Singlespeed MTB

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Singlespeed MTB
bilder tack, speciellt närbilder på dreven.

Dudster hade ett liknande problem häromdan. Det berodde på att hans kedja hade massa stela länkar. Rengöring, smörjning och massage fixxade det. Kolla igenom din nya kedja ordentligt så att ingen länk är stel eller trasig.

Har du kört framklingan med en gammal kedja kan den också vara sliten även om det bara gått en månad. Det man kan göra då är att antingen vända på klingan eller skifta kedjan ett hack frammåt (funkar om man bara har kört med jämt antal taggar på bägge dreven och inte använt halvlänk samt aldrig tagit av kedjan).

/rikard

Singlespeed MTB
först och främst så ska ni inte ta illa upp p g a min rubrik. Jag ska införskaffa ett nytt singlespeed vevparti i pris-klassen 1000-2000 kr. Vad ska jag köpa och vad för kedja och klinga i bak är kompatibel med dessa vevar?

Tacksam för alla svar//Pastej_mannen

Singlespeed MTB
Jag hade samma symptom på min SS tidigare. Min kedjespännare (Surly, New Singleator) tryckte kedjan neråt. Det verkade som om kedjan "sladdade" ett hack på bakdrevet (16t). Jag bytte fjäder i kedjespännaren och fick den att trycka kedjan uppåt. Inte ett problem efter det.

/E

Senast redigerad av en moderator:
Singlespeed MTB
Jag trivs utmärkt med mitt Shimano Dura Ace pistavevparti... är dock osäker på om det går under 2000kr gränsen ?!
Jag har 50-16 utväxling och både klinga drev är Shimano D-A :-)

Singlespeed MTB
Kedjan ligger över för få tänder på bakdrevet? Den kortare kedjan funkar för att den smiter åt tajtare runt drevet.

Eller så flexar din ram så mycket så att kedjelinjen blir sned :-)

Singlespeed MTB
Tror också det beror på att den gamla kedjan är kortare. Provade att korta den nya... haha, den satt som en ihoptrokad gummisnodd, som slickad. Behövde ingen spännare, av med den... näe, tajt som fan. Å halvlänken har gått å gömt sig, hittade den inte.

Så kan en halv länk göra det mer stabilt?

Singlespeed MTB
Är kedjan hårt spänd kommer det att slita mycket på lagren i vevparti och nav så det är inte att rekommendera. Får du lite slack med den slitna kedjan är det bättre att köra den.

Vill du köra den nya kedjan med spännare skall den förstås vara så kort som möjligt, så förläng den bara med en halv länk från magic-gear.

Singlespeed MTB
Igår mosade jag uppför alla backar utom en påiu&v+dj+ulvsjöslingan på helt nymekad ss med hg50. Inga problem, inget skip. Sen torskade jag en trissa, men efter att har löst det samt kortat kedjan två länkar så leker livet igen. Man ska ha en gammal räserväxel som spännare helt enkelt.

Singlespeed MTB
ska köra landsväg med den trots att de är en mtb jag dillar om. Har kollat på ett middleburn vevparti men vet inte hur de ska funka..

Singlespeed MTB
Min kedjespännare är mysko, mär den är fastskruvad helt, går den å jucka lite vid växelörat, så trissan kan röras i sidled nåra mm ut å in. Kan va det med.

Men var är min halvlänk?

Singlespeed MTB
Jag får köra på den gamla HG-53 kedjan imorrn.
Sen får jag kolla med Planet Ride om det är fel på spänanren när den inte ligger mot örat utan fläxar sådär.

Och ihelgen får jag väl jucka kedja å kolla efter stela länkar.
Nån som har en halvlänk 3/32" till övers - jag hittar inte min?

Senast redigerad av en moderator:
Singlespeed MTB
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen växel fattaruväl??
>
> En enväxlad växel måste man väl ändå ha?

Men du har ju ingen växel att växla växeln med?

Men du som jobbar på Nordbanken har väl tillgång till växel? Och jag på Banverket och med en modelljärnväg hemma, har många växlar. Många tom digitalt styrda.

Singlespeed MTB
bigmollo skrev:
> häng tillbaka växlarna.

bigmollo, sluta nu med ditt multispeedsnördande. Det är oträndigt, töntigt, farligt, fult, tungt... och gudarna vet vad fel det är med växling.

Singlespeed MTB
JLarsson skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > Ingen växel fattaruväl??
>
> En enväxlad växel måste man väl ändå ha?

Dagens övning: Red ut betydelsen av "homonym".

Singlespeed MTB
Tack Vic! Halvlänken gjorde susen, klämde på den imorse på min HG50 (3/32") kedja. Perfekt!
Gjorde en testrunda nyss, med backar, inte ett knakelibrakhoppeliplopp.

Och tack Kalle på Planet Ride för hinten om det hela.

Nu har jag två Clas Ohlsonkedjor 1/8" som jag skänker bort. Den ena är jag säker på är oanvänd, den andra är kortad till nån längd och bara testkörd nån dag någon kilometer. En snabblänk a la KMC medföljer.

Finns att hämta i Kärrtorp eller annorstädes som är enkelt för mig.
Iofs kostar de bara 39 kr/st men det tar emot att slänga fungerande oanvända saker.

Singlespeed MTB
Med risk för att anses vanvördig....
En SS är ju (förenklat) en vanlig herrcykel med frihjul istället för fotbroms om jag har förstått det rätt. Hur kommer det sig då att man behvör kedjespännare??? Gamla herrcyklar har ju klarat sig utan det i alla tider.

mvh
//Richard

Singlespeed MTB
Richard skrev:
Hur kommer det sig då att
> man behvör kedjespännare??? Gamla herrcyklar har
> ju klarat sig utan det i alla tider.
>

Its all about the horsontella dropouts.
/J

Singlespeed MTB
bigmollo skrev:
> Richard skrev:
> -----
> Hur kommer det sig då att
> > man behvör kedjespännare??? Gamla herrcyklar
> har
> > ju klarat sig utan det i alla tider.
> >
>
>
> Its all about the horsontella dropouts.
> /J

För att göra mollos sak tydligare:

En sådan här
dropf-camp.gif

eller en sån här
dropf-short.gif

eller en sån här
dropf-semivert.gif

eller en sån här
dropf-vert.gif

eller en sån här
dropf-stamp.gif