Singelspeed till Duo

LarsM

Aktiv medlem
Singelspeed till Duo
Vill ha en växel till för att kunna köra lite fortare på väg till och från skogen, och ta mig till stigar längre bort.
Har hjul med flip-flop nav, men vänjer mig inte vid fixedsidan (på väg att gå illa några gånger när jag slutar trampan men cykeln gör det inte...).
Någon som testat White Industries DOS? Två klingor är ju vad jag vill ha, men har de inte för lite skillnad i antal tänder?
Kör med 32/18 nu men 32/16 är inte så stor skillnad.
Hur gör ni andra?

Senast ändrad:
Singelspeed till Duo
Jag har kört dubbelklinga förr. Tror det finns nån bild här på happy. Jag kör 32/18 normalt och monterade typ 38/14 brevid. Stannade och växlade. Kedjelängde var den samma.

Stalle

Singelspeed till Duo
Ok, två drev fram och två klingor bak.
Skall summan av tänder vara samma, exempelvis 32+18 respektive 36+14, eller tänker jag fel?
DUO med 18/16 -då får jag kanske ha 32/36 eller 38 fram.

Singelspeed till Duo
Jag körde med 32/18 och 34/16 under några år. Summan av tänderna var samma så skillnaden i kedjespänning var liten, men skillnaden i utväxling var lite för låg. Finns bild i den här gamla tråden:

Singelspeed till Duo
Har en gång i tiden kört med bara framväxel och kedjespännare på racer, tyckte det funkade rätt bra. Oklart om det funkar lika bra i skogen.

Singelspeed till Duo
Ja kommer inte ihåg hur jag räknade ut. Körde förmodligen med SS-spännare eftersom den hojjen inte hade trackends eller liknande.

Tycker att utväxlingen blev duglig. Transport på ett par mil funkade och sen gick det bra att köra i skogen.

Stalle

Singelspeed till Duo
Bikemonger har White Industries frihjul med 16/19. Kombinerar jag det med 32/36 fram så blir det nästan som nuvarande stigcykel med 32/18 och cykla och handla cykeln med 36/16. Det blir lite lättare i skogen (skönt) och ok för transport till och från.
Har horisontella dropouts så jag tänker att skillnaden på 1 kugge löser jag genom att flytta hjulet. På väg bara fastskruvat hjul, i skogen med chain-tug.
Det borde väl funka?

Tillbaka
Topp