Single-speed projekt

Single-speed projekt
Illustratören skrev:
-------------------------------------------------------
> Det går att bifoga bilder av följande typ: gif,
> jpg, png. Alltså icke PSD, men tack ändå.

Jag tänkte på den här biten: "FTP till fullface.happymtb.org med happy som användarnamn och lösenord."

Single-speed projekt
Kanoners! Då kan jag meddela alla som tänk använda sig att de är helt ok för privat bruk, endast om bilden används i marknadssyfte riskerar någon PirateBay belopp i stämning ha ha ha.... =-)

I PSD finns lager markerade med rött, dubbelklicka på dem och ett fönster kommer öppnas. Sedan är det bara att dra i spakarna och tuta å köra (eller plinga å trampa). GO WILD!!

Single-speed projekt
Hmm... idag har det och kommer det inte hända någonting. De har inte hört av sig från lackstället så jag räknar med att de inte är klara, så jag får helt enkelt vänta till nästa vecka. Hinner heller inte hem innan posten öppnar (ifall jag fått hem lite prylar). Sedan är jag borta en hel del i helgen å dagarna så bygget fortsätter väl nästa vecka antar jag.

Hoppas ni kunnat använda PSD:filen, de är ju kanon om man vill prova olika kombinationer och testa färgval av delar. Funderar på att göra så man kan byta sadel och styre på den också.

Single-speed projekt
Så har man packat upp lite smått å gott.
Fick hem sadeln, däck, slang, kedja och tejp. Däcken var inte riktigt som jag trodde, det stod vit/röda men ingenting om den svarta randen i mitten. Är inte hela världen men de hade vart snyggare med heltvitt i mitten.
Kom på att jag inte kunde tejpa styret på grund av att jag saknar ett snyggt bromsreglage. Jag behöver ju bara ett, och de känns himla dumt att köpa ett par. Någon som har ett oanvänt vitt eller rött reglage hemma eller vill sambeställa så hör av er?

Ringde lackeraren, och ramen var grundad men inte toppad, så jag antar att jag får vänta ett tag till, så himla dåligt att det drar ut på tiden. Ja blir ju såååå nyfiken på hur de blir.

Bilagor

• 8.jpg
    8.jpg
    85.3 KB · Besök: 46
Single-speed projekt
Bidde ingen nylackad ram denna vecka heller, cyklade till jobbet idag så jag brydde mig inte om att ringa och fråga om den var klar för avhämtning.

Har fortfarande inte hittat något snyggt bromsreglage, alla vita snygga modeller verkar vara slut om man inte vill beställa utifrån EU. Sedan finns det ju en jäkla massa sorter och om man vill ha kvar bockstyret återstår frågan om man ska ha en broms i toppen, mitten eller i botten av styret? Vet inte riktigt när jag kommer behöva den mest, antar att botten eller mitten är de valen man har. Det bästa är väl om man kunde seriekoppla bromsarna så man har en toppen (glidarbroms) och en i botten av bockstyret (nödbroms i högfart). Ungefär så här:
http://www.sheldonbrown.com/images/interrupter-levers.jpg

Single-speed projekt
Du kan ju inte ha två bromshandtag för en broms på en cykel som ska se så "ren" ut som möjligt. Då kan du ju lika gärna sätta på stänkskärmar också... :)

Single-speed projekt
-Du kan ju inte ha två bromshandtag för en broms på en cykel som ska se så "ren" ut som möjligt. Då kan du ju lika gärna sätta på stänkskärmar också... :)

Gaaaaa! Inte stänkskärmar.... nej nej nej!!

Du har helt rätt, tänkte bara paniken när jag tokcyklar och plötsligt svänger en bil framför mig och jag inte kommer åt bromsen för att den är placerad på ett otillgängligt sätt.
Tror jag kommer placera bromsen i botten av handtaget om jag nu måste välja, det är ju när man kommer upp i de högre farterna man verkligen kan behöva en nödbroms. Annars får jag väll svänga undan =-)

Single-speed projekt
Beställde ett par Bontrager bromsar idag.
Sedan tog jag mig en sväng förbi lackeraren och hämtade ut ram och gaffeln. Såg vitt å prydligt ut och gick lös på 400:-.

Kommer bilder när jag kommit hem och börjat montera ihop prylarna, kommer bli riktigt kul =-)

Bilagor

• bontrager-race-lite-alloy-aero-brake-levers.jpg
    bontrager-race-lite-alloy-aero-brake-levers.jpg
    14.4 KB · Besök: 41
Single-speed projekt
Ha ha ha.. slutar jobbet kl 16.00, ska handla lite och sedan ska ja käka (om jag nu kan hålla mig från att börja montera).
Kommer bilder vid 20.00-21.00 gissar jag på.
Ramen är helt kritvit, ser helt ny ut.

Single-speed projekt
Helt slut efter att handlat mat, lagat mat, diskat och pillat med cykeln lite i denna värme. Orkade inte sätta igång att smörja in prylar och montera. Höll på att bli galen på headsetet, hittade tammetusan inte någon bra sida där de visar hur man ska montera delarna och exakt hur kullagren ska ligga.
Sedan visade det sig att sadelstolpen va lite,lite lite för liten så att klämman inte klämmer åt den tillräckligt. Någon som har någon smart idé eller ska jag helt enkelt köpa mig en ny stolpe?

Tror jag har fått till det, slänger upp lite bilder innan jag monterar dit det så att inget blir fel.

Här är första bilden på den lackade ramen.

Bilagor

• 9.jpg
    9.jpg
    62.8 KB · Besök: 43
Senast redigerad av en moderator:
Single-speed projekt
Min gissning efter att tittat på div monteringsbilder på andra headsets är att det ska vara såhär. Och att kulorna i kullagren ska vara neråt, någon som vet?
Kom på att de kan va bra att ta upp det i tråden, alltid till nytta för någon.

Bilagor

• 10.jpg
    10.jpg
    64.4 KB · Besök: 46
Single-speed projekt
Styret ska dessutom löpa mot ramen, så kulorna ska vara åt det hållet. Alltså: på undersidan - kulorna upp, på ovansidan - kulorna ned

Single-speed projekt
Eftersom du ett styrlager med lagerkopparna på ovansidan både upp vid styrstammen och nere vid gaffelkronan ska kullagren vara neråt. så du har dem alltså åt "rätt" håll på bilden.

Single-speed projekt
Får tacka för shims-tipset, ska beställa ett idag när jag kommit hem.

Tack även för extrakollen av styrlagren, känns alltid lite bättre om man får det bekräftat att man gjort rätt. Såg att de va lite färg längst ned som jag måste ta bort så att lagren sitter riktigt tight.

Single-speed projekt
Har tillbringat en timme åt att praktisera -gör om gör rätt.
Började med att glatt smörja kullager och insidan av lite små prylar.
Fortsatte med att gå ner i källaren och tvinga ihop de två delarna som ska sitta i ramen, tog väll 15min.
Gick upp och konstaterade att jag tokklantat mig genom att montera fel del på motsatt plats som den skulle sitta. Så jäkla typiskt! Tog säker en halvtimme att montera isär, för att sedan montera ihop det rätt.
Skulle sedan fästa den nerdre delen av styrlagret, gick lite trögt men tänkte att det nog skulle gå med lite våld. Tror ni jag fick ner den med lite våld.... nope! Ganska mycket mer våld..... nope! Nu e delen fast halvägs ner på styret, någon som har något fiffigt sätt utan att ta sönder eller repa lacken?

Bilagor

• 11.jpg
    11.jpg
    43.8 KB · Besök: 50
Single-speed projekt
Nice work!
Gillar ditt bygge grymt.
Har fått min ''Keep it Steel''-racer klar nu. Har bara lite slipning kvar på vissa småställen
sen ska får den rulla ett tag ute så den få sig en omgång ytrost, därefter blir det ett antal
lager klarlack ;)
Ska försöka kolla på jobbet om vi har styrlager till denna, för de behöver jag verkligen byta.
Annars är den hur skön som helst att trampa på. Kör med utväxling 50/14.

Kör hårt med bygget ;)

mvh panos

http://2.bp.blogspot.com/_9me1vtdx0qo/SiKo7EQ9Y8I/AAAAAAAAAEw/UxGgmFkXo4A/s400/20090531773.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Single-speed projekt
Har tillbringat 2tim och 15min att fixa till gängorna så att vevlagren skulle passa in rätt i gängorna. När de målat om ramen så hade de maskerat. Färgen hade trotts allt krypit in och över början till gängorna så när jag provskruvade in ena delen av vevlagret så blev det lite gängpaj. Tog mig en jädra tid att fixa å trixa så att det gick att skruva ihop det temporärt.
Har dock inte ett vevlagerverktyg för att dra åt den sista biten på ena sidan. Någon som har en liggandes hemma och bor i Uppsala som kan tänkas låna ut en?

Bilagor

• 12.jpg
    12.jpg
    48.2 KB · Besök: 43
Single-speed projekt
gaffelkonan kommer att sätta sig på gaffeln ordentligt när du spänner åt styrlagret. Var bara berädd att efterdra några ggr på första rundan med cykeln.

ang vevlagret så skall du helst inte dra dit sidan utan fläns alls förren du är helt klar med drivsidan.

och som sagt, klämman till sadeln sitter fel, men det ör inte hela världen i dagsläget.

Single-speed projekt
Vet inget om din cykel. Men det står Osaka och det ser ut att vara ett äldre Shimano (Dura Ace?) styrlager. Det kan vara så att gaffeln är gjord för styrlager med Japansk standard.
Är det 27 mm (vanligt är 26,4 mm) så kan det bli lite tufft att få det att passa.

Single-speed projekt
Kan nog vara som du säger att jag har jappe standard, vad gör jag då? Ska jag ge mig på att försöka slå tillbaka den och slipa ner röret så ringen går på eller finns det någon annan lösning?!

Single-speed projekt
Då jag inte kunde få ner ringen i botten så blev lösningen att slipa ner nedre delen av styret. Tog en metallfil och lite fint sandpapper. Slipade ned jämnt och försiktigt runt om och sedan sandpapprade jag ytan. Fick upprepa processen ända till det precis gick att trycka ringen på plats. Det tog mig ca 20min och det verkar fungera kanon.

Monterade dit pedalerna och vevpartierna också idag, känns som de går framåt. Lite motgångar, med det får de vara. Letar efter klistermärken till hojjen, gärna röda, vita och svarta. Någon som vet vart man kan få tag i original dekaler till hojjar eller möjligen en Japansk flagga som klistermärke?

Bilagor

• 13.jpg
    13.jpg
    73.1 KB · Besök: 44
Single-speed projekt
Illustratören skrev:
> Då jag inte kunde få ner ringen i botten så
> blev lösningen att slipa ner nedre delen av
> styret. Tog en metallfil och lite fint sandpapper.
> Slipade ned jämnt och försiktigt runt om och
> sedan sandpapprade jag ytan. Fick upprepa
> processen ända till det precis gick att trycka
> ringen på plats. Det tog mig ca 20min och det
> verkar fungera kanon.

Ehh...alltså. Nu vet jag inte exakt vad du har för prylar och dimensioner. Men generellt sett så skall den delen (sk "crown race") sitta tajt som attan. "Pressfit" kallas det och skall bonkas ditt med lagom våld. Det ska mao inte gå att "trycka dit" med någon form av handkraft. I så fall är risken rätt stor att du får leva med ett ständigt glappande styrlager och enda lösningen är i så fall en ny gaffel.

Single-speed projekt
Angående vevlagerverktyget som du söker så tycker jag det funkar helt ok att sticka in en spik eller vad som nu passar i ett hål och sedan använda en polygrip för att vrida. Det skall inte behövas någon jättekraft för att spänna lagret, tar det emot får du rensa bort mer färg ur gängorna. Till låsringen skall man ha ett låsringsverktyg men det finns genvägar (dorn och hammare. Funkar, men ingen generell rekommendation).

Single-speed projekt
förstår inte riktigt tanken med att köra med dom bromsreglagen, jobbigt o vara nere i böjjen för att bromsa jämt. Jag smällde på ett gammalt shimano handbromsreglage på min och satte som ett crossreglage. Funkar kanon, ska byta ut min temporära lösning mot ett tektro crossreglage nångång när jag bestämt mig för vilken typ av styre jag ska köra. men det ser kliint ut i nuläget ändå. Räcker med bakbroms på en ss i vilket fall...

Single-speed projekt
>Ehh...alltså. Nu vet jag inte exakt vad du har för prylar och dimensioner. Men generellt sett så >skall den delen (sk "crown race") sitta tajt som attan. "Pressfit" kallas det och skall bonkas ditt >med lagom våld. Det ska mao inte gå att "trycka dit" med någon form av handkraft. I så fall är risken >rätt stor att du får leva med ett ständigt glappande styrlager och enda lösningen är i så fall en ny >gaffel.

Ja, lagom våld räckte ju tyvärr inte, inte häller en jäkla massa våld... hade ett stålrör i rätt dimension som jag använde för att försöka slå dit ringen med. Det gick inte det heller. Men det löste ju sig, jag fick faktiskt knacka dit ringen sista 4mm så jag hoppas den sitter bra nu, får hålla tummarna =-)

Insåg att vevlagerverktyget inte behövdes. Gjorde ungefär som tipset. Hade en stor skiftnyckel, polygrip, disktrasa (för att inte repa någonting) och en liten insexnyckel. Gick kanon, va lite trixigt att få till så de inte va för spänt och inte glappade. Men det blev bra i slutändan.

Hittade inga snygga bromsar som sagt var och att köra med en broms i toppen (inte böjjen) låter märkligt?
Är det inte när det går riktigt fort man verkligen behöver använda en broms? Och det är ju när det går fort man har händerna nere i böjjen (dvs där bromsen sitter). Sedan har jag ju inte bestämt om jag ska köra fixed eller om det kommer bli freewheel, och om jag kör fixed så behövs ju absolut ingen broms för låga farter.

Om det nu skulle visa sig opraktiskt med broms i botten så kan jag ju byta ut styret till ett rakt eller ett liknande styre.

Single-speed projekt
Illustratören skrev:

> Hittade inga snygga bromsar som sagt var och att
> köra med en broms i toppen (inte böjjen) låter
> märkligt?
> Är det inte när det går riktigt fort man
> verkligen behöver använda en broms? Och det är
> ju när det går fort man har händerna nere i
> böjjen (dvs där bromsen sitter). Sedan har jag
> ju inte bestämt om jag ska köra fixed eller om
> det kommer bli freewheel, och om jag kör fixed
> så behövs ju absolut ingen broms för låga
> farter.
>
> Om det nu skulle visa sig opraktiskt med broms i
> botten så kan jag ju byta ut styret till ett rakt
> eller ett liknande styre.

Jag fixade till en Världsmästarcykel i våras till en ss och behöll de gamla bromsarna (handtagen sitter i "böjen" på bocken). Jag måste gå ner i bocken för att kunna bromsa ordentligt (finjustera farten går dock bra utan att behöva gå ner). Min erfarenhet är att ligga i bocken längre tid är rätt jobbigt och det är rätt knöligt att "fara upp och ned", speciellt inne i stan.

/J

Single-speed projekt
Finns uppenbarligen nackdelar med att ha bromsen i "botten". Att ha bromsen i "toppen" har uppenbarligen också sina nackdelar.
Låter som den enklaste lösningen är byta styre =-)

Single-speed projekt
Illustratören skrev:
> Finns uppenbarligen nackdelar med att ha bromsen i
> "botten". Att ha bromsen i "toppen" har
> uppenbarligen också sina nackdelar.
> Låter som den enklaste lösningen är byta styre
> =-)

Framförallt är ju inte de där bromsarna tänkta till ett bockstyre. Blir ju liksom det sämsta av 2 världar då. Men man vänjer ju sig vid det mesta.

Single-speed projekt
eftersom vissa SS hojar säljs orginal med crossreglage nu så tror jag det är lättast. Kan lova dig att du aldrig kommer sitta i böjen i stan. Har med funderat på ett rakt styre men det är inte lika fräckt! tror det får bli ett bullhorn eller nått liknande, då det borde ge bäst sittposition för en ss som man kan variera sig lite på.

Single-speed projekt
men det är snyggt, tycker jag, med crossbromsar uppepå bockstyre. inte lika snyggt som bontrager-bromsarna på ett bullhorn kanske men .... jag har det på pendlarn å det fungerar fint. ligger sällan i bock alls när jag cyklar i stan ändå.

mobilbild: (å de ska placeras längre in på styret nästa gång)
crossbromsar.jpg ht=454

Single-speed projekt
Misstänker att man blir tvungen att såga av lite av böjjen i slutet så att bromsen inte står rakt ut utan snett bakåt. Har klurat lite och har nog hittat på en fiffig och snygg lösning. Tänkte att man kollar upp vilken vinkel bromsen bör ha, kapar handtagets böj till rätt längd, och behåller andra sidan utan broms fast så att den totala länden blir samma som på bromssidan. Blev kanske lite rörigt?

Single-speed projekt
Helt rätt att gå på Bullhorn, speciellt med de bromsarna, men det var ju en del drop på det där bullhornet, har du haft någon tanke bakom det/funderat över vilken position du kommer att hamna på...
Blir inte jättesnyggast om du tycker att du hamnar för långt ner och sedan kompenserar med en jäkligt hög styrstam.

/CJ

Tillbaka
Topp