Singelspeedfunderingar.

kaipartai

Ny medlem
Singelspeedfunderingar.
Har suttit och läst på diverse mtb- siter, det finns de som menar att man inte blir långsammare utan växlar, (svårt att tänka sej att det inte skulle gå långsammare på långloppens grusvägar iofs!), är iaf lite sugen på att testa! Har funderat på att singulera bud/vinterhojen, problemet är att jag cyklar med den till jobbet på sjukan också, och då blir det ganska mycket landsväg! Men det vore ju rätt fräsigt att köra singlespeed på tävlingshojen också, allt eller inget liksom!
Nackdelarna skulle då vara att det är trist när man måste cykla på väg, och att man kanske blir ännu långsammare på långloppen, men vad skulle man vinna? Lättare cyklar, mindre mek kan jag inte säga då jag sällan har problem med växlarna. Man tappar tydligen mindre effekt i drivlinan utan växlar, och det ska vara en skön känsla, mer då? Skönt att inte följa strömmen, vara lite alternativ! Ja, det passar väl mej rätt bra, ja, jag vet inte vad jag vill egentligen, men det är nåt som lockar med singlespeed,(innan jag har testa iaf!). Det kanska bara är en nattlig fundering!
Någon som har lite åsikter?

Singelspeedfunderingar.
Bara för att det går att göra? Man kan behålla sina flådiga XTR-nav och vevar, och ändå återfalla till barndomens enpetare! Det enda man önskade var ju bakåttrampet.. Kioskracer utan bockstyre.

Visst ja! Du får möjligheten att betala extra, för en kasset utan flertalet drev, samt för en kapad bakväxel.. Det är lyx!

Singelspeedfunderingar.
jonzén skrev:
-------------------------------------------------------
> man blir långsammare med singlespeed.

men snyggare...

Singelspeedfunderingar.
kaipartai skrev:
> Skönt att inte följa strömmen, vara lite alternativ!

Om du är trendkänslig så är singlespeed helt rätt, men speciellt alternativt är det knappast.

Personligen tycker jag det verkar onödigt jobbigt att köra singlespeed på tävling, jag föredrar att välja växel beroende på stigen jag har framför mig och vilken fart jag håller än att göra det valet hemma och låta denna valda utväxlingen begränsa mig. På träning och sociala MTB-rundor är det kanske inga problem, men på tävling skulle i alla fall jag bli mest frustrerad.

Singelspeedfunderingar.
Det är roligt med omväxling, det är roligt med utmaningar. Men jag har svårt att tänka mig att man kan generalisera och säga att alla blir snabbare.

Jag blir nog lite snabbare i skogen generellt sett. Det beror dock på att jag inte mosar på så mycket det går när jag kör växlat, med singlespeed tvingas jag anpassa mig till rådande utväxling.

Singelspeedfunderingar.
I teknisk terräng cyklar de flesta fortare med SS, man är helt enkelt tvungen att hålla kadensen uppe för att orka. På transportsträckor är de flesta långsammare med SS.

SS innebär att man alltid har fel växel.

Men det ger för mig tydligare flow på stigen, mindre som distraherar. Tystare cykel (inget kedjeskrammel, mindre surr genom dreven).

Singelspeedfunderingar.
Varför?

För att pumpen ska gå på max i uppförsbackarna.
För att du ska bli förvånad hur bra tider du kan göra med 1 växel och stel gaffel.
För att du ska vara livrädd i utförsbackarna med samma stela gaffel.
För att cykeln håller i dom stökigaste partierna fast du inte tror det.
För att du alltid retar någon som du kör om.
För att du ska bli j-ligt trött.
För att du vill åka med ett leende på läpparna.

Singelspeedfunderingar.
kaipartai skrev:
> ganska mycket landsväg!

Då är det rätt kass med SS, om den även ska fungera i tung skog med branta klättringar. SS blir ju ganska dedikerad till en sak. Man växlar hemma, som Fredrik skrev.

> ännu långsammare på långloppen

Förmodligen. Sist jag körde MTB-långlopp började det med två mil klungkörning på landsväg i maxfart. Därefter grus och blöt gräsmatta... En helt annan sport än jag ägnar mig åt i Hellas.

> vad skulle man vinna? Lättare cyklar, mindre mek kan jag inte säga

Lite lättare ja. Lite mindre mecka. Man får mecka SS också, men annat meck.

> känsla, mer då

Det är en fin vinst att alltid ha samma utväxling när det är svår terräng. Man vet var man har grejorna och fokuserar på att sikta och trampa. Men så ser ju inte all cykling ut.

> vara lite alternativ!

Inte så indie 2009. Men intressantare än off-the-shelf-XC-race-hardtails från Tyskland helt klart!

Singelspeedfunderingar.
Tack för input, tävlingscykeln får även fortsättningsvis gå med växlar, får se hur jag gör med den andra, det är väl snart dags för ny drivlina på den. Var väl lite filosofisk inatt, lätt att tänka för mycket när man är trött!:=)

Singelspeedfunderingar.
kaipartai skrev:
> Tack för input, tävlingscykeln får även
> fortsättningsvis gå med växlar, får se hur jag
> gör med den andra, det är väl snart dags för
> ny drivlina på den. Var väl lite filosofisk
> inatt, lätt att tänka för mycket när man är
> trött!:=)

Det är nog ganska få som testat och som ångrar det. Olika cyklar är helt enkelt roliga cyklar.

Singelspeedfunderingar.
Jag har gjort ett test som Tour tyvärr inte publicerat. Det visar att SS är 11,84% långsammare.

Utrusting som användes för testet

Cyklar
För testet använde jag en helstel Inbred SS och heldämpad 27 växlad Giant VT1, humöret bestämde val av cykel vilket måste klassas som mycket slumpmässigt.

Spår
NICK spåret, underlaget skiftade med vår/sommar/höst.

Tidtagarutrusting
Suunto Observer och bristande budget medförde att penna och papper saknades vilket gjorde att jag avrundade till hela minuter vilket är lättare att komma ihåg.

Observationer
1. SS: 45 minuter (inkl ett litet stopp då jag hjälpte en cyklist vars styrlager glappade)
2. Växlat: 41 min.
3. SS: 40 min
4. Växlat: 35 min

Resultat
(45+40-41-35)/(41+35)=11,84%

Så var det bevisat ;-)

/Thomas

Singelspeedfunderingar.
Ja, budget och enkelhet, jag har bara två hojar, men singelspeedfunderingen bottnar väl i min "less is more" attityd, som är svår att upprätthålla i dagens samhälle!:=)

Singelspeedfunderingar.
Är du sugen på att testa så är det argument nog. SS eller växlar låter sig inte rationaliseras. Testa så vet du vad du själv tycker.

Singelspeedfunderingar.
Dudster skrev:
> Jag har gjort ett test som Tour tyvärr inte
> publicerat. Det visar att SS är 11,84%
> långsammare.
>
> Utrusting som användes för testet
>
> Cyklar
> För testet använde jag en helstel Inbred SS och
> heldämpad 27 växlad Giant VT1, humöret
> bestämde val av cykel vilket måste klassas som
> mycket slumpmässigt.
>
> Spår
> NICK spåret, underlaget skiftade med
> vår/sommar/höst.
>
> Tidtagarutrusting
> Suunto Observer och bristande budget medförde att
> penna och papper saknades vilket gjorde att jag
> avrundade till hela minuter vilket är lättare
> att komma ihåg.
>
> Observationer
> 1. SS: 45 minuter (inkl ett litet stopp då jag
> hjälpte en cyklist vars styrlager glappade)
> 2. Växlat: 41 min.
> 3. SS: 40 min
> 4. Växlat: 35 min
>
> Resultat
> (45+40-41-35)/(41+35)=11,84%
>
> Så var det bevisat ;-)
>
> /Thomas

Så alla SS åkar kan alltså från och med idag räkna bort detta i ren tid på kommande happyturer?

Singelspeedfunderingar.
Testa så ser du om det kan vara något, det är relativt billigt.
På långlopp tappar man nog mest på att inte ha de högre växlarna för de snabba delar av banan. I backa blir också tekninken lite annorlundan med mycket fart in i backen och sedan långsammare längst upp jmf med en växlad cyklist. Det kan ställa till det lite om man ligger på led i skogen...

/Thomas

Singelspeedfunderingar.
kaipartai skrev:
> Hmm, vill jag testa ss behöver jag nog en till
> cykel, inte bra!;-)

Vill du testa kan du kanske bara avhålla dig från att växla?

Singelspeedfunderingar.
rising skrev:
> kaipartai skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm, vill jag testa ss behöver jag nog en till
> > cykel, inte bra!;-)
>
> Vill du testa kan du kanske bara avhålla dig
> från att växla?

Tyvärr är det inte så enkelt...:) Växlar och den längre kedjan känns i pedalerna.

Singelspeedfunderingar.
Just Nickspråret har ju några obcena uppförsbackar, där måste man väl vara urstark för att vara snabb med singelspeed. Men på Fornstigen tex och andra lite lagom kuperade slingor kan skillnaden vara mindre, fast man får slita mer med enväxlat. Sant att det blir mindre slökörande med enväxlat, man tar mer fart före backarna för att komma upp.. Har man mormorsklingan är det bekvämt att snigla sig upp sittandes i sadeln..

Singelspeedfunderingar.
Rippa skrev:
> Är du sugen på att testa så är det argument
> nog. SS eller växlar låter sig inte
> rationaliseras. Testa så vet du vad du själv
> tycker.

+1

Singelspeedfunderingar.
Det blir SS på den gamla Bianchin, den har ju redan stel gaffel, känns ju konsekvent o bra! Brukar ju dra en sväng över Lida på väg till nattjobbet på Huddinge sjukhus, då är det bara hemvägen på morgonen som blir tråkig vägcykling, spelar inte så stor roll då det ändå är en plåga att cykla då man är så trött!

Singelspeedfunderingar.
Jaha, hittade denna tråd när jag sökte annat, men det blev en SS av min helstela Bianchi, har inte ångrat en sekund! I skogen är det ju helt suveränt med SS, man blir bra mycket starkare uppför också! Har kört mest på singlespeeden senaste tiden, underbar känsla som TrpplX sammanfattade mycket bra!

Tillbaka
Topp