jag ser ingen anledning till att betala vansinniga priser för 1x11 om man inte tävlar.
Edit: Inga tendenser till kedjehopp än heller, utan kedjestyrare (med NW-klinga).