Single speed för vinterpendling/lättare terräng

Som rubriken lyder så söker jag tips på en single speed cykel för pendling till jobbet vintertid, samt även för lättare terräng/stig under snöfria månader. Då jag bor i norra delen av landet så behöver den kunna hantera stora snömängder. Breda däck är ett stort plus alltså. Jag har testat en Kona Unit som är en perfekt cykel på många sätt, men med nackdelen att den är för lättrampad för stadscykling för min del.

Är det för mycket begärt för en single speed? Vill inte ha växlar under vintern för att hålla det så underhållsfritt som möjligt. Alla tips mottages tacksamt!

den är för lättrampad
Då är det bara att montera ett mindre bakdrev eller ett större framdrev, vips är problemet löst. Det är saken med enkelväxlade cyklar: att hitta rätt utväxling så att den duger i 90% gånger. Jag skulle inte önska mig att avskeda en Kona Unit bara att jag inte orkat konfigurera den på rätt sätt.

Alternativet är att ha kakan och äta den. Shimano Nexus och Alfine gömmer växlar inuti navet.

Då är det bara att montera ett mindre bakdrev eller ett större framdrev, vips är problemet löst. Det är saken med enkelväxlade cyklar: att hitta rätt utväxling så att den duger i 90% gånger. Jag skulle inte önska mig att avskeda en Kona Unit bara att jag inte orkat konfigurera den på rätt sätt.

Alternativet är att ha kakan och äta den. Shimano Nexus och Alfine gömmer växlar inuti navet.
Tack för svaret! Är en amatör på cykelfronten. Hur hittar jag lättast ett framdrev som passar just den cykeln? Samt hur vet jag hur lång kedja jag behöver? Jag antar att jag räknar antalet kuggar på båda dreven? Ursäkta mina amatörmässiga frågor. Känn er fria att håna mig hur mycket ni vill. ;)

Hur hittar jag lättast ett framdrev som passar just den cykeln?
Det beror på hur framklingan monteras på vevpartiet. Det kan antingen vara 4- eller 5 bultar som håller den (och då behöver du veta/mäta bult-cirkel-diameter, BCD) eller någon av "direct mount" varianter: Cinch, SRAM (3- eller 8-bultar), Shimano och så vidare. Svårt att veta vad du har utan att ha sett på cykeln eller ha läst igenom tillverkarinformation.

När du har redat ut vilken typ (XYZ) för framklingan du har och hur många kuggar (N) den har, googlar du sedan "köp framklinga XYZ med N+2 kuggar". Byt ut N+2 med ännu högre antal kuggar om du vill det.

Samt hur vet jag hur lång kedja jag behöver?
Byter du drevet ut med ett annat med +2 kuggar behöver du oftast lägga till +2 (halv)länkar till kedjan. Det är kanske lite svårare än så, strikt matematiskt/geometriskt sett, men i praktiken fungerar metoden hyfsat bra på singlespeed-cyklar med dropouts som är utformade för singlespeed-ändamålet; du flyttar bara bakhjulet någon mm för att spänna den nya kedjan.

Du kan även återanvända den nuvarande kedjan om den fortfarande är i gott skick genom att lägga till en extra mästerlänk och en vanlig halvlänk. Det må kanske se fånigt ut men din Kona kommer inte fördöma dig för detta, och jag hade gjort samma sak ett antal gånger när jag behövde lite längre kedja.

Annars finns det massa information online på "hur mäter man rätt kedjelängd?" från Park Tool och andra.

Känn er fria att håna mig hur mycket ni vill.
Det gör vi inte här; det är ju Sveriges trevligaste cykelforum!

Det beror på hur framklingan monteras på vevpartiet. Det kan antingen vara 4- eller 5 bultar som håller den (och då behöver du veta/mäta bult-cirkel-diameter, BCD) eller någon av "direct mount" varianter: Cinch, SRAM (3- eller 8-bultar), Shimano och så vidare. Svårt att veta vad du har utan att ha sett på cykeln eller ha läst igenom tillverkarinformation.

När du har redat ut vilken typ (XYZ) för framklingan du har och hur många kuggar (N) den har, googlar du sedan "köp framklinga XYZ med N+2 kuggar". Byt ut N+2 med ännu högre antal kuggar om du vill det.

Byter du drevet ut med ett annat med +2 kuggar behöver du oftast lägga till +2 (halv)länkar till kedjan. Det är kanske lite svårare än så, strikt matematiskt/geometriskt sett, men i praktiken fungerar metoden hyfsat bra på singlespeed-cyklar med dropouts som är utformade för singlespeed-ändamålet; du flyttar bara bakhjulet någon mm för att spänna den nya kedjan.

Du kan även återanvända den nuvarande kedjan om den fortfarande är i gott skick genom att lägga till en extra mästerlänk och en vanlig halvlänk. Det må kanske se fånigt ut men din Kona kommer inte fördöma dig för detta, och jag hade gjort samma sak ett antal gånger när jag behövde lite längre kedja.

Annars finns det massa information online på "hur mäter man rätt kedjelängd?" från Park Tool och andra.

Det gör vi inte här; det är ju Sveriges trevligaste cykelforum!
Tusen tack för hjälpen, otroligt bra info! Ska börja forska i det här med detsamma.

Hur hittar jag lättast ett framdrev som passar just den cykeln?

Jag ser att Kona Units senaste modell använder något som heter "FSA Comet Modular" för vevparti. Framklingan är definitivt av direct mount-typ, men vilken undertyp (d.v.s. om den är kompatibel med Shimano-mönstret eller har sitt unika mönster) kan jag inte säga. Det finns dock FSA-tillverkade kompatibla framklingor med kuggtalen mellan 32 och 40.

Äldre Unit-modeller har tydligen annorlunda vevpartier och olika monteringssystem. Du måste ta reda på vilken exakt typ din cykel har.

Jag skulle primärt laborera med drevet bak - enklare och billigare. Reverse components är bra och kostar under hundringen. 1 tand bak motsvarar ungefär tre fram (beroende på var i spannet man befinner sig).

Unit har 32-18 original, redan på 32-15 börjar du närma dig en acceptabel marschfart i stadsmiljö.

Ska man ha den till vinterbruk norröver i landet tenderar väl snön att minska snittfarten en aning. Så optimal utväxling på sommaren != optimal utväxling på vintern. Kanske.

Jag skulle primärt laborera med drevet bak - enklare och billigare. Reverse components är bra och kostar under hundringen. 1 tand bak motsvarar ungefär tre fram (beroende på var i spannet man befinner sig).

Unit har 32-18 original, redan på 32-15 börjar du närma dig en acceptabel marschfart i stadsmiljö.
Håller med det för det mesta. I min uppfattning kommer dock ett mindre bakdrev att slitas snabbare eftersom belastningen distribueras mellan färre kuggar.

Kedjelängden behöver sannolikt justeras i vilket fall oavsett vilket drev man byter.

Ska man ha den till vinterbruk norröver i landet tenderar väl snön att minska snittfarten en aning. Så optimal utväxling på sommaren != optimal utväxling på vintern. Kanske.
Samma tanke gäller skillnaden mellan stig/stad. På min SS for stadsmiljö har jag numera 46/18. Tidigare hade jag 48/16 men det var för brutalt i vintrar.

Hade jag använt samma cykel i skogen skulle jag ha föredragit någonting runt 36/18 för utväxlingen.

Håller med det för det mesta. I min uppfattning kommer dock ett mindre bakdrev att slitas snabbare eftersom belastningen distribueras mellan färre kuggar.

Kedjelängden behöver sannolikt justeras i vilket fall oavsett vilket drev man byter.

Stämmer. Men att börja med att gå ner i storlek på bakdrevet är enklast och billigast.

Finns det tillgång till en gammal kassett som går att ta isär så funkar det även att plocka drev därifrån för att laborera lite med olika utväxlingar innan det köps ett dedikerat singel-speed drev/fram-klinga.
En kedjebrytare kan dock behövas för att korta ner kedjan + en kassettavdragare för att lossa på låsringen som håller fast bakdrevet.

//j

Senast ändrad:
Finns det tillgång till en gammal kassett som går att ta isär så funkar det även att plocka drev därifrån för att laborera lite med olika utväxlingar innan det köps ett dedikerat singel-speed drev/fram-klinga.
Det är precis anledningen varför jag förvarar en gammal 11-36 kassett i reservlådan! Den består av lösa drev med bra urval mellan 11 och 20 kuggar att experimentera vid behov.

Är det för mycket begärt för en single speed? Vill inte ha växlar under vintern för att hålla det så underhållsfritt som möjligt. Alla tips mottages tacksamt!
Det är iaf mycket begärt av EN utväxling. Det är ju väldigt varierande underlag i Norrland på vintern. Allt ifrån hårt packad snö (och spårig is) till oplogad snökanonsväg. Jag har haft nån ss där jag haft kvar kassetten och låst bakväxeln på utvalt drev. Det är ju en ful-ss, men även ett bra sätt att ta reda på vilken utväxling man föredrar (kan stå ut med). Hittar du en bra växel är det ju bara att skifta till ett fetare singeldrev och grövre kedja.

Jag har haft nån ss där jag haft kvar kassetten och låst bakväxeln på utvalt drev.

Men man bör väl inte konvertera sin fabriksinställd SS-cykel till en ful-SS cykel bara för att ta reda på vilken utväxling är bäst? Dessutom är svaret redan känt: ingen SS-utväxling är bäst, man befinner sig i fel växel 90% av tiden. Så slutar man tänka på det och cyklar bara vidare.

Som rubriken lyder så söker jag tips på en single speed cykel för pendling till jobbet vintertid, samt även för lättare terräng/stig under snöfria månader. Då jag bor i norra delen av landet så behöver den kunna hantera stora snömängder. Breda däck är ett stort plus alltså. Jag har testat en Kona Unit som är en perfekt cykel på många sätt, men med nackdelen att den är för lättrampad för stadscykling för min del.

enväxlat lirar dåligt med det kraftigt ökade rullmotståndet i oplogad snö. ska du ha så låg växel att du tar dig fran genom snövallar är det inte vidare kul fart framåt sedan när snöplogen hunnit ut.

så försök få till åtmninstone två växlar. schlumpf speed drive är en trevlig stealthig lösning.

Men man bör väl inte konvertera sin fabriksinställd SS-cykel till en ful-SS cykel bara för att ta reda på vilken utväxling är bäst? Dessutom är svaret redan känt: ingen SS-utväxling är bäst, man befinner sig i fel växel 90% av tiden. Så slutar man tänka på det och cyklar bara vidare.
Jag fick intrycket att ts TESTAT en Unit (utan att ha en egen). Jag antar såklart (måhända felaktigt) att alla i hela Sverige har minst en växlad cykel som man kan experimentera med.

Jag har cyklat grov grus/traktorstig med en (fulkonverterad) landsvägs-ss, med slicks. Utväxlingen var mer åt asfalthållet, om man säger så. Krångligt, men görbart (det gick, men knappt). En norrländsk vinter är betydligt svårare än så. Det är inte bara att sluta tänka och cykla (när det knappt går att cykla, med växlar).

Det är inte bara att sluta tänka och cykla (när det knappt går att cykla, med växlar).

Ja, och varje singlespeed cykel har egentligen tre växlar: sittande, stående och gående! Alltså, ibland behöver man kliva av och gå en stund. Jag har gjort det på cyklar med 25 mm däck, med 2.4 tums däck, med 3 tums däck och till och med 4.8 tums däck. Such is the life of an adventurer.

Eller, som Pfaff har i signaturen: "I've never met a climb I couldn't walk." --- Gilbert Moreno"

Skall du komma fram med meningsfull hastighet på väg och samtidigt ha låg nog utväxling för att kunna stöka fram på tekniskt utmanande underlag så duger inte SS. Jag har haft både väg SS och MTB SS. Deras utväxling skiljde sig markant åt och mtb var väldigt långsam på transporten.

Många av Stockholms cykelbud kör fixis och ibland ss, sommar som vinter. 48x17 är populärt med lugn rytm och maximala antalet skid patches (17), om du nu vill rulla breakles.

Skall du komma fram med meningsfull hastighet på väg och samtidigt ha låg nog utväxling för att kunna stöka fram på tekniskt utmanande underlag så duger inte SS. Jag har haft både väg SS och MTB SS. Deras utväxling skiljde sig markant åt och mtb var väldigt långsam på transporten.
Enda lösningen (som vanligt) är flera/många cyklar.

Enda lösningen (som vanligt) är flera/många cyklar.
Eller White Ind.s dubbla frihjul, eller liknande lösning med kassettdrev. Eller två frihjul på ett flipflopnav. Eller dinglespeed (två framklingor).

Om man kör SS betyder det inte att man förbjuds från att justera utväxlingen efter förhållanden.

1727610930133.jpeg

Eller White Ind.s dubbla frihjul, eller liknande lösning med kassettdrev. Eller två frihjul på ett flipflopnav. Eller dinglespeed (två framklingor).

Om man kör SS betyder det inte att man förbjuds från att justera utväxlingen efter förhållanden.

Visa bilaga 729548
De lösningarna ger nog tyvärr för lite range. Sliding dropouts kan inte täcka upp för hur stora skillnader i bakdrev som helst.

Kanske skulle ett ss-bakhjul och två klingor fram (första gången jag läser "dinglespeed") ge en låg- och högväxel (och samtidigt vara nog enkel) vara det som passar ts bäst? Men då krävs ju ändå en bakväxel (kedjespännare).

Hmmm Jag skulle hellre ha en cykel med riktiga växlar än en ”singlespeed” med växlar som tar minuter att växla med om man nu inte klara sig med en växel.

Sen kanske man ska nämna att det brukar funka utmärkt att cykla med växlar vintertid. Det fåtal gånger det kan strula med utanpåliggande växlar är ju när det pendlar kring nollan och kommer en massa kramsnö som kletar igen kassetten. Ett ovanligt problem sammantaget.

Sen kanske man ska nämna att det brukar funka utmärkt att cykla med växlar vintertid. Det fåtal gånger det kan strula med utanpåliggande växlar är ju när det pendlar kring nollan och kommer en massa kramsnö som kletar igen kassetten. Ett ovanligt problem sammantaget.
Håller med. Har en single speed på sommaren och utanpåliggande växlar på vintern. Funkar hur bra som helst...

Vad är huvudproblemet med växlar på vintern? Finns det tunga backar skapar de skönare cykling. Med lite skötsel funkar de bra i både gnister och saltslask är min erfarenhet iaf.

Vad är huvudproblemet med växlar på vintern? Finns det tunga backar skapar de skönare cykling. Med lite skötsel funkar de bra i både gnister och saltslask är min erfarenhet iaf.
Som @Lejon skriver är det de (få) dagar det är kring nollan och snön fäster bra (i skärmar och på kassetten).
Sen ska man inte förneka att det är enkelt (och besvärligt) med ss. Omväxling förnöjer! Men, för vinterbruk är ss inte så praktiskt...

För mig är det samma problem som med växlar på sommaren: mer underhåll krävs jämfört mot SS.
Men hur mycket mer underhåll är det svårt att säga. Särskilt om man pratar om pengar eller tid.

Med andra ord: ingen skillnad mellan sommaren och vintern.

Såhär kör jag. Stockholmsvinter med t ex gnistrande morgon och fullt slask på hemväg
- Håll växlarna inställda.
- Årligt, i normalfallet, byte av vajrar och kassett.
- Kedja med FL-grön torkas/spolas av nära dagligen.
- Veckovis rudimentär rengöring och omsmörjning

Med FL grön brukar inte nedisningen bli så speciellt svår. Värst runt nollgradigt. I värsta fall kan spolarvätska på kassetten hjälpa där.

Även en SS behöver viss kedjevård.

Såhär kör jag. Stockholmsvinter med t ex gnistrande morgon och fullt slask på hemväg
- Håll växlarna inställda.
- Årligt, i normalfallet, byte av vajrar och kassett.
- Kedja med FL-grön torkas/spolas av nära dagligen.
- Veckovis rudimentär rengöring och omsmörjning

Med FL grön brukar inte nedisningen bli så speciellt svår. Värst runt nollgradigt. I värsta fall kan spolarvätska på kassetten hjälpa där.

Även en SS behöver viss kedjevård.

Jag orkar inte att torka/spola kedjan flera gånger i veckan. Tyckte att rostig kedja var för jobbigt på min cykel med Nexus baknav (nästan samma underhålskrav som SS) och bytte till en venterpendlare med remdrift.

Växlar kräver lite mer underhåll än SS men inte mycket mer. I extrema förhållanden måste man vara lite försiktig. En vän som bor i Finland drog sönder sin bakväxel när han förstökte att växla med frusen bakväxel, men tydligen icke-frusen vajer. Det är dock ingen problem om man kan parkera cykeln innomhus hemma eller på jobbet.

Jag orkar inte att torka/spola kedjan flera gånger i veckan. Tyckte att rostig kedja var för jobbigt på min cykel med Nexus baknav (nästan samma underhålskrav som SS) och bytte till en venterpendlare med remdrift.

Växlar kräver lite mer underhåll än SS men inte mycket mer. I extrema förhållanden måste man vara lite försiktig. En vän som bor i Finland drog sönder sin bakväxel när han förstökte att växla med frusen bakväxel, men tydligen icke-frusen vajer. Det är dock ingen problem om man kan parkera cykeln innomhus hemma eller på jobbet.
Parkera inomhus är alltid bäst för drivlinan. Ha en trasa vid cykelentrén för kedjan gör att det tar mindre än 30 sek att torka av. Spolar gör jag bara om det är väldigt nerskitat och/eller fruset.

Vintercykla (och vintrar i allmänhet) är otroligt mycket trevligare norröver än i stockholm. Efter det att snön lägger sig så är det torrt och rent. Så länge det håller sig minusgrader ute så är det t.om bättre att cykeln får stå ute hela tiden än att åka in/ut ur varma garage eller liknande.

Ifall man känner sig lite osäker ifall det skulle fungera bra med singlespeed, men ändå är lite sugen på en Kona unit så kan man väl kolla på UNIT X och ett SS kit?

Vintercykla (och vintrar i allmänhet) är otroligt mycket trevligare norröver än i stockholm. Efter det att snön lägger sig så är det torrt och rent. Så länge det håller sig minusgrader ute så är det t.om bättre att cykeln får stå ute hela tiden än att åka in/ut ur varma garage eller liknande.

I Stockholm har sista vintern dock inte varit så dåliga. Som i vintras där det har varit en lång period under nollan och resten över. Jag sålde mina dubbdäck för länge sen. Den behövdes för tio år sen när det i flera månader gick under och över nollan.

Det har kanske inte vara så problematiskt med kedjan i Stockholm. Men man vet aldrig vad framtiden för med sig ...

Vinterdäck, 240 dubb, på vid första snön, de får vara på till sista snön borta. Dock har jag flera pendlarhojar så varvar lite beroende på om dubb behövs eller inte. Vurpade rätt illa förra vintern så blir lite mer dubb i vinter. Nytt iår är nexus nav på dubbhojen

Tillbaka
Topp