Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Eftersom jag ändå måste byta hela drivpaketet på min gamla parkpre, är jag lite sugen att bygga om den till enpetare (singelspeed).
Var finns vettiga prylar till vettiga priser??
Var finns bra info om hur man bygger om hojen??
Plocka bort stora och lilla kransen fram. Kolla hur många tänder mellanklingan har och dela med två. Det är antalet tänder du ska/bör ha bak. Nån tand extra eller mindre gör inget... Ta bort växlar och ersätt bakväxel med en Surly Singulator eller liknande. Lägg kedjan på en passande utväxling bak, och korta kedjan så att den sträcks (det är här som Singulatorn kommer in). Cykla!
Om du inte vill köra med en hel kassett bak så plocka isär en kassett och placera det drevet du ska använda så att du får en bra kedjelinje. Använd antingen gamla kassettdistanser eller PVC-rör (storleken som är till avlopp för handfat etc är lagom t.ex.) tillsågade i lagom korta bitar. Finns även kit att köpa från Surly t.ex.
Utväxlingen beror på vad du ska köra för något. Ska du köra i skogen är 1:2 en bra början, kör du på vägen vill du antagligen ha lite högre utväxling.
Med lite flyt behöver du ingen kedjespännare. Klart snyggast utan. :)
måste bara inflika att du bör inhanldla ett shimano DX-bakdrev från bärjan avsett för BMX, men passar utmärkt på an vanlig kassettbody. DX-drevet har mycket djupare tänder än de drev som sitter på en ordinär kassett.
Jonas: Jag vet att jag hoppade över lite, men jag gjorde det så lätt som möjligt för guzzer... Du vet hur man SKA göra, det har du ju själv sett/testat! =P
det är en Surly Singulator som jag köpt på cykelcity. De slutade ta in surly ett tag, men jag tror att de börjat igen. Hur som helst så kostade den runt 500:-
Inte en chans att jag skulle bygga en SS med en kedjesträckare. Det är ju just den raka linjen mellan undersidan av fram- å bakdrev som är den estetiska kvintessensen med en snigelspeed. Det bara MÅSTE gå att kombinera storlekar på fram- å bakdrev så att man slipper kedjesträckare. Det är viktigare än att utväxlingen blir helt optimal!
Det här påminner om reportaget Kamera:Trampa som gick på SVT för ett tag sen. Som handlade om intressanta personligheter som jobbade som cykelbud i NY. När får vi se den första som kör 'fixie' i skogen???
Läckert! Med växelnav kan man ju slänga på en rejält maffig kedja och drev som inte slits så mycket. Synd att Rohloff är så äckligt dyra. Hade varit kul att testa annars.
Är det inte fotbroms på Nexus-naven? Kanske inte så kul om man kör i skogen och vill kunna trampa bakåt för att anpassa pedalerna över stenar och sådär. Men på pendelhojen hade det varit perfa!
stiligt! men det ser ut som att den har sånnadär mongo-växlar där man vrider på handtaget... :/ ...undra vem som uppfann den skiten - borde va straffbart!!
Eller, kanske inte, men har du testat gripshift mer än i affären nån gång?
När jag köpte sram-växlar till hojen var det för att slippa det problemet shimanobakväxel drar med sig på FSR-hojar (den slår i baklänkaget vilket sram inte gör eftersom den inte kan röra sig åt det hållet). Då fanns bara vridreglage så jag testade. Lite ovant i början men enbart en vanesak.
Stor fördel gripshift: Du kan växla hur många växlar du vill i taget åt båda hållen och framreglaget har 9 lägen vilket innebär att du kan justera litegrann om kedjan ligger emot.
Enda nackdelen jag har märkt: Svårt att bromsa och växla samtidigt. Går med lite övning!
Sen är det ju snyggt också, inte massa skit under styret :-p Och till och med de billigare reglagen är lättare än XTR-reglagen om man är sån. :)
jonas: sorry. Nej, egentligen har jag väl inte gett gripshiftsen större chans än att jag testat i affärn och provkört polarns. Sen är man väl invand och blixtsnabb med tumme-pekfinger-borms kombinationen oxå. Jag kan tänka mej att det krävs en avancerad hjärna och mycket träning för att kunna växla ner och bromsa samtidigt!! Just nu hoppas jag mina XT -03 håller länge så jag slipper skaffa de där växla-bromsa-samtidigt reglagen, för de verkar bli standard i framtiden (eller?)
Såg också "Kamera:trampa" och blev mycket besviken. Inte på programmet som sådant utan på själva bud-rörelsen i New York. Det var ju inte riktigt som hemma i trygga Sverige. En kille som budade enbart för att det var det enda jobbet han kunde ha, mellan sina turer på kåken. Behöver jag tillägga att killen gick på droger och var hemlös, bodde hos en kompis nere i tunnelbanesystemet. En kille var enbent och mellan varje levererat bud spännde han fast kryckorna på ramen. Nästa orginal kille budade för att nå ut med sin budskap om kristus, han hade en orange barnflagga på cykeln. Dessutom var det allt för mycket Amerikans mentalitet för att jag skulle stå ut. Är det verkligen nödvändigt att i varannan mening berätta hur duktig man är på allt???
Märks det att jag jobbar helg och är sur och bitter? ;-)
Frihjul på nexus.
På min vardags cykel med Nexus har jag plockat bort broms expandern i navet och det verkar funka fint. Rullar sämre än mitt rohloff nav.
Rohloff är dyra, men lite underhåll. Byt olja två ggr år sen är det bara att åka. Brummar lite på de lägre växlarna 1-7 de övre är tysta 8-14. Rullar inte lika bra som ett rent utanpåliggande. Lite oskönt växelreglage men det går ruggigt snabbt att byta växel (alla eller en).
Bromsen måste väl gå att koppla bort på något sätt? Dessutom undrar jag om det in finns Nexusnav utan fotbroms. Har sett Nexusväxlade cyklar med v-broms fram och bak, och det verkar ju underligt att köra med dubbla bromssystem bak.
Funderar också över hållbarheten, men det vore ju bra om någon provade så man kunde sluta fundera. Jag gissar att frågan ställts rätt många gånger. Kanske Sheldon Brown har någon synpunkt?
Primat menar du... den färgen brukar väl alla projekt ha i början. Klart hotrodmässigt! Komplettera med lite döskallar, flammor, tärningar och 8-balls.
Nexusnaven finns i tre modeller när det gäller broms:
Fotbroms (coaster brake)
Rullbroms (med/utan sån här kylgrej som nästan ser ut som en bromsskiva med lite fantasi)
Obromsat (för fälgbroms)
jag frågade på singletrack för något år sedan och där var nån som testat och tyckte att det inte höll. Å andra sidan var det ytterligare nån som testat och tyckte att det funkade superbra.
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Hmm.. Trådarekologi.. Redan för två år sen så
> spårade trådarna ut åt helt oväntat håll.. Från SS
> till Rohloff till Gripshi(f)t vidare till Nexus..
>
> __________________________________
Hm, är det inte lite väl mycket "Muerto" över ditt arkeologiserande;)
danne skrev:
-------------------------------------------------------
> måste bara inflika att du bör inhanldla ett
> shimano DX-bakdrev från bärjan avsett för BMX, men
> passar utmärkt på an vanlig kassettbody.
Var hittar jag en sådan där DX-drev???
eller något annat drev som passar på shimano body.
/B