Single speed kedjespännare?

aribr

Aktiv medlem
Tjena,

Nu när jag konverterat min HT till single speed (och helstel, hur roligt som helst) så har jag insett att kedjan hoppar ganska lätt med nuvarande kedjespännare (en gammal modifierad racerväxel) så fort det blir lite lerigt. Jag kommer förmodligen inte kunna hitta ett gyllene ratio för att köra utan (kanske med halvlänks kedja), så jag undrar:

Vilken kedjespännare är bra?

Det finns ju de som kostar skjortan (SB1) men jag undrar om det finns nån annan variant som är trevlig. Det är ju en HT, så den behöver egentligen inte kunna röra på sig, men de single speed kedjespännare som jag har haft tidigare (bultade) funkade rätt dåligt. Alfine kedjespännaren ser ok ut, men funkar den när det blir stökigt? Kör som sagt helstelt så det blir ganska skakigt!

Jag skulle ifs kunna köpa en billig bakväxel med clutch, men jag tycker inte att det ser så snyggt ut.

Jag har en sån hemma, men den leker inte snällt med mina växelöron. Om jag vill att den ska passa får jag modifiera den eller örat.

Inte för att jag har provat, men en Singelator?
1607687301780.png

Prova ta bort delarna som gör att bakväxeln kan rotera runt fästskruven. Brukar vara ett U-clip.

Fjädern vid (2) och u-clippet till höger om b-skruven vid (3).

Då slutar växeln slå upp och ner och blir låst i ett läge istället, tystare och bättre chainwrap

Bilagor

• B6AC18FC-79C7-4645-9ADF-3AAEA4B298B3.jpeg
    B6AC18FC-79C7-4645-9ADF-3AAEA4B298B3.jpeg
    102.6 KB · Besök: 277
rohloff eller reverse? finns på bike24
kostar inte lika mycket skjorta
har rohloff (dh versionen) och den är väldigt "spännande" :)

Har du QR med 5mm eller 10mm bolt thru så finns nog det inte någon med mer bang/buck än DMR STS i push up mode

Bilagor

• 1403702240597-156tlexvi5roz-1000-100-9332d2f.jpg
    1403702240597-156tlexvi5roz-1000-100-9332d2f.jpg
    89.2 KB · Besök: 405
Inte helt lätt att hitta en bra kedjespännare. Köpte en DMR till min Marino men fick modifiera med både dremeln och distanser. Men jävlar vad bra den funkar nu?

643BB0CA-AD65-4299-9C6B-E638F47A3269.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Har du QR med 5mm eller 10mm bolt thru så finns nog det inte någon med mer bang/buck än DMR STS i push up mode
Snygg lösning med spänning uppåt.
Kedjespännare med två trissor ser oelegant ut på en singlespeed (men funkar säkert jättebra...)
Håller med om tipset från Ambientzz att först testa halvlänk.

Har testat flera olika varianter... Motsvarande denna fungerade bäst. Tror på att pressa kedjan uppåt och ej neråt.
Det trodde jag också tills jag insåg att den då smäller mot kedjestaget från undersidan istället. Jag kör med en sån enkel som Bengt länkade till och den suger tyvärr. Har varit tvungen att vända armen 180 grader och sätta fjädern "på fel sida" för att öka spänningen, men inte ens det räckte. Så nu har jag även tvingat plattan som vilar mot växelörat att vara vriden mer än den egentligen ska för ännu mer fjäderspänning, och då funkar det.

I övrigt är helt helt sjukt att en kedjespännare kan kosta mer än en ganska fin bakväxel.

TS: hojta till ifall du vill ha en DMR sts. Jag har två någonstans där den ena är uppborrad för 10mm BT axel.
Kör numera "true" med dedikerad SS-hoj.
20201007_172643.jpg

Tack för alla tips. Den som jag tyckte var dålig var precis dmr produkten, den flyttade på sig oavsett hur mycket jag drog åt (törs inte dra åt hårdare). Men det var länge sen, de kanske har blivit lite bättre nu, men ser exakt likadana ut.

Får tänka på nån fullösning så länge, de där rohlhof, sb1 och andra dedikerade verkar vara bäst, men jag betalar inte närmare 1000 för de (ink. Frakt).

Om det blir nått så dyrt kan jag lika väl köra excentrisk bb, då blir det iaf snyggt.

Tack för alla tips. Den som jag tyckte var dålig var precis dmr produkten, den flyttade på sig oavsett hur mycket jag drog åt (törs inte dra åt hårdare). Men det var länge sen, de kanske har blivit lite bättre nu, men ser exakt likadana ut.

Får tänka på nån fullösning så länge, de där rohlhof, sb1 och andra dedikerade verkar vara bäst, men jag betalar inte närmare 1000 för de (ink. Frakt).

Om det blir nått så dyrt kan jag lika väl köra excentrisk bb, då blir det iaf snyggt.

Vad har du för nav? För att STSen ska fungera som den ska måste man ha 135mm dropouts.

Det trodde jag också tills jag insåg att den då smäller mot kedjestaget från undersidan istället...

Hänger troligtvis på hur mycket slack det är på kedjan... Många år sedan jag körde med spännare men hade aldrig det problemet. Min ss idag har horisontella dropouts och det är ju klart att föredra om man kan.

Jag tycker att Alfine fungerat kalas till uppgiften. Inte snyggaste spännaren men betydligt bättre än de med en trissa jag provat.

Senast ändrad:
Det trodde jag också tills jag insåg att den då smäller mot kedjestaget från undersidan istället. Jag kör med en sån enkel som Bengt länkade till och den suger tyvärr. Har varit tvungen att vända armen 180 grader och sätta fjädern "på fel sida" för att öka spänningen, men inte ens det räckte. Så nu har jag även tvingat plattan som vilar mot växelörat att vara vriden mer än den egentligen ska för ännu mer fjäderspänning, och då funkar det.

I övrigt är helt helt sjukt att en kedjespännare kan kosta mer än en ganska fin bakväxel.
Trist, men utfallet är till stor del beroende på hur mycket slack som måste tas upp. Allt ingår i en del av ett system där även mekanikernes skicklighet räknas.

En DH bakväxel med stark clutch är enklaste lösningen vilken fungerar även om man inte klarar av att justera kedjelängden perfekt. Fult och dyrt, men nog tusan fungerar det bra! Testade det en SS Zee och det fungerade utmärkt! Bytte sedan till den jag länkade ovan av estetiska skäl och fick även det att fungera mycket bra. Ett korkat byte egentligen eftersom jag ändå hade(ja har den kvar än idag) men SS är mer än funktion, det är även estestik och sett i det perspektivet är allt som tar bort en (i mina ögon) ful Zee bakväxel positivt.

Trist, men utfallet är till stor del beroende på hur mycket slack som måste tas upp. Allt ingår i en del av ett system där även mekanikernes skicklighet räknas.

En DH bakväxel med stark clutch är enklaste lösningen vilken fungerar även om man inte klarar av att justera kedjelängden perfekt. Fult och dyrt, men nog tusan fungerar det bra! Testade det en SS Zee och det fungerade utmärkt! Bytte sedan till den jag länkade ovan av estetiska skäl och fick även det att fungera mycket bra. Ett korkat byte egentligen eftersom jag ändå hade(ja har den kvar än idag) men SS är mer än funktion, det är även estestik och sett i det perspektivet är allt som tar bort en (i mina ögon) ful Zee bakväxel positivt.
Att den utväxling man råkar föredra innebär största möjliga slack (preciiiiis så det inte går att ta bort en länk) har i och för sig mer med budget än skicklighet att göra. Inte särskilt kul att köpa massa relativt dyra drev för att labba fram perfekt kedjelängd. Som ändå inte kommer vara perfekt när kedjan slitits lite.
Cykeln är billig och enkel och då får jag stå ut med en ful och dålig kedjespännare, tyvärr. Kedjan hoppar inte, men nån gång ibland hamnar kedjan lite snett på framdrevet och smäller till när den hoppar rätt. Och kedjan kan daska i kedjestaget när det är väldigt stökigt, men det är ytterst sällan.
Det som nästan är mest störande är hur mycket den eländiga trissan låter. Undrar om man ska ta och prova med en större kanske. :unsure: Det kommer dessutom öka spänningen ännu mer, men jag misstänker snarast att det är spänningen i kombination med liten radie på trissan som orsakar oljudet.

Verkar bli dyrt projekt detta... Men Paul är ju snygga prylar iaf. Vi får se hur det går... Är nån som provat narrow wide bak? Sett att absolute black har en narrow wide kug som kanske hjälper också vid extra leriga turer.

Verkar bli dyrt projekt detta... Men Paul är ju snygga prylar iaf. Vi får se hur det går... Är nån som provat narrow wide bak? Sett att absolute black har en narrow wide kug som kanske hjälper också vid extra leriga turer.
Vad för drev kör du med bak? Det ser nästan ut på bilden (rosa ramen) att det sitter en kasett kugg där bak.
Ett bakdrev ska ha långa fina tänder so. Går igenom kedjans länkar.

Vad för drev kör du med bak? Det ser nästan ut på bilden (rosa ramen) att det sitter en kasett kugg där bak.
Ett bakdrev ska ha långa fina tänder so. Går igenom kedjans länkar.

Yes det är ett kasset drev, har beställt SS specifik kug. Kanske det hjälper, min gissar att så fort det kommer ett bra lager lera på kuggen så åker kedjan av utan tillräcklig spänning. Återkommer!

Yes det är ett kasset drev, har beställt SS specifik kug. Kanske det hjälper, min gissar att så fort det kommer ett bra lager lera på kuggen så åker kedjan av utan tillräcklig spänning. Återkommer!

Jag har testat runt rätt mycket och gillar surlys drev bäst.
Apropå spännare så har jag kört Iscg 05 monterad spännare på ramar som har det. Fungerar rätt bra.

Det ser bra ut i stort sett. Bra att du får spännaren uppåt o greppar många tänder. Men helst ska det vara fjäderbelastad spänning snarare än buntband. Mycket som rör sig vid cykling o då kan det slacka och hoppa. Du kan också skaffa halvlänkar som redan nämnt för att finjustera kedjan. Sen töjer den sig och dealen ändras hela tiden. Med riktigt SS-drev och om du har rak kedjelinje också så kommer det att bli bra.

Jag tycker att Alfine fungerat kalas till uppgiften. Inte snyggaste spännaren men betydligt bättre än de med en trissa jag provat.

+1 på denna. Har den själv sedan ett par år och den har dubblat livslängden på mina kedjor.

En sån där satte jag på dh hojen och den gick sönder på typ andra åket, utan att jag slagit i den.

En ren killgissning är att om slaget ger större variation i kedjesträckningen än spännaren klarar av att hantera så kan det vara rimligt att klacken skjuvs av. Har bara kört med min på HT så jag har ingen erfarenhet från FS (vilket jag klart borde lagt till min rekommendation...)

@onegear kör med det på sitt senaste bygge.
Japp jag har ett Absolute Black NW drev i bak men på en ram med sliding dropouts så jag vet inte om det var nödvändigt... Har heller inte testat i supergeggiga förhållanden ännu så jag vet inte om det bygger på en massa gegg... Men A-B är väl brittiskt då det lär väl funka.
20200915_194301.jpg

En ren killgissning är att om slaget ger större variation i kedjesträckningen än spännaren klarar av att hantera så kan det vara rimligt att klacken skjuvs av. Har bara kört med min på HT så jag har ingen erfarenhet från FS (vilket jag klart borde lagt till min rekommendation...)

SS på heldämpat är ofta svårt pga det. Det varierar så mycket att man ändå måste ha en bakväxel för att ta hand om slacket och då kan man ju lika gärna ha en kassett också. Jag hade aningen för kort kedja på en desperat SS-setup på min gamla Scott singlepivot och drog därför av hela växelörat vid en hård bottom-out-landning med ganska trist resultat...

SS på heldämpat är ofta svårt pga det. Det varierar så mycket att man ändå måste ha en bakväxel för att ta hand om slacket och då kan man ju lika gärna ha en kassett också. Jag hade aningen för kort kedja på en desperat SS-setup på min gamla Scott singlepivot och drog därför av hela växelörat vid en hård bottom-out-landning med ganska trist resultat...

Inbyggd self-destruct, så att säga. Mina sympatier ;)

Japp jag har ett Absolute Black NW drev i bak men på en ram med sliding dropouts så jag vet inte om det var nödvändigt... Har heller inte testat i supergeggiga förhållanden ännu så jag vet inte om det bygger på en massa gegg... Men A-B är väl brittiskt då det lär väl funka. Visa bilaga 458662

Ett budget-alternativ till Absolute Black-drevet ovan, är Halo Fat Foot.
Det förutsätter iofs att man har vuxen-bredd (1/8") på kedjan.
Stål, så det är tungt, men å andra sidan i princip outslitligt.

Att den utväxling man råkar föredra innebär största möjliga slack (preciiiiis så det inte går att ta bort en länk) har i och för sig mer med budget än skicklighet att göra. Inte särskilt kul att köpa massa relativt dyra drev för att labba fram perfekt kedjelängd. Som ändå inte kommer vara perfekt när kedjan slitits lite.
Cykeln är billig och enkel och då får jag stå ut med en ful och dålig kedjespännare, tyvärr. Kedjan hoppar inte, men nån gång ibland hamnar kedjan lite snett på framdrevet och smäller till när den hoppar rätt. Och kedjan kan daska i kedjestaget när det är väldigt stökigt, men det är ytterst sällan.
Det som nästan är mest störande är hur mycket den eländiga trissan låter. Undrar om man ska ta och prova med en större kanske. :unsure: Det kommer dessutom öka spänningen ännu mer, men jag misstänker snarast att det är spänningen i kombination med liten radie på trissan som orsakar oljudet.

den här är användbar för att se kedjelängd vid olika kombinationer. Om inte annat för en utgångspunkt :)

Tillbaka
Topp