Singlespeed MTB

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum

Sam

Aktiv medlem
Singlespeed MTB
Hej!

Jag köpt en finfin On-One Inbred för SS. Det börjar dra ihop sig att köpa resten av komponenterna och jag har tänk att köpa ett LX-vevparti och ett 105-kassett. I utväxlingsväg har jag funderat på 32/16, dvs mellanklingan på vevpartiet. Förhoppningsvis bli kedjelinjen något rak med tanke på att 16 ligger nånstan i mitten av kassetten.

varför LX och inte specifikt ett SS-vevparti?
- Jag vill ha hollowtech.

varför kassett och inte ett SS-kit?
- Med en kassett kan jag testa olika utväxlingar.

Nu undrar jag vad ni generellt tror om detta samt vad ni tror om utväxlingen? Kom gärna med tips och förslag... jag är, som du säkert märkt, novis. Detta innebär även att jag inte riktigt bryr mig vidare mycket om stilpolisen.

Singlespeed MTB
vad skall du ha cykeln till?

Eftersom du inte kan ha kedjespännare/styrare på en SS-inbred så måste du ändå kapa/skarva kedjan varje gång du vill byta utväxling. Det gör att det blir enklare/bättre/billigare med ett riktigt SS-nav och några lösa drev. Du vill inte köra med sned kedja utan växlar, då kommer du bara tappa kedjan.

Ang hollowtech så tycker jag att du skall köpa ett hone med bash istället. Då hamnar mittenklingan rätt om du nån gång kör med gängat frihjul bak. hone med bash har 50mm kedjelinje medans LX/one 3-delat har 47,5mm samt klenare axel. Dessutom är det bara den tvådelade hone som har stålinserts till pedalerna.

mvh
/rikard

Singlespeed MTB
Personligen tippar jag på att 32/16 är aningen för tungt att köra i kuperade trakter
32/18 funkar att ta sig uppför det mesta för. Ingen grusvägsväxel dock..

Senast redigerad av en moderator:
Singlespeed MTB
"varför kassett och inte ett SS-kit?
- Med en kassett kan jag testa olika utväxlingar."

Men tyvärr så har kassetkugg den lilla egenheten att de ofta och lätt kuggar av när du står upp och bryter på med full kraft, vilket inte är kul alls. Om det är en Inbred med sliding dropouts så har den väl en hängare för bakväxel och då kan du ha en spännare för att slippa sådana överraskningar. SS-kugg har högre tänder och inga ramper för att hålla kedjan på plats så sådana rekomenderas starkt när du väl fått kläm på vilken utväxling du vill ha...

Singlespeed MTB
Tack för alla input.

Jag förstår dock inte riktigt det där med skillnaden mellan LX och Hone vad gäller kedjelinjen.

Singlespeed MTB
Jag har tröttnat på min reserv-mtb:s krånglande växlar och funderar på att göra om den till SS. Ramen, hjulen och övrigt är OK, så det behövs egentligen bara en ny frihjulsbody (den är lite sliten) och en framdämpare för en tusing så är den inte så usel längre. Frågan är bara vilken utväxling man ska köra för att det ska funka bra i skogen. Man vill ju kunna ta sig igenom de tekniska bitarna, samtidigt som man vill kunna köra någorlunda fort på de mer släta stigarna. Ska jag köra på mitten-mitten eller något i den stilen? Vad kör ni med SS? Är det något mer man behöver tänka på? Är det nödvändigt med kedjespännare eller klarar man sig utan? Kanske inte är så svårt att tillverka i och för sig?

Singlespeed MTB
Var nånstans bor du och i vilka skogar rullar du. Det är de viktigaste frågorna du bör ställa dig. Korta branta klättringar ala Hellas köres av en del locals med en blandning av 32-16 eller 32-18 eller 32-19 cirkus... Funkar utmärkt i största delen av Stockholmsregionen.

Singlespeed MTB
Någonstans mellan 32:16 och 32:20 brukar funka för renodlad stigcykling. "Grusvägs mtb" kräver lite tyngre. Enklast är att slakta en gammal kassett och prova sig fram tills du är nöjd. Det kräver i sin tur att du har olika längd på kedjan så börja du med en kedjespännare (en gammal bakväxel fungerar finemang) tills du hittat hem. Om du fastnar för enväxladt an du sedan gå över till mer estetiska lösningar om du så vill.

Singlespeed MTB
Börja hellre med för lätt utväxling än för tung om du ska köra skog. Annars är risken stor att du känner att det här med SS var helt kass fastän du egentligen kanske skulle gillat det. Så kan du öka på utväxlingen lite allt eftersom.

Jag började med 34-21, dvs runt 32-19/20 som redan nämnt ovan. Det var skoj.

Om du tar bakdrev från slaktade kassetter (billigt sätt att testa utväxlingar) måste du ha en väldigt rak kedjelinje och bra kedjespänning, annars hoppar det hela tiden. Köper du riktiga SS-drev blir det mycket pålitligare.

Singlespeed MTB
tjena, har tidigare sett guider/texter på/om singlespeed(inga växlar). Hur man går till väga, hur man gör om sin cykel till det. Om jag inte minns fel så såg jag det på LÄSVÄRT, men kan ej hitta det igen!!?

Tar gärna imot länkar till andra Toturials på hur man ändrar till det!

tacK!

Singlespeed MTB
jo, du har rätt. Men jag hittade en bra guide om hur man bygger om till SS i "Läsvärt" för några månader sedan, men sidan har ju varit nere, kom tillbaks för ca 1 v sen, och nu kan jag inte hitta den guiden i "Läsvärt". Men jag får väl söka lite på google:P

Singlespeed MTB
hejehj ja skulle behöva lite hjälp. jag försöker göra singlespeed av min cykel nu men det går inge vidare.
måste man köpa specielt vevparti för endast kunna ha en klinga där?. ja tog bort min största klinga men då ville inte mitt klingan sitta direkt hårt fast längre, eller finns de mindre bultar som passar in så klingan blir en aning åtdragen?
och hur får ja ihop kedjan efter ja brutit den? har försökt pilla ihop den i över nån timma nu börjar bli en aning tråkigt..

någon som kan hjälpa mig?

jag är inge vidare på att skriva men men. tack
[edit] Det är ok, jag redigerade bort versalerna åt dig /rikard

Singlespeed MTB
Du behöver antingen slipa ner de befintliga bultarna, lägga en distans imellan eller köpa kortare klingbultar som finns hos din lbs. Kör hårt.
/erik

Singlespeed MTB
Antagligen så är skruvarna dimensionerade för att hålla fast båda klingorna och är nu lite för långa. Antingen så kan du försöka shimsa, eller så kan du försöka få tag på kortare skruvar. Du kan ju alltid kolla vad järnhandeln har.

Kedjan får du ihop genom att inte trycka ut niten längre än att den sitter kvar i sista plattan. Det är bökigt att peta in den när man väl petat ut den helt. Har du testat med en smal plattång och skruvstycke? Dock misstänker jag att det kan vara bra att sätta i en helt ny nit, då den gamla kan skadas av att tryckas tillbaka åt fel håll. Särskilt om du ska köra SS, då kedjan belastas ohyggligt mycket mer i uppförsbackar eftersom man inte kan lägga i en lägre växel.

Singlespeed MTB
fan asså vad ja ångrar mig till detta försök, kostar ju skit mycke att fixa singlespeed ju har redan pajjat 2 kedjor antar att ja måste fixa en kedjespännare och antagligen bashguard som du nämnde.

riktigt ont i tummarna nu efter att försökt trycka i splinten i kedjerna klart värt en tusing att låta nån erfaren fixa detta. så man slipper detta lidande.

tack för svaren iaf

Singlespeed MTB
sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> fan asså vad ja ångrar mig till detta försök,
> kostar ju skit mycke att fixa singlespeed ju har
> redan pajjat 2 kedjor antar att ja måste fixa en
> kedjespännare och antagligen bashguard som du
> nämnde.
>
> riktigt ont i tummarna nu efter att försökt
> trycka i splinten i kedjerna klart värt en tusing
> att låta nån erfaren fixa detta. så man slipper
> detta lidande.
>
> tack för svaren iaf

Gå till Klas i insjön och skaffa distansbrickor. Kostar runt ett par kronor och fixade i af mitt problem som låter exakt som ditt.

Att trycka in kedjelåset med tummen verkar göra ont. I brist på annat har Feltema kedjebrytare för under hundringen, klart värt pengarna.

SS är egentligen inte så krångligt bara man tänker först. Distanser bak, BMX-drev, enkel klinga fram och kedja kostade mig runt 200:- när jag konverterade min GT.

Singlespeed MTB
såg att du bodde i glteborg så ja antar att affären också ligger där och det är ju relativt långt.
men de borde väll finnas distannsbrickor i dem flesta butiker eller?

Singlespeed MTB
sthlm skrev:
> såg att du bodde i glteborg så ja antar att
> affären också ligger där och det är ju
> relativt långt.
> men de borde väll finnas distannsbrickor i dem
> flesta butiker eller?

Biltema finns på många platser i Sverige, de har dessutom postorder om man inte kan ta sig dit. Distansbrickor borde gå att köpa på varenda järnaffär, se till att du får rätt innerdiameter bara (mät innan alltså). Kedjebrytare finns också på cykelaffärer fast förmodligen lite dyrare & bättre.

Singlespeed MTB
sthlm skrev:

> och hur får ja ihop kedjan efter ja brutit den?
> har försökt pilla ihop den i över nån timma nu
> börjar bli en aning tråkigt..

Kedjelås är the shit!

Singlespeed MTB
Brakastruten skrev:
> Wendigo: Vad glad jag blir! Har BT återinfört
> postorder?
> "Biltema finns på många platser i Sverige, de
> har dessutom postorder om man inte kan ta sig
> dit."
>
> -Måste kollas på direkten!

Nej... du har så rätt. Det finns faktiskt ingen postorder, bara en "inköpslista". Verkar ju olagligt korkat att ha ett onlinesystem med varukorg men utan beställningsmöjlighet.

Jag får ta mitt straff och cykla dit och posta din order själv... :)

Singlespeed MTB
Till min första ss, som jag för övrigt pendlar med varje dag, använde jag brickor som jag hade liggandes. Dessa är för stora och står i 15 grades vinkel, lutade på kanten. Funkar övrraskande nog.

Singlespeed MTB
Vi svarar kanske lite samma sak, gång på gång, men m.a.p bultarna i
vevpartiet: problemet brukar vara att "honan" eller "muttern" s.a.s
i paret är för lång och då kläms inte en ensam klinga fast. Ta en
vinkelslip eller motsv och korta av den.

När det gäller kedjan kan du gå in på clas ohlson och köpa en
KMC "missing link" som är ett kedjelås som passar till exvis shimanos
kedjor för 7, 8 eller 9 kassetter.

/johan

Singlespeed MTB
Såg en sshoj för första gången förra veckan och det kändes rätt galet att möta en cyklist som cyklade baklänges mot mig :-)
Detta fick mig dock intresserad och jag började kika runt lite här på forumet. Eftersom jag inte riktigt vet vad jag letar efter så hittade jag inte så mycket info dessvärre.
Min fråga är därför:
Hur svårt är det att bygga en singlespeed hoj (det handlar om att bygga om en gammal mtb i så fall).
Är det dyrt? Vilka delar måste införskaffas? Måste delar införskaffas?
Finns det några bra sidor med mektips? osv.osv.
Ni förstår min problematik.

Hoppas på svar

//Richard Sallstedt

Singlespeed MTB
om du inte gilalr eller kan meka, finns det verkstäder som kan göra det åt dig. Vet inte var du bor, men Dr Spke kan förvandla din cykel.

Sök ananr spå forumet, så hittar du många trådar om hur man bygger en ss och hur man _inte_ bygger en ss ;~)

Singlespeed MTB
Kan tipsa om min tråd som heter Råd inför SS bygge? Den ligger några sidor bakåt i forumet, senaste posten var typ igår. Exakt vad menar du med en cyklist som cyklar baklänges? Låter mer som en fixie än en ss.

Singlespeed MTB
Cyklade han/hon baklänges var det säkert en fixie du såg.

Hur svårt är det att bygga en singlespeed hoj (det handlar om att bygga om en gammal mtb i så fall).
Jättelätt

Är det dyrt?
Nej

Vilka delar måste införskaffas?
SS-drev bak, distanser, kedjespännare (om du inte har horisontella dropouts)

Måste delar införskaffas?
Inte om du har dom hemma.

Finns det några bra sidor med mektips?
Ingen aning, jag sökte här på forumet.

Singlespeed MTB
Ännu billigare att använda bakväxeln som kedjespännare, gjorde jag i vöer ett halvår. alla tre klingorna fram satt kvar. Var bara kassetten bak som var utbytt mot ett enkelt drev med späjsers. Materialkostnad: noll (fick grejerna av Markus F), annars nån hundring.

Singlespeed MTB
stepanov skrev:
>
> Exakt vad menar du
> med en cyklist som cyklar baklänges? Låter mer
> som en fixie än en ss.

Han menar förmodligen att det gick så långsamt, att det kändes som ett möte när han cyklade om.

Singlespeed MTB
Tackar för de snabba svaren.
Har samtidigt lyckats visa hur okunnig jag är genom att inte vara medveten om att det är skillnad på SS och fixie. Antar att det är frihjul på en SS till skillnad från fixie?

Kan inte påstå att jag inte gillar att meka men det har aldrig blivit av. Tänkte därför att detta kunde vara ett bra tillfälle att "slå två flugor i en smäll"

Får kolla om jag har horisontala dropouts när jag kommer hem.
Hur fixar man klingorna fram? Behövs det inte någon form av "spacer" där också?

Har läst tråden som rekomenderades samt lite andra trådar som jag hittade som hastigast (lugnt på jobbet idag) men skulle uppskatta fler tips.

Måste säga att det verkar vara ett fantastiskt forum detta.

mvh
//Richard

Singlespeed MTB
Framklingan (man har ju bara en på en SS) fixar du genom att ta bort alla tre klingor, sätta tillbaka mellanklingan (eller ännu hellre köpa en som är gjord för SS) mha växelöronsbultar, dom är likadana som klingbultar fast kortare, eller så gör du som jag gjorde till min LVG-SS, vinkelslipar ner dom så dom greppar om klingan.

Det du kan märka om du inte har en SS-klinga fram är att den kan börja rappa kedjan eftersom normala klingpr är gjorda för att kunna växla av kedjan.

Singlespeed MTB
Blir fan tokig på det här! I tisdags på pannlampsturen var turenf rmame, det hoppade måttligt.
Men så idag knakade det å hoppade vid varje tramptag när jag tog i uppför backar och liknande.

Kedjan är en splitterny HG-50 köpt i söndags utan snabblänk.
Bakdrevet en 18T splitterny köpt i måndags.
Kedjespännaren köpt i juli någon gång.
Framklingan använd måttligt någon månad, 32T uatn växlingszoner.

Framdrev, bakdrev och HG-50 ska ju vara 3/32". Men jag såg idag att det är baktill på bakdrevet som det hoppar.

I måndags konstaterade johrn (tack) att kedjelinjen inte var rak, då framdrevet satt på utsidan på stora klingans plats. Den fick inte plats på mllanklingans plats pga nåra klackar vid skruvhålen. fram med filen å fila ned, så sen blev kedjelinjen rak. Så hoppade det ytterst lite i tisdags.

Men så idag....

Efter en timme knak-brak-helvete-knak-brak-fan-knak-brak-satane-knak-brak-dret... åkte jag hem. Langa på min mycket slitna deorekedja HG-53 som jag haft i 2 år. Enligt den där metoden med tummstock och mäta över 12 länkar, är den > 3/16 för lång! Superförlång!

Å vad händer? Inte ett jävla hoppade knakade. Tyst å smoth.
Iofs är den slitna HG-53 en halvlänk kortare än den nya HG-50, men det ska ju kedjespännaren jämna ut.

Varför i hela helvetet fungerar inte nya grejer, utan bara slitna sketna kaserbara saker? ARGH!

Tillbaka
Topp