Singelklinga, vad är grejen?

Singelklinga, vad är grejen?
Finns många anledningar till singelklinga men i grunden till de flesta är viljan att vara väldigt mycket världscup, dvs de bästa har det och jag vill vara som dom.
 
Singelklinga, vad är grejen?
mankis skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns många anledningar till singelklinga men i
> grunden till de flesta är viljan att vara
> väldigt mycket världscup, dvs de bästa har det
> och jag vill vara som dom.

Nja. Grunden är snarast Keep It Simple Stupid.

Mindre att köra sönder ;)
 
Singelklinga, vad är grejen?
Bättre clearance, färre saker att köra sönder, färre saker att ställa in. Större chans att man har en fungerande drivlina med andra ord.
 
Senast ändrad:
Singelklinga, vad är grejen?
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Bättre clearance, färre saker att köra sönder,
> färre saker att ställa in. Större chans att man
> har en fungerande drivlina med andra ord.

+1
 
Singelklinga, vad är grejen?
Tystare. Mindre skrammel.

Men jag vill hävda att idealet är dubbelkinga fast utan framväxel. Manuellt växlat helt enkelt. Alltså så manuellt att man får olja på fingrarna.
 
Singelklinga, vad är grejen?
-Andy- skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska man växla från 10 till 11 så måste man
> växla ner med bakväxeln efter att man växlar
> upp med framväxeln. Eller hur fungerar dina
> växlar?

De flesta förklaringar har du redan fått. Men du väntar inte med att växla bak innan du växlat fram, du gör det samtidigt. Ett tryck på vänster sida och samtidigt ett på höger sida.
 
Singelklinga, vad är grejen?
Fältprästen skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast framväxeln är det väl sällan några
> problem med?
> Bakväxeln däremot är utsatt både för det ena
> och det andra.

Vem blir först med singel bak och 3x fram?

Finns säkert nånstans på internet redan iofs.. Kanske t.o.m. på happy.
 
Singelklinga, vad är grejen?
mankis skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns många anledningar till singelklinga men i
> grunden till de flesta är viljan att vara
> väldigt mycket världscup, dvs de bästa har det
> och jag vill vara som dom.

Vem vill liksom inte vara som dem?
 
Singelklinga, vad är grejen?
zinkpasta skrev:
-------------------------------------------------------
> Fältprästen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast framväxeln är det väl sällan några
> > problem med?
> > Bakväxeln däremot är utsatt både för det
> ena
> > och det andra.
>
> Vem blir först med singel bak och 3x fram?
>
> Finns säkert nånstans på internet redan iofs..
> Kanske t.o.m. på happy.

Ja varför inte?
Jag har kört single speed på min pendlare några år nu och det är skönt, men en högre växel skulle vara skönt på långa platta rakor. Snart har jag två barn och då blir det väl kärra efter så då behövs en lägre växel också (har en brant och dryg backe hem).
treväxlade bakväxlar har jag aldrig sett, men det är ju enkelt att fixa en bak och tre fram, synd att det ser så muppigt ut.
 
Singelklinga, vad är grejen?
zinkpasta skrev:
-------------------------------------------------------
> Fältprästen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast framväxeln är det väl sällan några
> > problem med?
> > Bakväxeln däremot är utsatt både för det
> ena
> > och det andra.
>
> Vem blir först med singel bak och 3x fram?
>
> Finns säkert nånstans på internet redan iofs..
> Kanske t.o.m. på happy.

Klart man gör det!
Men mest för att bakväxeln på pendlarcykeln gett upp.

Tillbaks on-topic så är en positiv bieffekt av att köra med singelklinga fram är att man kan sätta Reverb-knappen där framväxeln satt och få bättre ergonomi.
 
Singelklinga, vad är grejen?
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------

> Ähh. Det är skönt med tredelat. Transporten
> storkaka. Grus och normalt mitten och snökaos och
> idiobackar lillkaka. Visst fult och tungt, men
> rätt trivsamt. Visst skulle jag klara mig på
> bara mitten, men omfånget är trivsamt och ger en
> fler steg i respektive område och storklingan ger
> bra mycket högre verkningsgrad och
> kedjelivslängd på transportsträckorna.
>
> Välj själv - olika lösningar finns för att
> hör och häpna. Folk har olika preferenser och
> önskemål. Bara att välja det som passar dig
> bäst och köra på!

+1 för tillfället

Problemet är väl som vanligt om det blir någon standard på sakerna. Så länge man kan välja mellan singel till tredelat ser inte jag det som ett problem.

Däremot om att det blir att alla nya ramar går mot singel eller dubbel delat så kan jag se att det blir ett problem för mig. Då jag inte har något emot att ha den lilla vikten som tre delat ger mig över årets alla tolv månader. Men som inte skulle ha större lust att byta mellan olika framdrev/kassetter/kedjor beroende på om det är vinter eller sommar osv. Eller typ av träning stig/grusvägsrace/asfalt m.m.

Sen ja, många växlar överlappar varandra med tre delat samt vissa bör man undvika osv...samma med två delat...

Sen bort med framväxelreglaget för att få plats med reglaget till den sänkbara sadelstolpen eller till bakdämpningen m.m. Renare cockpit kommer det dock inte bli då det bara blir något nytt som man "måste" ha där. Är det inte reglage så är det fästen till lysen eller smartphones/gpser/specifika cykeldatorer/kameror m.m

Det finns nackdelar och fördelar med bägge (alla tre) så, det hänger väl mest på vilken typ av cykling man gör och att tillverkarna lämnar möjligheten till oss att välja fritt?
 
Singelklinga, vad är grejen?
TS här. Synd att jag var otydlig i min första post.

Min fråga gäller inte fördelarna med enkelklinga fram.

Jag undrade varför man inte bara kan ta bort framväxeln och de klingor man inte vill ha? I tråden jag länkade till står det "...när SRAM X7 kommer med enkelklinga".

Alltså: Om jag vill köra 1x10 på min Camber, vad är det som hindrar att jag bara tar bort framväxel och den klinga jag inte vill ha kvar? Finns det något problem som jag inte fattar?
 
Singelklinga, vad är grejen?
Om man inte behöver större spann än vad man får med bara bakväxel så finns ju ingen anledning att släpa på en framväxel och då kan man ha kortare kedja och kortare bakväxel å får mindre kedjeslammer o mindre risk att köra på nåt med bakväxeln.
Fast ja kör med två klingor fram och manuell framväxel precis som Jörgen _a om utifall ja skulle bli trött/ det är uppför länge.

/T
 
Singelklinga, vad är grejen?
setreus skrev:
-------------------------------------------------------
> TS här. Synd att jag var otydlig i min första
> post.
>
> Min fråga gäller inte fördelarna med
> enkelklinga fram.
>
> Jag undrade varför man inte bara kan ta bort
> framväxeln och de klingor man inte vill ha? I
> tråden jag länkade till står det "...när SRAM
> X7 kommer med enkelklinga".
>
> Alltså: Om jag vill köra 1x10 på min Camber,
> vad är det som hindrar att jag bara tar bort
> framväxel och den klinga jag inte vill ha kvar?
> Finns det något problem som jag inte fattar?

Med ett vanligt drev så är risken stor för att kedjan skall hoppa. Löses med en NW-klinga eller en kedjestyrare om man vill vara helt säker på att kedjan håller sig på plats. Glöm inte att korta kedjan. I övrigt skall det funka prima.
 
Singelklinga, vad är grejen?
Egentligen inget.

Förutom att ifall du inte köper ett vevparti/vevlager samt klinga som är gjort för att användas som enkel fram.

Så finns "risken" att du behöver ha kedjestyrare m.m för att det skall fungera. Har med kedjelängd/vinklar på/från vevlager/vevparti att göra. Få det att fungera är inte ett problem, däremot att få det att fungera utan problem kan vara ett problem när man försöker konvertera två/tre delat till enkel. Finns en uppsjö av trådar här om det, sök med google...

Enklast nu är att köpa nytt som är gjort för att användas som enkel. Borde bli billigare med om man säljer det gamla om man inte behöver det?
 
Singelklinga, vad är grejen?
Jag tycker att 2x10 är rätt kass eftersom det är för stor skillnad mellan framdreven. När man väl måste växla ner till lillklingan så blir det för lätt, så att man samtidigt måste växla en hel del bak också, och detta sker tyvärr i regel när man verkligen inte vill behöva fippla (plötslig, brant och stökig uppförsbacke).

3x10 är ger å andra sidan ett extremt stort spann som är helt onödigt. Så, en fin kompromiss är att bara köra en klinga fram, förutsatt att kassetten har tillräckligt stort spann för det man vill göra med cykeln.

Jag har varit rätt skeptisk till detta för att det kändes fånigt att plocka bort möjligheter, men jag provade och det känns väldigt trevligt faktiskt. Med minimala 30 tänder fram och 11-36-kassett bak på en 26-tummare (med rätt stora däck) kan jag trampa fram i ungefär 30 km/t utan vansinnig kadens, på transportsträckorna, och ändå ha en tillräckligt lätt utväxling till hands för apjobbiga klättringar (jag ÄR svag som fan, i alla fall just nu).

Förhoppningsvis kommer det 10-delade kassetter med större spann inom kort. Jag ser ingen anledning till att betala vansinniga priser för 1x11 om man inte tävlar.


Edit: Inga tendenser till kedjehopp än heller, utan kedjestyrare (med NW-klinga).
 
Senast ändrad:
Singelklinga, vad är grejen?
setreus skrev:
-------------------------------------------------------
> TS här. Synd att jag var otydlig i min första
> post.
>
> Min fråga gäller inte fördelarna med
> enkelklinga fram.
>
> Jag undrade varför man inte bara kan ta bort
> framväxeln och de klingor man inte vill ha? I
> tråden jag länkade till står det "...när SRAM
> X7 kommer med enkelklinga".
>
> Alltså: Om jag vill köra 1x10 på min Camber,
> vad är det som hindrar att jag bara tar bort
> framväxel och den klinga jag inte vill ha kvar?
> Finns det något problem som jag inte fattar?

Artikeln skrevs ju innan alla tredjepartstillverkare av "wide-narrow" släppt sina produkter. Förra sommaren fanns, mig veterligen, bara SRAM X01 att tillgå. Nog hade jag som ramtillverkare velat ha fler, och framförallt billigare, alternativ på framklingor innan jag vågade basera hela min ramkonstruktion på 1x10.

Notera att jag på inget sätt för oxr's talan vad det gäller hans formulering :)

Och för att besvara din sista fråga: Nej det finns inget problem med att köra 1x10 på din cykel. Särskilt inte nu när det finns en uppsjö av wide-narrowklingor att välja på.
 
Singelklinga, vad är grejen?
Miracle skrev:
-----------------------------------------------------
> Sedan är det är ju ett antal växlar man bör
> undvika eftersom kedjan blir snedbelastad.
> Här har jag dragit ett streck över de jag tror
> är problematiska.
>
> Här är en korrigerad tabell:
>
> Allt det här slipper man bekymra sig om med
> singelklinga fram! :)

Ser att du har strukit inte mindre än fyra av bakväxlarna när du kör på mittenklingan fram. Mittenklingan borde väl ge samma kedjelinje som en enkelklinga? Och jag antar att man kan köra tiodelad kassett med enkelklinga?
 
Singelklinga, vad är grejen?
Strykningarna var faktiskt lite konstiga...
Annars bekräftade bilden att det är onödigt med mer än 1xNånting för mig, men det visste jag ju redan :-)

Det är snyggt och tyst med NW.
 
Singelklinga, vad är grejen?
Skogsgubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser att du har strukit inte mindre än fyra av
> bakväxlarna när du kör på mittenklingan fram.
> Mittenklingan borde väl ge samma kedjelinje som
> en enkelklinga? Och jag antar att man kan köra
> tiodelad kassett med enkelklinga?

Jo, jag hade förmodligen en illustration från nån manual på näthinnan när jag strök. Det var ju nåt jag slängde ihop lite snabbt. :)
I praktiken så använder jag nog hela kassetten ibland när jag är på mittenklingan fram.


Frid!
 
Singelklinga, vad är grejen?
setreus skrev:
-------------------------------------------------------
> TS här. Synd att jag var otydlig i min första
> post.
>
> Min fråga gäller inte fördelarna med
> enkelklinga fram.
>
> Jag undrade varför man inte bara kan ta bort
> framväxeln och de klingor man inte vill ha? I
> tråden jag länkade till står det "...när SRAM
> X7 kommer med enkelklinga".

Det var en fundering från artikelförfattaren om varför spech inte valt att utnyttja de möjliga fördelarna med singelklinga fullt ut genom att bygga en ram som är optimerad för singelklinga. Dvs med superkorta kedjestag som bara funkar med singel. (Som vissa andra gjort)
Det blir billigare för spech om dom kan använda samma ram på om enklare modellerna med x9/x7.

> Alltså: Om jag vill köra 1x10 på min Camber,
> vad är det som hindrar att jag bara tar bort
> framväxel och den klinga jag inte vill ha kvar?
> Finns det något problem som jag inte fattar?

Nej.
 
Singelklinga, vad är grejen?
setreus skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag antar att man sätter NW där stora klingan
> sitter nu. Blir det då problem med kedjelinjen
> till de lättaste växlarna?

a) Stora på tvådelat. Mellan på tredelat.

b) Inte vad jag har noterat.
 
Singelklinga, vad är grejen?
För den som inte bara kör grusvägar utan även stöter på lera så är det lätt att framväxeln helt lägger av, gärna på lilla klingan. Det har hänt mig med tre olika cyklar på Bockstensturen.
Bakväxeln är inte alls lika känslig för detta utan brukar fungera.
 
Singelklinga, vad är grejen?
setreus skrev:
-------------------------------------------------------
> Den här kanske kan vara ett alternativ
> http://www.ebay.com/itm/General-Lee-11-40-Cassette
> -Rear-Sprockets-Kit-SHIMANO-Sram-XX1-Alternative-/
> 271406340495?pt=US_Cassettes_Freewheels_Cogs&hash=
> item3f3114198f
> 11-40

Kanske, men fortfarande apdyrt för bara moddad kassett med kass spridning på utväxlingarna. Jag menar, en vanlig 11-36-kassett kostar ju typ en fjärdedel så mycket. Varför dessa rövarpriser och varför gör ingen en ORDENTLIG kassett från scratch?

Edit: Titankassetten ser ju i alla fall ut att ha linjär spridning mellan utväxlingarna.
 
Senast ändrad:
Singelklinga, vad är grejen?
kave skrev:
-------------------------------------------------------
> För den som inte bara kör grusvägar utan även
> stöter på lera så är det lätt att framväxeln
> helt lägger av, gärna på lilla klingan. Det har
> hänt mig med tre olika cyklar på
> Bockstensturen.
> Bakväxeln är inte alls lika känslig för detta
> utan brukar fungera.


Min framväxel la av en gång när jag körde grusväg, just pga grus i växelns rörelsemekanik, så det krävs inte alltid lera för det.
 
Tillbaka
Topp