Single track naturlig dh runt stockholm

Hej, tänkte fråga om någon vet om det finns naturlig dh eller st i Stockholm området eller 1 två timmar undanför ganska långt gärna 1 -2 mil. Lite enduro känsla med en lång klättring och bra downhill.

Finns det över huvud taget någon punkt >100 möh på 15 mils radie (fågelvägen) från Sthlm. I så fall är det lika platt runt omkring den punkten. Hammarby Hill på 63 m är väl bland det mest högalpina och luftiga som går att hitta?

Sixten Fors sa:
Finns det över huvud taget någon punkt >100 möh på 15 mils radie (fågelvägen) från Sthlm. I så fall är det lika platt runt omkring den punkten. Hammarby Hill på 63 m är väl bland det mest högalpina och luftiga som går att hitta?

Jorå det finns ett fåtal. Tornberget är ju naturlig. Finns säkert några fler. Hammarbybacken sticker upp mer än 63m och så även de andra två soptipparna Flottsbro och Väsjö.

Stalle

antonov123 sa:
Hej, tänkte fråga om någon vet om det finns naturlig dh eller st i Stockholm området eller 1 två timmar undanför ganska långt gärna 1 -2 mil. Lite enduro känsla med en lång klättring och bra downhill.

I Aron och Kalles bok MTB STHLM finns en AM-runda beskriven. Köp och cykla. Mycket nöje.

Stalle

Eftersom ingen verkar våga säga det, nej det du söker finns inte.
Det finns utförslöpor på någon minut och lite till och det finns massor med fin stigcykling men vill du köra utför 1-2 mil gör du nog bäst i att sätta dig på ett flyg söderöver.

Luthman Photography sa:
antonov123 sa:
Låter ju lovande ska kolla in på tornberget 1-2 mil kanske är lite för mkt att be för men såg kankse 5 10 min dh

Hur lång tid det tar beror ju på hur snabb du är. 5-10 min är möjligt om du inte är speciellt vass.

Från sälen till mora är det downhill.
Folk siktar på 210minuter ungefär.
Naturligtvis naturlig single track.

antonov123 sa:
Låter ju lovande ska kolla in på tornberget 1-2 mil kanske är lite för mkt att be för men såg kankse 5 10 min dh

Tornberget Västerut = 90 s flowig utför, inte DH. Tornberget österut = 300 s tekniskt medlut, inte DH. Tornberget söderut = 15 s medlut, platt, medlut, platt, medlut. Inte DH.

Sorry, men det du söker existerar inte. Som tidigare nämnts, så finns här inga berg. Och med berg så menar jag de toppar på över 2000 m, antagligen mer, som krävs för att leverera 10-20 km DH. Det kan inte finnas många ställen i världen som man kan knåda ihop sådana längder DH. Det finns en handfull ställen kring Stockholm där du kan få mellan 30-60 sekunder DH, och det finns en annan handfull där du kan få 5-8 minuter medlut, med bara 30 s eller så uppför. Men de sistnämnda är inte DH någonstans. Sorry, men du behöver en flygbiljett.

Senast ändrad:
Flottsbro är nog det närmsta du kommer vad du söker. I skidbacken finns byggda spår av bra kvalitet och i skogarna runt om mer naturliga utförslöpor.

Men vi pratar fallhöjder av max 100m och stiglängder på max 1 km. Och de längre stigarna har en hel del trampa också.

Tror TS (precis som alla likasinnade som trånar efter singletrack nedför) behöver flytta till Norge, typ Lofoten eller Stavanger... Väldigt vackert men ack så regnigt, själv lever jag i drömmen och tragglar på i Flobban...

Tillbaka
Topp